Indický film o Menzlovi aj československej novej vlne – APRÍL 2019

Kino Lumière v Bratislave uvedie 2. 4. sedemhodinový indický dokument CzechMate – Hľadanie Jiřího Menzla (2018). Film je primárne venovaný menovanému držiteľovi Oscara za Ostře sledované vlaky, presahuje však aj do širších súvislostí a charakterizuje pozadie československej novej vlny s jej najvýraznejšími predstaviteľmi v dobových premenách. Za slovenskú stranu sa v dokumente objavia režiséri Dušan Hanák, Eduard Grečner, Juraj Jakubisko, ale i Martin Šulík či spisovateľ a scenárista Dušan Dušek. V súvislosti s neskoršími Menzlovými filmami sa zase vo filme CzechMate vyjadrujú napríklad Marián Labuda, Magda Vášáryová, Martin Huba. V dokumente vystupuje aj viacero zahraničných osobností kinematografie. Rozsiahly projekt nakrútil režisér Shivendra Singh Dungarpur, ktorý na jeho vzniku spolupracoval aj so Slovenským filmovým ústavom a osobne sa zúčastní na aprílovom premietaní v Bratislave. Projekcia snímky sa začne o 14.00 a vzhľadom na jej dĺžku sa podujatie uskutoční s prestávkou.

dan

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Vlastimil Herold

Vlastimil Herold

Prvým zo zakladateľov bol osamelý nadšenec Viktor Kubal so svojimi animátorskými pokusmi a prvým, vtedy ešte neozvučeným, krátkym slovenským animovaným filmom Studňa lásky (1944). Druhým bol Bohdan Slavík, zakladateľ Oddelenia triku a grafu (1951) na pôde Štúdia populárno-vedeckého filmu. Práve tam vyrástla generácia animátorov, ktorých pre animovaný film nadchol prvý profesionálny animátor Vlastimil Herold. Prvý film štátneho štúdia Pingvin (1964) nakrútil ďalší zo štvorice, Ivan Popovič, spolu s bratom Vladimírom. Vlastimil Herold sa narodil v roku 1924 v Nižnom Hrabovci v českej rodine. Po vzniku Slovenského štátu však museli Slovensko opustiť. Po presídlení do Čiech študoval na vojenskom gymnáziu a neskôr na strojníckej priemyslovke. Počas vojny navštevoval aj večerné kurzy kreslenia u maliara Vojtěcha Tittelbacha, čo zásadne ovplyvnilo jeho budúcu kariéru. Na Slovensko sa vrátil v 50. rokoch do Oddelenia triku a grafu. Spolu s manželkou, grafičkou Libušou Černou, prišiel ako „hotový animátor“ z populárneho českého animačného štúdia Bratři v triku. V rokoch 1955 – 1956 v Oddelení triku a grafu napísal a režíroval štyri reklamy, ktoré predstavujú prechod medzi „úžitkovou“ animáciou trikárov a svojbytným naratívnym filmom. Vedenie slovenského filmového podniku však animovaným filmom neprialo, keďže mohli vznikať len nad rámec trikárskej pracovnej agendy, teda vo voľnom čase trikárov. Herolda a Černú to vyčerpávalo...
Zobraziť všetky články