IDFA premietne 66 sezón

Na prestížnom Medzinárodnom festivale dokumentárneho filmu Amsterdam (IDFA) sa predstaví aj celovečerný debut slovenského režiséra Petra Kerekesa 66 sezón (2003). Dostal sa tam vďaka výberu českej dokumentaristky Heleny Třeštíkovej, ktorá bude čestným hosťom festivalu a zostavila preň desiatku svojich najobľúbenejších dokumentov, kam zaradila i Kerekesov titul. IDFA sa uskutoční v dňoch 14. až 21. 11. V rámci festivalu sa pritom bude konať aj workshop IDFA Academy (15. – 18. 11.) pre európskych tvorcov dokumentárnych filmov, zameraný na pomoc novým talentom v oblasti produkcie, financovania a možností distribúcie filmov. Zúčastní sa na ňom aj mladá slovenská autorka Viera Lacková s pripravovaným filmom Ako som sa stala partizánkou.

jj

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Vlastimil Herold

Vlastimil Herold

Prvým zo zakladateľov bol osamelý nadšenec Viktor Kubal so svojimi animátorskými pokusmi a prvým, vtedy ešte neozvučeným, krátkym slovenským animovaným filmom Studňa lásky (1944). Druhým bol Bohdan Slavík, zakladateľ Oddelenia triku a grafu (1951) na pôde Štúdia populárno-vedeckého filmu. Práve tam vyrástla generácia animátorov, ktorých pre animovaný film nadchol prvý profesionálny animátor Vlastimil Herold. Prvý film štátneho štúdia Pingvin (1964) nakrútil ďalší zo štvorice, Ivan Popovič, spolu s bratom Vladimírom. Vlastimil Herold sa narodil v roku 1924 v Nižnom Hrabovci v českej rodine. Po vzniku Slovenského štátu však museli Slovensko opustiť. Po presídlení do Čiech študoval na vojenskom gymnáziu a neskôr na strojníckej priemyslovke. Počas vojny navštevoval aj večerné kurzy kreslenia u maliara Vojtěcha Tittelbacha, čo zásadne ovplyvnilo jeho budúcu kariéru. Na Slovensko sa vrátil v 50. rokoch do Oddelenia triku a grafu. Spolu s manželkou, grafičkou Libušou Černou, prišiel ako „hotový animátor“ z populárneho českého animačného štúdia Bratři v triku. V rokoch 1955 – 1956 v Oddelení triku a grafu napísal a režíroval štyri reklamy, ktoré predstavujú prechod medzi „úžitkovou“ animáciou trikárov a svojbytným naratívnym filmom. Vedenie slovenského filmového podniku však animovaným filmom neprialo, keďže mohli vznikať len nad rámec trikárskej pracovnej agendy, teda vo voľnom čase trikárov. Herolda a Černú to vyčerpávalo...
Zobraziť všetky články