Českých kritikov zaujali Medvecký, Blaško aj Bebjak

Nominácie na Ceny českej filmovej kritiky vedie Arvéd Vojtěcha Maška (4), za ktorý je v kategórii film roka nominovaný aj producent Ivan Ostrochovský. V rovnakej kategórii nominovali aj Banger (3, r. Adam Sedlák) a Il Boemo (2) Petra Václava, na ktorom sa koprodukčne podieľalo aj Slovensko. Tri nominácie má Obeť Michala Blaška. Súťaží v kategóriách scenár (Jakub Medvecký) a herečka (Vita Smačeľuk). Režisér Michal Blaško je za Obeť spolu s prácou na seriáli Podezření nominovaný na Cenu innogy pre objav roku. Seriál Podezření vyniesol Blaškovi a scenáristovi Štěpánovi Hulíkovi nomináciu aj v kategórii Mimo kina, kde je s Deväťdesiatkami nominovaný aj Peter Bebjak. Z troch dokumentov roka, ktoré vybrali českí kritici, sa Slovensko podieľalo na dvoch – na Lete domov (r. Tomáš Bojar) a KaprKóde. Oba sú spolu s historickou kostýmovou drámou Il Boemo nominované aj na audiovizuálny počin roka.

bn

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Vlastimil Herold

Vlastimil Herold

Prvým zo zakladateľov bol osamelý nadšenec Viktor Kubal so svojimi animátorskými pokusmi a prvým, vtedy ešte neozvučeným, krátkym slovenským animovaným filmom Studňa lásky (1944). Druhým bol Bohdan Slavík, zakladateľ Oddelenia triku a grafu (1951) na pôde Štúdia populárno-vedeckého filmu. Práve tam vyrástla generácia animátorov, ktorých pre animovaný film nadchol prvý profesionálny animátor Vlastimil Herold. Prvý film štátneho štúdia Pingvin (1964) nakrútil ďalší zo štvorice, Ivan Popovič, spolu s bratom Vladimírom. Vlastimil Herold sa narodil v roku 1924 v Nižnom Hrabovci v českej rodine. Po vzniku Slovenského štátu však museli Slovensko opustiť. Po presídlení do Čiech študoval na vojenskom gymnáziu a neskôr na strojníckej priemyslovke. Počas vojny navštevoval aj večerné kurzy kreslenia u maliara Vojtěcha Tittelbacha, čo zásadne ovplyvnilo jeho budúcu kariéru. Na Slovensko sa vrátil v 50. rokoch do Oddelenia triku a grafu. Spolu s manželkou, grafičkou Libušou Černou, prišiel ako „hotový animátor“ z populárneho českého animačného štúdia Bratři v triku. V rokoch 1955 – 1956 v Oddelení triku a grafu napísal a režíroval štyri reklamy, ktoré predstavujú prechod medzi „úžitkovou“ animáciou trikárov a svojbytným naratívnym filmom. Vedenie slovenského filmového podniku však animovaným filmom neprialo, keďže mohli vznikať len nad rámec trikárskej pracovnej agendy, teda vo voľnom čase trikárov. Herolda a Černú to vyčerpávalo...
Zobraziť všetky články