Slovenskí kandidáti na Európske filmové ceny

Členovia Slovenskej filmovej a televíznej akadémie (SFTA) vybrali v máji jednu hranú a jednu dokumentárnu snímku, ktoré sa budú tento rok uchádzať za Slovensko o nomináciu na Európske filmové ceny. Z hranej tvorby zvolila SFTA titul Tlmočník (r. Martin Šulík), z dokumentárnej Ťažkú dušu v réžii Mareka Šulíka. Členovia akadémie vyberali zo zoznamu siedmich hraných filmov, kde boli okrem Tlmočníka aj snímky Čiara (r. P. Bebjak), Out (r. Gy. Kristóf), Nina (r. J. Lehotský), Spievankovo a kráľovná Harmónia (r. D. Novotná), DOGG (r. S. Zrebný, V. Csino, E. Bistika, J. Karásek) a Dubček (r. L. Halama). Zoznam dokumentárnych filmov bol skromnejší, okrem Ťažkej duše v ňom figurovali tituly Mečiar (r. T. Nvotová), Vábenie výšok (r. P. Barabáš) a Válek (r. P. Lančarič). O nomináciách na Európske filmové ceny rozhodnú členovia Európskej filmovej akadémie a vyhlásia ich 10. 11. Tridsiaty prvý ročník udeľovania ocenení sa uskutoční 15. 12. 2018 v Seville.

dan

 

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Vlastimil Herold

Vlastimil Herold

Prvým zo zakladateľov bol osamelý nadšenec Viktor Kubal so svojimi animátorskými pokusmi a prvým, vtedy ešte neozvučeným, krátkym slovenským animovaným filmom Studňa lásky (1944). Druhým bol Bohdan Slavík, zakladateľ Oddelenia triku a grafu (1951) na pôde Štúdia populárno-vedeckého filmu. Práve tam vyrástla generácia animátorov, ktorých pre animovaný film nadchol prvý profesionálny animátor Vlastimil Herold. Prvý film štátneho štúdia Pingvin (1964) nakrútil ďalší zo štvorice, Ivan Popovič, spolu s bratom Vladimírom. Vlastimil Herold sa narodil v roku 1924 v Nižnom Hrabovci v českej rodine. Po vzniku Slovenského štátu však museli Slovensko opustiť. Po presídlení do Čiech študoval na vojenskom gymnáziu a neskôr na strojníckej priemyslovke. Počas vojny navštevoval aj večerné kurzy kreslenia u maliara Vojtěcha Tittelbacha, čo zásadne ovplyvnilo jeho budúcu kariéru. Na Slovensko sa vrátil v 50. rokoch do Oddelenia triku a grafu. Spolu s manželkou, grafičkou Libušou Černou, prišiel ako „hotový animátor“ z populárneho českého animačného štúdia Bratři v triku. V rokoch 1955 – 1956 v Oddelení triku a grafu napísal a režíroval štyri reklamy, ktoré predstavujú prechod medzi „úžitkovou“ animáciou trikárov a svojbytným naratívnym filmom. Vedenie slovenského filmového podniku však animovaným filmom neprialo, keďže mohli vznikať len nad rámec trikárskej pracovnej agendy, teda vo voľnom čase trikárov. Herolda a Černú to vyčerpávalo...
Zobraziť všetky články