Rozdali Igrice a Ceny slovenskej filmovej kritiky

Písmo: A- | A+

Na slávnostnom ceremoniáli v Divadle Malá scéna STU v Bratislave vyhlásili 22. septembra držiteľov cien Igric a Cien slovenskej filmovej kritiky. Igrica za celoživotné dielo získal v 27. ročníku udeľovania ocenení filmový architekt a televízny scénograf Roman Rjachovský. Igrica za hranú tvorbu pre kiná získal režisér Marko Škop (Eva Nová). Tvorivé prémie patria Petrovi Bebjakovi (Čistič) a Martinovi Kollarovi (Koza). Sošku Igrica za filmovú a televíznu dokumentárnu tvorbu udelili porotcovia Robertovi Kirchhoffovi za réžiu dokumentárnej jam session Para nad riekou. Tvorivé prémie udelili Marekovi Šulíkovi (Martin Burlas z cyklu Hudobníci) a Lenke Moravčíkovej-Chovanec (Ľudmila Pajdušáková z cyklu Prvá). Igrica za animovanú tvorbu porota neudelila, tvorivé prémie putovali Zuzane Žiakovej (Braček jelenček) a Dávidovi Štumpfovi (Kovbojsko). V kategórii ženský herecký výkon vo filmovom alebo televíznom diele uspela Emília Vášáryová (Eva Nová), tvorivé prémie získali Rebeka Poláková (Čistič) a Anikó Vargová (Eva Nová). V kategórii mužský herecký výkon získal Igrica Noël Czuczor (Čistič), tvorivú prémiu porota udelila Milanovi Ondríkovi (Eva Nová).

Tvorivú prémiu za ostatnú filmovú a televíznu tvorbu získali Martin Hnát (Balada o Tereze a Šimonovi) a Michal Blaško (Strach). Tvorivú prémiu za audiovizuálnu teóriu a kritiku udelili Eduardovi Grečnerovi (Film ako voľný verš) a Martinovi Palúchovi (Autorský dokumentárny film na Slovensku po roku 1989). Igric a tvorivé prémie v kategórii televízna dramatická tvorba neboli udelené. Cena Jána Fajnora, určená tvorcom do 35 rokov, putovala v kategórii hraná filmová a televízna tvorba Michalovi Balážovi (True Štúr), v kategórii dokumentárna filmová a televízna tvorba Lucii Halmovej (Under My Spell) a v kategórii animovaná tvorba Marte Prokopovej (Mila Fog) a Marekovi Jasaňovi (Mňau). Zvláštne uznanie producentovi udelili spoločnosti Hitchhiker Cinema. O víťazoch rozhodovala porota v zložení Peter Hledík, Dagmar Ditrichová, Jana Dudková, František Kovár, Eva Gubčová, Patrik Pašš ml. a František Jurišič.

Počas slávnostného ceremoniálu prebehlo aj udeľovanie 24. Cien slovenskej filmovej kritiky za tvorivé výkony v roku 2015. Hlasovali o nich členovia Klubu filmových novinárov. Za najlepší celovečerný hraný alebo animovaný film bola vyhlásená snímka Eva Nová (r. M. Škop), za najlepší dokument Tak ďaleko, tak blízko (r. J. Vojtek). Cena v kategórii filmová kritika a publicistika bola udelená novinárovi Bélovi Tallósimu z denníka Új Szó. Najlepší zahraničný film uviedla vlani do kín distribučná spoločnosť Asociácia slovenských filmových klubov (snímka Mladosť Paola Sorrentina).

zs

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Dahomey / Zdroj: Film Europe

recenzia Dahomey

Na zvlnenej hladine Seiny, ktorú brázdia lode plné turistov túžiacich obdivovať krásy francúzskej metropoly s pohárikom sektu s ruke, sa vynárajú titulky: „Dvadsaťšesť dahomejských kráľovských pokladov sa chystá opustiť Paríž. Vrátia sa na rodné územia, z ktorých sa stal Benin. S tisíckami ďalších boli tieto umelecké diela vyrabované počas invázie francúzskych vojsk v roku 1892. Stotridsať rokov strávených v zajatí sa pre ne blíži ku koncu.“ Film, zaznamenávajúci putovanie artefaktov z parížskeho Musée du quai Branly do Námorného paláca v Cotonou, mohol ponúknuť zaujímavý pohľad na podobu repatriácie kultových predmetov, ktoré si koncom 19. storočia víťazné vojská odvliekli z afrického kontinentu ako vojnovú korisť do Francúzska. Mohol, ale filmárke narodenej v Paríži, ktorej korene sú senegalské, to nestačilo. Chcela viac. Neuspokojila sa s atraktivitou magnetizujúceho východiska a výsledkom jej filmárskej hravosti a invencie je nevšedný experiment na pomedzí podmanivej vizuálnej eseje a magického sna vystupujúceho z hlbín nepoznanej minulosti. Vo svete filmu nie je Mati Diop neskúsená začiatočníčka. Začínala síce ako herečka, no rýchlo prešla na opačnú stranu kamery – zvábili ju posty režisérky a scenáristky. Od začiatku jej bolo jasné, na aké tematické okruhy chce vo svojich filmoch zaostriť. „Musím znovuobjaviť svoju africkú časť, ktorú kolonizovala moja biela kultúra.“ Objavovať ju začala v rodnej krajine svojho otca hudobníka Wasisa Diopa – v Senegale. Do...

Novým predsedom rady AVF je Štefan Dlugolinský

Počas rokovania 12. 12. si rada Audiovizuálneho fondu zvolila nového predsedu. Stal sa ním Štefan Dlugolinský. V zmysle rokovacieho poriadku rady sa ktorýkoľvek z jej členov môže prihlásiť za predsedu. Štefan Nižňanský navrhol Štefana Dlugolinského a ten informoval, že ho interne oslovili ďalší členovia rady. Nikto iný z rady neprejavil záujem kandidovať. Výsledkom hlasovania tajným hlasovaním bolo zvolenie Dlugolinského za predsedu. Osem členov rady hlasovalo za, proti hlasoval jeden člen a dvaja členovia sa zdržali. Štefana Dlugolinského vymenovala za člena rady AVF ministerka kultúry SR Martina Šimkovičová s účinnosťou od 12. augusta 2024 za oblasť nezávislých producentov v audiovízii. Jeho funkčné obdobie je šesť rokov, trvá do 12. 8. 2030. Dlugolinský študoval na Stavebnej fakulte SVŠT v Bratislave a na Divadelnej fakulte VŠMU. V oblasti televíznej tvorby je autorom desiatok scenárov a podieľal sa na výrobe stoviek televíznych relácií, predovšetkým v Hlavnej redakcii zábavných programov, ako režisér sa podpísal pod zábavné a hudobné programy. Širšej verejnosti je známy najmä zo svojho pôsobenia vo funkcii námestníka ústredného riaditeľa STV Igora Kubiša. Ten televíziu riadil v rokoch 1996 – 1998, počas vlády Vladimíra Mečiara, ktorý ju zneužíval na politickú propagandu. Je predsedom Slovenskej asociácie novinárov, ktorej podpredsedom je Roman Michelko, poslanec SNS. Dlugolinského vymenovanie do rady AVF kritizovali v auguste v spoločnom...
Zobraziť všetky články