Slovenské filmy v Austrálii

Počas septembra a októbra sa v štyroch austrálskych mestách uskutočnil Český a slovenský filmový festival. Prvé podujatie tohto druhu sa konalo pred štyrmi rokmi v Melbourne a odvtedy sa postupne rozšírilo aj do Sydney, Perthu a Canberry. „Festival mal veľký ohlas nielen medzi českou a slovenskou komunitou, ale začína sa dostávať aj do povedomia austrálskej verejnosti,“ povedala Silvia Panáková, spoluorganizátorka festivalu so zameraním na Sydney a Perth. Podobnú skúsenosť má aj Cerise Howard, umelecká riaditeľka festivalu v Melbourne a Canberre: „Mali sme viac ako tritisíc návštevníkov. Z novších filmov sa diváci hrnuli najmä na Teóriu tigra a Sedem zhavranelých bratov a davy sa ukázali na každej časti programu venovaného československým filmom 60. rokov, ktoré spracúvajú literárne predlohy.“ Zaujímavá bola aj projekcia snímky Drak sa vracia, pred ktorou si diváci pozreli videokomentár režiséra Eduarda Grečnera. „Cenu pre najlepší hraný film udelili členovia Austrálskej asociácie filmových kritikov Tom Clift, Hayley Inch a Glenn Dunks snímke Marka Škopa Eva Nová,“ doplnila Howard.

Silvia Panáková prezradila, že „zo širokej filmovej ponuky v Sydney a Perthe divákov najviac oslovila sladko-horká komédia Teória tigra, na druhom mieste skončila česká dráma Lída Baarová a na treťom dokudráma Očami fotografky a rozprávka Perinbaba.“ Festival sa v Sydney rozšíril o dve menšie prehliadky krátkych filmov absolventov FTF VŠMU v Bratislave, FAMU v Prahe a UTB v Zlíne.

Okrem spomínaných filmov mohli austrálski diváci vidieť napríklad aj tituly Muž, ktorý luže (r. A. Robbe-Grillet), Čistič (r. P. Bebjak), Stanko (r. R. Boroš), Rosso Papavero (r. M. Smatana), Chronos (r. M. Kazimír), Kovbojsko (r. D. Štumpf), Hviezdny taxík (r. J. Krumpolec) a ďalšie. Partnerom festivalu, ktorý sa konal s podporou Audiovizuálneho fondu, bol Slovenský filmový ústav.

zs

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Vlastimil Herold

Vlastimil Herold

Prvým zo zakladateľov bol osamelý nadšenec Viktor Kubal so svojimi animátorskými pokusmi a prvým, vtedy ešte neozvučeným, krátkym slovenským animovaným filmom Studňa lásky (1944). Druhým bol Bohdan Slavík, zakladateľ Oddelenia triku a grafu (1951) na pôde Štúdia populárno-vedeckého filmu. Práve tam vyrástla generácia animátorov, ktorých pre animovaný film nadchol prvý profesionálny animátor Vlastimil Herold. Prvý film štátneho štúdia Pingvin (1964) nakrútil ďalší zo štvorice, Ivan Popovič, spolu s bratom Vladimírom. Vlastimil Herold sa narodil v roku 1924 v Nižnom Hrabovci v českej rodine. Po vzniku Slovenského štátu však museli Slovensko opustiť. Po presídlení do Čiech študoval na vojenskom gymnáziu a neskôr na strojníckej priemyslovke. Počas vojny navštevoval aj večerné kurzy kreslenia u maliara Vojtěcha Tittelbacha, čo zásadne ovplyvnilo jeho budúcu kariéru. Na Slovensko sa vrátil v 50. rokoch do Oddelenia triku a grafu. Spolu s manželkou, grafičkou Libušou Černou, prišiel ako „hotový animátor“ z populárneho českého animačného štúdia Bratři v triku. V rokoch 1955 – 1956 v Oddelení triku a grafu napísal a režíroval štyri reklamy, ktoré predstavujú prechod medzi „úžitkovou“ animáciou trikárov a svojbytným naratívnym filmom. Vedenie slovenského filmového podniku však animovaným filmom neprialo, keďže mohli vznikať len nad rámec trikárskej pracovnej agendy, teda vo voľnom čase trikárov. Herolda a Černú to vyčerpávalo...
Zobraziť všetky články