Profesijné organizácie vydali spoločné stanovisko

Písmo: A- | A+

Vo štvrtok 7. novembra vydalo 8 profesijných organizácii pôsobiacich v audiovízii stanovisko k medializovaným vyjadreniam podpredsedu NR SR Andreja Danka na adresu filmu Prezidentka a jeho tvorivého tímu, ako aj jeho ďalším vyjadreniam k nezávislej audiovizuálnej tvorbe na Slovensku.

Vo štvrtok 7. novembra vydalo 8 profesijných organizácii pôsobiacich v audiovízii stanovisko k medializovaným vyjadreniam podpredsedu NR SR Andreja Danka na adresu filmu Prezidentka a jeho tvorivého tímu, ako aj jeho ďalším vyjadreniam k nezávislej audiovizuálnej tvorbe na Slovensku.

Andrej Danko patrí medzi politikov, ktorí sa k umeniu a kultúre dlhodobo vyjadrujú spôsobom, ktorý je neprijateľný v demokratickej krajine s transparentne nastaveným systémom podpory kultúry z verejných zdrojov. Opakovane sme svedkami toho, že politici si osobujú právo rozhodovať o tom, aké dielo má či nemá vzniknúť a prečo namiesto jedného diela nevzniklo iné. Takýto prístup je v príkrom rozpore so základnými princípmi kultúrnej politiky Európskej únie. Paradoxne to vo výsledku môže viesť aj k tomu, že nepranierujeme tých, ktorí napriek získanej podpore nejaké dielo neboli schopní realizovať, ale k politickému dehonestovaniu tých, ktorí svoju víziu realizovať dokázali. Nedávno takto Andrej Danko zaútočil aj na tvorcov dokumentárneho filmu Prezidentka a vyhlásil, že filmári mali radšej nakrútiť film o M. R. Štefánikovi, Ľ. Štúrovi alebo R. Ficovi. Film Prezidentka nie je politická agitka, ale plnohodnotné audiovizuálne dielo, ktoré vznikalo viac ako päť rokov a vyhralo hlavnú cenu na jednom z najdôležitejších festivalov dokumentárnych filmov v Európe MFDF Ji.hlava. Okrem iného to znamená, že sa tento slovenský film bude budúci rok uchádzať o Oscara aj o Európsku filmovú cenu pre najlepší dokumentárny film.

Takto verejne deklarovaný „vlastenecký“ prístup politika k tomu, čo je v kultúre dôležitejšie a čo má či nemá byť podporované, odhaľuje viacero zásadných problémov v našom verejnom živote. Predovšetkým chce priznať politikom to, čo im určite nepatrí – teda právo rozhodovať o tom, ktoré umelecké, kultúrne či mediálne obsahy majú alebo nemajú vzniknúť. Takéto úsilie znamená len otvorený prechod od demokratickej kultúrnej politiky k autoritárskej a mocenskej propagande. Na to, aby mohlo nejaké dielo vzniknúť, musí ho v prvom rade chcieť niekto vytvoriť. Ak sa takí tvorcovia nájdu, musia ho pripraviť tak kvalitne, aby ich projekt uspel nielen na slovenskom Audiovizuálnom fonde a aby získal podporu od televízneho vysielateľa, pretože čím náročnejšie dielo, tým zložitejšie je zabezpečiť jeho financovanie.

Ďalším zásadným problémom je to, ak sa politici o dielach, ktoré vznikli alebo „mali vzniknúť“, vyjadrujú bez akejkoľvek znalosti týchto projektov aj bez poznania doterajšieho vývoja slovenskej tvorby, znalosti procesu filmovej tvorby ako takej a jej realizačnej a finančnej náročnosti. Vyjadrenie podpredsedu parlamentu o tom, že „tento národ nemá film o Štefánikovi ani o Štúrovi“, Andreja Danka z vecného hľadiska celkom diskvalifikuje, pretože o týchto dvoch osobnostiach vzniklo už mnoho filmov, audiovizuálnych či iných umeleckých diel. Andrej Danko sa týmto vyjadrením priamo priznal k svojej kultúrnej negramotnosti aj k tomu, že v skutočnosti ho tvorba diel o slovenských osobnostiach vôbec nezaujíma, ale používa ju iba na svoje zviditeľnenie formou účelovej politickej propagandy.

Nezanedbateľným aspektom takýchto vyhlásení je aj úsilie politikov vytvárať dojem, že medzi filmovými producentmi a tvorcami existujú rozbroje v tom, že niektorí z nich tvoria na úkor iných. Zásadne odmietame takéto systematické rozdeľovanie spoločnosti, ktoré mnohí verejní predstavitelia opakovane prehlbujú. Odmietame spochybňovanie fungujúcich mechanizmov na podporu tvorby, ktoré viacerí koaliční politici používajú ako dôvod pre posilnenie svojho vplyvu na tieto transparentné systémy podpory kultúry z verejných zdrojov. Ako reprezentanti slovenskej kultúry, ktorá má hlboké korene v európskom civilizačnom priestore, vieme, že len transparentné a profesionálne mechanizmy podpory postavené na základných humanistických zásadách môžu zabezpečiť vznik diel, ktoré budú schopné reflektovať potreby našej spoločnosti.

