Ji.hlava opäť aj slovenská

Slovenské filmové novinky aj snímky zo 60. rokov ponúkne 23. ročník Medzinárodného filmového festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava, ktorý potrvá od 24. do 29. 10. Vo výbere súťaže Česká radosť, kde bude o víťazovi rozhodovať aj spisovateľka Monika Kompaníková, sa ocitli dva slovenské politické dokumenty. Film Skutok sa stal Barbory Berezňákovej sa vracia do 90. rokov k únosu prezidentovho syna. Ukradnutý štát Zuzany Piussi sa na pozadí vraždy novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice snaží odkrývať prepojenia mafie a rôznych záujmových skupín so štátom. Sekcia uvedie aj koprodukčný kreatívny dokument Johany Ožvold The Sound Is Innocent o histórii elektronickej hudby. A v Jihlave sa takisto predstaví celovečerný režijný debut Viery Čákanyovej FREM, ktorý sa premietne nielen v súťaži Česká radosť, ale i v sekcii Prvé svetlá.

Jaro Vojtek nakrúcal štyri roky dokument Raj na zemi, ktorý vybrali organizátori festivalu do súťažnej sekcie Medzi morami. Vojtek vypovedá vo svojej novinke o osobnosti novinára a fotografa Andreja Bána a zároveň o oblastiach sveta, ktoré poznačili vojnové konflikty. V rovnakej sekcii sa ocitol aj dokument Volanie, ktorý nakrútil Erik Praus v pravoslávnom kláštore Počajivská lavra na Ukrajine.

Zvláštne uvedenie čaká na festivale viac než päťhodinovú esej Karla Vachka Komunizmus a sieť alebo Koniec zastupiteľskej demokracie, ktorá vznikla v slovenskej koprodukcii. Ďalší koprodukčný dokument Jiří Suchý (r. Olga Sommerová) figuruje v sekcii Dokument ČT. A talentovanú slovenskú režisérku Máriu Rumanová, ktorá v septembri zomrela, si MFDF Ji.hlava uctí projekciou jej snímky Hotel Úsvit.

Na festivale premietnu aj výber z 2-DVD Slovenský dokumentárny film 60, ktoré vydal SFÚ. Z prvého disku uvedú Vodu a prácu Martina Slivku a Spoveď Pavla Sýkoru. Slivkov film je v rámci nosiča výnimkou. Rudolf Urc a Pavel Branko, ktorí DVD pripravili, sa totiž snažili vybrať na prvý disk najmä menej známe diela. Druhý blok filmov na DVD tvoria trezorové snímky. „Niektoré témy, ktoré omínali vtedajšiu spoločnosť, vystupujú dnes ešte príkrejšie. Veď zakliatych dolín bolo na Slovensku za čias reálneho socializmu menej ako dnes,“ povedal pre Film.sk Pavel Branko s odkazom na Zakliatu dolinu Štefana Kamenického z roku 1968. V Jihlave premietnu aj tituly Fotografovanie obyvateľov domu ( r. D. Trančík), Prišiel k nám Old Shatterhand (r. D. Hanák), Nedokončená kronika (r. R. Urc), Som prekliaty fotograf (r. J. Matula) a Lilli Marlen (r. P. Mihálik).

Viaceré slovenské filmy prídu do Jihlavy uviesť ich tvorcovia a v industry programe festivalu figurujú ďalší hostia zo Slovenska. Napríklad Tomáš Krupa, ktorý sa zúčastní na propagačnom a vzdelávacom projekte Emerging Producers.

mak

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Vlastimil Herold

Vlastimil Herold

Prvým zo zakladateľov bol osamelý nadšenec Viktor Kubal so svojimi animátorskými pokusmi a prvým, vtedy ešte neozvučeným, krátkym slovenským animovaným filmom Studňa lásky (1944). Druhým bol Bohdan Slavík, zakladateľ Oddelenia triku a grafu (1951) na pôde Štúdia populárno-vedeckého filmu. Práve tam vyrástla generácia animátorov, ktorých pre animovaný film nadchol prvý profesionálny animátor Vlastimil Herold. Prvý film štátneho štúdia Pingvin (1964) nakrútil ďalší zo štvorice, Ivan Popovič, spolu s bratom Vladimírom. Vlastimil Herold sa narodil v roku 1924 v Nižnom Hrabovci v českej rodine. Po vzniku Slovenského štátu však museli Slovensko opustiť. Po presídlení do Čiech študoval na vojenskom gymnáziu a neskôr na strojníckej priemyslovke. Počas vojny navštevoval aj večerné kurzy kreslenia u maliara Vojtěcha Tittelbacha, čo zásadne ovplyvnilo jeho budúcu kariéru. Na Slovensko sa vrátil v 50. rokoch do Oddelenia triku a grafu. Spolu s manželkou, grafičkou Libušou Černou, prišiel ako „hotový animátor“ z populárneho českého animačného štúdia Bratři v triku. V rokoch 1955 – 1956 v Oddelení triku a grafu napísal a režíroval štyri reklamy, ktoré predstavujú prechod medzi „úžitkovou“ animáciou trikárov a svojbytným naratívnym filmom. Vedenie slovenského filmového podniku však animovaným filmom neprialo, keďže mohli vznikať len nad rámec trikárskej pracovnej agendy, teda vo voľnom čase trikárov. Herolda a Černú to vyčerpávalo...
Zobraziť všetky články