Nominácie na cenu Slnko v sieti

09.03 2019
Písmo: A- | A+

Slovenská filmová a televízna akadémia (SFTA) predstavila nominácie 9. ročníka národnej ceny Slnko v sieti. Tento rok sa do hlasovania prihlásilo celkovo 29 filmov – 11 hraných, 13 dokumentárnych a 7 animovaných. Do nominácií sa napokon dostalo 14 z nich. Najviac (14) ich získala česko-slovenská snímka režiséra Ondřeja Trojana Toman. O cenu sa bude uchádzať aj v kategórii najlepší hraný film, kde okrem Tomana figurujú aj tituly Tlmočník (r. Martin Šulík), ktorý má celkovo až dvanásť nominácií, Hmyz (r. Jan Švankmajer) s piatimi nomináciami a Jan Palach (r. Robert Sedláček) s celkovo dvomi nomináciami. Snímky TomanTlmočník sú nominované aj v kategóriách scenár, kameramanský výkon, strih, zvuk, hudba, architekt – scénograf, kostýmy, herecké výkony v oboch ženských kategóriách (za hlavnú i vedľajšiu úlohu) a mužský herecký výkon v hlavnej úlohe. Ondřej Trojan a Martin Šulík sa dostali aj do úzkeho výberu kandidátov na Slnko v sieti za réžiu, kde ich dopĺňa tvorca filmu Posledný autoportrét Marek Kuboš.

V kategórii dokumentárnych filmov sú nominované tituly Posledný autoportrétVálek (r. Patrik Lančarič) a Okupácia 1968 (r. Jevdokija Moskvina, Linda Dombrovszky, Maria Elisa Scheidt, Magda Szymków, Stefan Komandarev). O cenu za najlepší animovaný film sa budú uchádzať snímky Fifi Fatale (r. Mária Kralovič), Mimi a Líza – Záhada vianočného svetla (r. Ivana Šebestová, Katarína Kerekesová) a Monštrum (r. Martin Snopek).

V kategórii ženský herecký výkon v hlavnej úlohe sú nominované štyri herečky: Zuzana Bydžovská (Jan Palach), Gabriela Marcinková (Dôverný nepriateľ), Zuzana Mauréry (Tlmočník), Kateřina Winterová (Toman). V obdobnej mužskej kategórii sa do výberu kandidátov na cenu dostali Martin Huba (Hovory s TGM), Jiří Macháček (Toman) a Jiří Menzel s Petrom Simonischekom (Tlmočník).

Členovia SFTA rozhodnú o držiteľoch Slnka v sieti v šestnástich kategóriách. Udeľovať sa však bude aj Divácka cena pre najobľúbenejší film, o ktorej budú môcť rozhodnúť diváci v internetovom hlasovaní od 6. do 31. 3. Slávnostné odovzdávanie národných filmových cien sa uskutoční 5. 4., kde vyhlásia aj laureáta Slnka v sieti za výnimočný prínos slovenskej kinematografii.

Deň po vyhlásení výsledkov (6. 4.) sa bude konať v sieti kín Cinemax po celom Slovensku Maratón slovenského filmu, na ktorom sa predstavia víťazné diela v kategóriách hraný, dokumentárny a animovaný film. V Bratislave zároveň odštartuje bilančná prehliadka Týždeň slovenského filmu (6. – 12. 4.), ktorá ponúkne projekcietunajších snímok s premiérou v roku 2018 i bohatý sprievodný program vrátane diskusií. Týždeň slovenského filmu organizuje SFTA, spoluorganizátormi sú Rozhlas a televízia Slovenska a Slovenský filmový ústav.

jj

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Oči plné piesku

Fajčili, pili a zažívali prvý sex, kým sa on ešte hrával s angličákmi

Strata lásky a prázdno, ktoré po nej nastáva, je jednou z kľúčových tém, ktoré vo svojom novom krátkom filme sprítomňuje slovenský režisér Juraj Janiš. Zamýšľa sa zároveň nad prirodzenou ľudskou snahou hľadať rýchle a ľahké riešenia trápení. Tie totiž spôsobujú, že si často zakrývame oči pred skutočnosťou, a tá nás potom ťahá stále hlbšie ku dnu. Tri krátke filmy o dospievaní Snímku uvedie do kín Asociácia slovenských filmových klubov 19. 9. ako súčasť pásma Grow Up! – troch krátkych filmov o dospievaní od troch mladých režisérskych osobností z rôznych kútov sveta. Poviedkový trojlístok vznikol v produkcii Česka, Slovenska a Kataru. Ponúka tri pohľady na dospievanie cez kľúčové udalosti, ktoré navždy zmenia životy protagonistov. Morská soľ režisérky Leily Basma je príbehom sedemnásťročnej Nayly, ktorá stojí pred dilemou, akú dnes v Libanone rieši každý mladý človek – odísť z krajiny alebo zostať. Aj režisérka Anna Wowra pracuje s pohľadom na dospievanie cez otázku, či existujú vyhliadky do budúcnosti a ako nájsť zmysel života inde ako doma. V poviedke Sme v tom spolu podáva nemilosrdný, no zároveň neodsudzujúci pohľad na tri nerozlučné kamarátky z detstva a ich šance opustiť prostredie, v ktorom vyrastali. Janišove Oči plné piesku prinášajú pohľad zo Slovenska cez drsný príbeh Miňa, ktorý od života nechce veľa: nejaké drobné, občas jointa a niekoho, koho by mohol...
Zobraziť všetky články