recenzia Nepela Slovenský film: Novinky a festivaly – týždeň 36/2025 Josef Trojan vo filme Nepela.
Písmo: A- | A+
[tts_reader]

Súhrn udalostí, ktoré sa v týždni 36/2025 stali v slovenskom filme alebo so slovenským filmom súvisia.

Tvorcovia snímky Nepela, ktorú ako svoj celovečerný debut nakrútil režisér a scenárista Gregor Valentovič, predstavili 3. septembra prvú ukážku z filmu. V hlavných úlohách sa predstavia Josef Trojan ako Ondrej Nepela a Zuzana Mauréry ako jeho trénerka Hilda Múdra. Do slovenských kín príde Nepela 30. októbra. „Snažím sa, aby to bolo v témach, ktoré sa aj dnes riešia na Slovensku, veľmi aktuálne. Napriek tomu, že ide o dobový film,“ povedal Gregor Valentovič. Na budúci rok príde do kín aj ďalší film o Nepelovi, ktorý nakrúca český režisér Jakub Červenka.

Medzinárodný filmový festival Cinematik, ktorého jubilejný 20. ročník sa v Piešťanoch začne už 10. septembra, zverejnil svoj kompletný program. Až do 15. septembra uvedie takmer 100 celovečerných a krátkometrážnych filmov z 27 krajín sveta.

Medzinárodný festival dokumentárnych filmov Jeden svet, ktorý sa koná od 21. do 26. októbra v bratislavskom Kine Lumière, zverejnil prvé informácie o svojom programe. Na 26. ročníku festivalu bude mať slovenskú premiéru dokument Diany Fabiánovej Hranice vernosti. „Film sa formoval veľmi dlho. Jeho tvorba čelila množstvu prekážok najrôznejšieho typu. No vďaka tomu sa z neho stal časozber, čo mu v konečnom dôsledku pomohlo na hĺbke. Zo všeobecného dokumentu o iných ľuďoch sa postupne preklopil do veľmi osobnej, trojgeneračnej výpovede našej rodiny,“ povedala režisérka Diana Fabiánová.

Víťazný film z Benátok príde aj do slovenských kín

Víťaznou snímkou 82. ročníka MFF v Benátkach sa 6. 9. stala snímka Father Mother Sister Brother amerického režiséra Jima Jarmuscha. Ide o hviezdne obsadené tri príbehy o dospelých deťoch a ich rodičoch. V snímke účinkujú Tom Waits, Adam Driver, Mayim Bialik, Charlotte Rampling, Cate Blanchett či Vicky Krieps. Do slovenských kín uvedie film Father Mother Sister Brother spoločnosť Filmtopia. V druhej súťažnej sekcii MFF Benátky nazvanej Horizonty zvíťazil mexický film En el camino režiséra Davida Pablosa. Odohráva sa v prostredí vodičov kamiónov a zobrazuje romantický vzťah dvoch mužov. V sekcii Horizonty súťažil aj film Terezy Nvotovej Otec.

Autor:

Josef Trojan vo filme Gregora Valentoviča Nepela. Foto: CinemArt SK

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Virtuálna priateľka. Foto: ASFK

Intimita v digitálnom svete

Po úspešnom celovečernom dokumente V sieti (2020), ktorý nakrútila spoločne s režisérom Vítom Klusákom a zaoberala sa v ňom zneužívaním detí na internete, a Zákone lásky (2021), v ktorom zaostrila na boj o manželstvo pre všetkých, prichádza česká režisérka Barbora Chalupová s ďalšou snímkou s háklivou témou. Vo Virtuálnej priateľke sa zamerala na portál OnlyFans a jeho tvorkyne. Chalupovú vo filme Virtuálna priateľka zaujímalo, ako žijú ženy, ktoré na OnlyFans ponúkajú provokatívny erotický obsah a zarábajú tak milióny korún. Čo na ich prácu hovorí okolie? Ponúkajú svojim fanúšikom iba uspokojenie, alebo im nahrádzajú skutočnú lásku? Virtuálna priateľka sleduje tri takéto ženy. „Film neostáva na povrchu a nestavia na senzáciích, ale približuje všeobecnejšiu tému samoty v digitálnom svete. Internetová stránka OnlyFans sa tak stáva len jednou z mnohých sociálnych sietí a protagonistky a protagonisti filmu sa zďaleka až tak veľmi nelíšia od bežných užívateľov ďalších sociálnych sietí, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať,“ povedal o filme Virtuálna priateľka Marek Hovorka, riaditeľ Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava. Snímka ho koncom októbra otvárala, od 13. novembra je aj v slovenských kinách. Aj sama Chalupová tvrdí, že jej nešlo o senzáciu prostredníctvom erotiky. „Virtuálna priateľka je snahou porozumieť tomu, ako sa menia intimita, vzťahy a naše predstavy o blízkosti v digitálnom svete,“ povedala režisérka jihlavskému festivalu. Snímka vznikla v česko-slovensko-bulharskej koprodukcii. Slovenskými producentkami filmu sú...
Emil Horváth ml. v dráme Štefana Uhra Dolina. Foto: Archív SfÚ/Václav Polák

