Mladé filmy za A

Festival študentských filmov Áčko má za sebou svoj 18. ročník a do jeho histórie sa zapísali ďalší laureáti. Hlavnú cenu SAPA Grand Prix udelil festival, ktorý sa konal v dňoch 15. až 18. októbra, filmu B moll Zuzany Mariankovej. Cenu divákov, Cenu Literárneho fondu za najlepšiu réžiu aj za najlepší scenár si odniesol titul Martini Shot (r. M. Kazimír). Cenu Literárneho fondu za najlepší strih získal film Dvere (r. Z. Marianková), ktorý dostal aj Cenu Daylight Rentalu za najlepšiu kameru. Cena Literárneho fondu za najlepší zvuk patrí filmu Aion (r. P. Heleninová), ako najlepší hraný film bol vybraný titul Pohladine (r. S. Zrebný), najlepším dokumentárnym filmom sa stala Láska (r. M. Brnušáková) a ako najlepší animovaný film vybrali porotcovia titul Tiene (r. Z. Žiaková). Cenu za vizuálne efekty si odniesla Rozprávka o rytierovi (r. M. Pniak) a čestné uznanie poroty získala snímka Chlapec, ktorý blúdil mestom (r. D. Pastirčáková). O víťazoch v desiatich kategóriách rozhodovala porota v zložení Mariana Čengel Solčanská, Peter Hledík, Silvia Panáková, Patrik Pašš a Yvonne Vavrová.

zs 

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Vlastimil Herold

Vlastimil Herold

Prvým zo zakladateľov bol osamelý nadšenec Viktor Kubal so svojimi animátorskými pokusmi a prvým, vtedy ešte neozvučeným, krátkym slovenským animovaným filmom Studňa lásky (1944). Druhým bol Bohdan Slavík, zakladateľ Oddelenia triku a grafu (1951) na pôde Štúdia populárno-vedeckého filmu. Práve tam vyrástla generácia animátorov, ktorých pre animovaný film nadchol prvý profesionálny animátor Vlastimil Herold. Prvý film štátneho štúdia Pingvin (1964) nakrútil ďalší zo štvorice, Ivan Popovič, spolu s bratom Vladimírom. Vlastimil Herold sa narodil v roku 1924 v Nižnom Hrabovci v českej rodine. Po vzniku Slovenského štátu však museli Slovensko opustiť. Po presídlení do Čiech študoval na vojenskom gymnáziu a neskôr na strojníckej priemyslovke. Počas vojny navštevoval aj večerné kurzy kreslenia u maliara Vojtěcha Tittelbacha, čo zásadne ovplyvnilo jeho budúcu kariéru. Na Slovensko sa vrátil v 50. rokoch do Oddelenia triku a grafu. Spolu s manželkou, grafičkou Libušou Černou, prišiel ako „hotový animátor“ z populárneho českého animačného štúdia Bratři v triku. V rokoch 1955 – 1956 v Oddelení triku a grafu napísal a režíroval štyri reklamy, ktoré predstavujú prechod medzi „úžitkovou“ animáciou trikárov a svojbytným naratívnym filmom. Vedenie slovenského filmového podniku však animovaným filmom neprialo, keďže mohli vznikať len nad rámec trikárskej pracovnej agendy, teda vo voľnom čase trikárov. Herolda a Černú to vyčerpávalo...
Zobraziť všetky články