Spomínanie na august 1968

Trojica autoriek Barbora Berezňáková, Pavlína Morháčová a Eva Vozárová stojí za viacúrovňovým projektom Spýtaj sa vašich, ktorý bude cez spomienky ľudí reflektovať udalosti roku 1968 spojené s vpádom vojsk Varšavskej zmluvy do Československa. Projekt sa skladá z dokumentárneho filmu, z online portálu, kam budú môcť používatelia pridávať texty, fotografie, nahrávky a záznamy k danej téme, a z diskusií spojených s projekciou dokumentu. Prvé premietanie s diskusiou sa uskutoční v noci z 20. na 21. augusta v centre Bratislavy. Ďalšie budú prebiehať aj na školách a v centrách nezávislej kultúry. Film odvysiela 21. augusta RTVS, ktorá je partnerom projektu podobne ako Ústav pamäti národa. Viac informácií nájdete na www.spytajsavasich.sk.

dan

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Vlastimil Herold

Vlastimil Herold

Prvým zo zakladateľov bol osamelý nadšenec Viktor Kubal so svojimi animátorskými pokusmi a prvým, vtedy ešte neozvučeným, krátkym slovenským animovaným filmom Studňa lásky (1944). Druhým bol Bohdan Slavík, zakladateľ Oddelenia triku a grafu (1951) na pôde Štúdia populárno-vedeckého filmu. Práve tam vyrástla generácia animátorov, ktorých pre animovaný film nadchol prvý profesionálny animátor Vlastimil Herold. Prvý film štátneho štúdia Pingvin (1964) nakrútil ďalší zo štvorice, Ivan Popovič, spolu s bratom Vladimírom. Vlastimil Herold sa narodil v roku 1924 v Nižnom Hrabovci v českej rodine. Po vzniku Slovenského štátu však museli Slovensko opustiť. Po presídlení do Čiech študoval na vojenskom gymnáziu a neskôr na strojníckej priemyslovke. Počas vojny navštevoval aj večerné kurzy kreslenia u maliara Vojtěcha Tittelbacha, čo zásadne ovplyvnilo jeho budúcu kariéru. Na Slovensko sa vrátil v 50. rokoch do Oddelenia triku a grafu. Spolu s manželkou, grafičkou Libušou Černou, prišiel ako „hotový animátor“ z populárneho českého animačného štúdia Bratři v triku. V rokoch 1955 – 1956 v Oddelení triku a grafu napísal a režíroval štyri reklamy, ktoré predstavujú prechod medzi „úžitkovou“ animáciou trikárov a svojbytným naratívnym filmom. Vedenie slovenského filmového podniku však animovaným filmom neprialo, keďže mohli vznikať len nad rámec trikárskej pracovnej agendy, teda vo voľnom čase trikárov. Herolda a Černú to vyčerpávalo...
Zobraziť všetky články