Emil Horváth

„... som v jednom kole, no keby sa to kolo zastavilo, asi by som nebol rád, zrejme by sa dostavil abstinenčný syndróm,“ prezradil Emil Horváth v knihe rozhovorov s Jánom Štrasserom Už dávno nie som mladší (2025). A hoci 12. novembra rozšíril divadelný, televízny i filmový herec a režisér rady osemdesiatnikov, práce má stále dosť. „Keby ste hľadali literatúru či filmy z tohto obdobia, spočítate ich možno na prstoch jednej ruky: Obchod na korze, Karvašova Polnočná omša, Tatarkova Farská republika… Skrátka je to obdobie, ku ktorému sa národ nechce vracať. Lebo je to čosi, čo nerobí dobré meno,“ vysvetlil, čím ho oslovila ponuka participovať na seriáli Dunaj, k vašim službám (r. Peter Magát, Peter Kelíšek, Peter Hoferica, 2023 – 2025). „Poznám ľudí, ktorí sa po vojne vystrihovali z rodinných fotografií, lebo na nich boli v gardistických uniformách. Mnohí naši významní politickí, spoločenskí či kultúrni činitelia nosili vždy ten správny politický dres – za prvej republiky, za Slovenského štátu, za komunizmu a aj po Nežnej revolúcii.“ V aktuálnom televíznom hite hrá bývalého majiteľa luxusného obchodného domu a zásadového otca rodu Rudolfa Kučeru, ktorý si svojimi postojmi vyslúžil nálepku „biely žid“. V súčasnosti ho vidno napríklad aj v seriáli Nemocnica (r. Ján Novák, Víťa Procházka, Richard Bobek, 2021 – 2025), v predchádzajúcom desaťročí hral napríklad...
recenzia Príbehy z čarovnej záhrady Záber z animovanej rozprávky Príbehy z čarovnej záhrady. Foto: bearwithmefilm.com

recenzia Príbehy z čarovnej záhrady

Veľká skupina filmov určených detskému publiku akoby sa často vyhýbala, ba až bála, vyvolať u svojej cieľovej skupiny čo i len náznak negatívnej emócie. Tento prístup je do istej miery pochopiteľný. Zrejme by si získal podporu mnohých rodičov, no netreba zabúdať, že zatiaľ, čo fikciu môžeme „sterilizovať“ od určitých druhov emócií, v realite to, žiaľ (?), nejde. Deti často prežívajú pocity prostredníctvom hyperbolizovaných reakcií a až postupne sa učia tieto emócie verbalizovať a regulovať. K nadobudnutiu komplexného zvládania vlastných emócií prispieva výchova, pomocná ruka, ktorá v ranom veku pomáha dieťaťu pochopiť, prečo sa cíti tak, ako sa cíti. V tomto ohľade môže byť veľmi vďačným prostriedkom aj samotný film. Detský divák má výraznú tendenciu imitovať to, čo videl na obrazovke. Podľa teórie observačného učenia psychológa Alberta Banduru sa deti učia pozorovaním a následným opakovaním správania. Film ako vizuálne médium vytvára silné modely správania. V prípade animovaných filmov sa postavičky stávajú vzormi, s ktorými sa deti ľahko identifikujú. Prečo by teda malo byť problémom konfrontovať detského diváka aj s negatívnym súborom emócií, ak to môže mať vo výsledku pozitívny dopad na jeho mentálny vývin? Fiktívna rovina napokon umožňuje prežiť náročné situácie v bezpečnom prostredí, napríklad aj pomôcť dieťaťu, ktoré zažíva stratu...
Zobraziť všetky články