Preto opakovane a dôrazne žiadame politikov, aby prestali zneužívať umelecké diela na svoje účelové vyhlásenia a aby prestali dehonestovať prácu profesionálnych umelcov. Namiesto šírenia napätia a rozbrojov v spoločnosti ich pozývame do kina, divadla, múzea, galérie, na koncert alebo k dobrej knihe. Možno ich úprimne prekvapí, čo sa z nich dozvedia o krajine, za ktorú sú v súčasnosti zodpovední.

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Ľubica Hustá, kunsthistorička. Foto: Archív Ľ. H.

Obľúbené filmy Ľubice Hustej

Asi je zvláštne, že ako organizátorka festivalu Bratislava Design Week nevyberám medzi obľúbené filmy niektorý z vizuálne nádherných, opulentných, extravagantných, priekopníckych filmov plných „high class“ dizajnérskych riešení a ikon dizajnu.  Áno, spôsobujú mi slasť a výpravu a výtvarnú koncepciu filmu vnímam ako mimoriadne podstatnú a rovnocennú, ale filmov, ktoré mám rada, ktoré milujem z rôznych dôvodov, je fakt veľa.  Samozrejme, počas života sa to nejako vyvíja aj mení, film za filmom, oceán filmov, príbehov, prístupov, okúzlenia, zásahov, nádhery, smútku, krutosti, ľahkosti, geniality naprieč žánrami. Veľa slov, pardon. Vybrala som však film Čudnejší než raj (1984), ktorý som videla niekedy v roku 1992. Keď sa skončil, ostali sme ešte dosť dlhú chvíľu sedieť na tých tvrdých drevených sedadlách filmového klubu Nostalgia na STU v Bratislave.  Jim Jarmush: Čudnejší než raj (1984). Foto: Kino Lumiére Šťavnaté nadávky Je to špinavý, čudný, pomalý film, zároveň neuveriteľne vtipný, existenciálny, objavný, postavený na komornom príbehu Willyho (predtým Bélu Molnára, ktorý pred 10 rokmi emigroval z Maďarska) a jeho kamoša, dvoch mladých newyorských lúzrov, a nečakanej návštevy sesternice z východnej Európy, z Budapešti.  Už úvodná scéna s pesničkou I Put a Spell on You od Screaming Jaya Hawkinsa z lacného prenosného kazeťáku (hudbu robil majster John Lurie, zároveň si zahral hlavného hrdinu) ma odpálila do bezútešných vedľajších ulíc New Yorku...
Viktor Kubal: Krvavá pani . Foto: SFÚ

Krvavá pani Viktora Kubala má novú hudbu

Druhý celovečerný film Viktora Kubala Krvavá pani (1980), inšpirovaný známou legendou o Čachtickej panej, dostal novú hudobnú podobu, ktorú pre film skomponovala losangelská umelkyňa claire rousay. Jedinečná projekcia filmu spolu s koncertom claire rousay sa uskutoční v Kine Lumière vo štvrtok 3. apríla o 20.00 hod. Po úspešnej premiére v Belgicku to bude prvé a jediné uvedenie filmu s novou hudbou naživo na Slovensku. Krvavá pani je animovaný film o zločine a láske, na pozadí romantického ľúbostného príbehu s prvkami komiky i tragiky zachytáva večný boj dobra so zlom. Kreslené spracovanie legendy z Čachtického hradu patrilo v čase svojho vzniku k divácky najúspešnejším slovenským filmom v kinách. „Ide o autorský film, v ktorom prínosy tvorcu sú neodškriepiteľné a zasluhujú si úctu. Napriek redukovanej kresbe a limitovanej animácii dokáže Kubal gradovať napätie a zahrať aj na emocionálne struny diváka. Dobre odpozorované prvky hororu spojené s prirodzeným Kubalovým vzťahom k paródii, vytvorili z filmu Krvavá pani svojráznu syntézu oboch žánrov,“ hovorí o filme publicista a dramaturg Rudolf Urc, autor publikácie Viktor Kubal. Filmár, výtvarník, humorista (ASFK, SFÚ, 2010). Podľa neho je „Kubalovo dielo ukážkou dobrého vkusu a kultivovanej rozprávkovej arabesky, priebežne korenenej inteligentným humorom“. Film Viktora Kubala Krvavá pani zarezonoval aj v zahraničí. V roku 2017 mala jeho digitálne reštaurovaná podoba svetovú premiéru na prestížnom festivale...
Zobraziť všetky články