Kinobus (nielen) filmový festival

„Len mierne nostalgická jazda slovenským vidiekom, snorenie po klasických kinosálach a zľahka nevyspytateľná vlastivedná výprava.“ Takto na svojej webovej stránke už po štrnásty raz lákali návštevníkov organizátori festivalu Kinobus, ktorý sa tento rok uskutočnil od 31. 8. do 4. 9. v Novej Dubnici, Dolnej Súči, Valaskej Belej a Chynoranoch. Keďže Kinobus je nielen filmový festival, už tradične sa okrem projekcií konalo množstvo sprievodných akcií, medzi ktorými bolo spoznávanie architektúry Novej Dubnice prostredníctvom komentovanej prehliadky Petra Szalaya, performance Matúša Kobolku a mužskej speváckej skupiny z Dolnej Súče alebo koncert s hudbou Philipa Glassa vo Valaskej Belej.

Úloha Kinobusu v slovenskom audiovizuálnom prostredí je nezastupiteľná. Dostáva totiž klasické filmové umenie do regiónov, navyše do priestorov, ktoré kedysi patrili filmu, no v rámci transformácie zanikli alebo prestali fungovať. Tým osloví najmä lokálne publikum s nostalgickým vzťahom k týmto kinám. Kinobus takéto zariadenia mapuje a podnecuje diskusiu o ich opätovnom využívaní. Aj vďaka jeho iniciatíve sa tento rok podarilo opraviť premietačky a znovu sprevádzkovať kino Panorex v Novej Dubnici, kde počas Kinobusu prebiehala aj prehliadka panoramatických 70 mm filmov (premietli sa okrem iných filmy Kozorožec 1, Batman alebo Cigáni idú do neba). V niektorých mestách aktivity Kinobusu vítajú a snažia sa o ich dlhodobé udržanie – napríklad vlani festival premietal v amfiteátri v Tlmačoch, mestu sa nápad jeho obnovy zapáčil a tento rok sa v tamojšom amfiteátri už konali projekcie počas celého leta. Každý, kto aspoň raz navštívi Kinobus, ocení jeho výnimočnú atmosféru a prepájanie účastníkov festivalu s miestnymi obyvateľmi.

Peter Badač

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Vlastimil Herold

Vlastimil Herold

Prvým zo zakladateľov bol osamelý nadšenec Viktor Kubal so svojimi animátorskými pokusmi a prvým, vtedy ešte neozvučeným, krátkym slovenským animovaným filmom Studňa lásky (1944). Druhým bol Bohdan Slavík, zakladateľ Oddelenia triku a grafu (1951) na pôde Štúdia populárno-vedeckého filmu. Práve tam vyrástla generácia animátorov, ktorých pre animovaný film nadchol prvý profesionálny animátor Vlastimil Herold. Prvý film štátneho štúdia Pingvin (1964) nakrútil ďalší zo štvorice, Ivan Popovič, spolu s bratom Vladimírom. Vlastimil Herold sa narodil v roku 1924 v Nižnom Hrabovci v českej rodine. Po vzniku Slovenského štátu však museli Slovensko opustiť. Po presídlení do Čiech študoval na vojenskom gymnáziu a neskôr na strojníckej priemyslovke. Počas vojny navštevoval aj večerné kurzy kreslenia u maliara Vojtěcha Tittelbacha, čo zásadne ovplyvnilo jeho budúcu kariéru. Na Slovensko sa vrátil v 50. rokoch do Oddelenia triku a grafu. Spolu s manželkou, grafičkou Libušou Černou, prišiel ako „hotový animátor“ z populárneho českého animačného štúdia Bratři v triku. V rokoch 1955 – 1956 v Oddelení triku a grafu napísal a režíroval štyri reklamy, ktoré predstavujú prechod medzi „úžitkovou“ animáciou trikárov a svojbytným naratívnym filmom. Vedenie slovenského filmového podniku však animovaným filmom neprialo, keďže mohli vznikať len nad rámec trikárskej pracovnej agendy, teda vo voľnom čase trikárov. Herolda a Černú to vyčerpávalo...
Zobraziť všetky články