Slovenské filmy v Austrálii

Od 27. do 31. 3. sa uskutoční 6. ročník Českého a slovenského filmového festivalu v Austrálii, ktorý uvedie v Sydney šesť dlhometrážnych a päť krátkych slovenských a koprodukčných snímok. Prehliadku otvorí titul Jan Palach (r. R. Sedláček) a postupne sa austrálskemu publiku predstavia aj filmy Sloboda (r. J. Speckenbach), Dôverný nepriateľ (r. K. Janák), Keď draka bolí hlava (r. D. Rapoš), Pivnica (r. I. Vološin) a zo zbierok Národného filmového archívu SFÚ Signum laudis (r. M. Hollý) spolu s krátkou snímkou Len lístok poľnej pošty (r. P. Solan). Z krátkometrážnej tvorby posledných rokov sa premietnu tituly Poetika Anima (r. K. Sagan), Journey (r. M. Jasaň), Žltá (r. I. Šebestová) a Posledný autobus (r. M. Snopek, I. Laučíková).

jj

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Vlastimil Herold

Vlastimil Herold

Prvým zo zakladateľov bol osamelý nadšenec Viktor Kubal so svojimi animátorskými pokusmi a prvým, vtedy ešte neozvučeným, krátkym slovenským animovaným filmom Studňa lásky (1944). Druhým bol Bohdan Slavík, zakladateľ Oddelenia triku a grafu (1951) na pôde Štúdia populárno-vedeckého filmu. Práve tam vyrástla generácia animátorov, ktorých pre animovaný film nadchol prvý profesionálny animátor Vlastimil Herold. Prvý film štátneho štúdia Pingvin (1964) nakrútil ďalší zo štvorice, Ivan Popovič, spolu s bratom Vladimírom. Vlastimil Herold sa narodil v roku 1924 v Nižnom Hrabovci v českej rodine. Po vzniku Slovenského štátu však museli Slovensko opustiť. Po presídlení do Čiech študoval na vojenskom gymnáziu a neskôr na strojníckej priemyslovke. Počas vojny navštevoval aj večerné kurzy kreslenia u maliara Vojtěcha Tittelbacha, čo zásadne ovplyvnilo jeho budúcu kariéru. Na Slovensko sa vrátil v 50. rokoch do Oddelenia triku a grafu. Spolu s manželkou, grafičkou Libušou Černou, prišiel ako „hotový animátor“ z populárneho českého animačného štúdia Bratři v triku. V rokoch 1955 – 1956 v Oddelení triku a grafu napísal a režíroval štyri reklamy, ktoré predstavujú prechod medzi „úžitkovou“ animáciou trikárov a svojbytným naratívnym filmom. Vedenie slovenského filmového podniku však animovaným filmom neprialo, keďže mohli vznikať len nad rámec trikárskej pracovnej agendy, teda vo voľnom čase trikárov. Herolda a Černú to vyčerpávalo...
Zobraziť všetky články