Štartuje Filmový kabinet PLUS

03.09 2014
Písmo: A- | A+

Vzdelávací cyklus Filmový kabinet, ktorý organizuje Slovenský filmový ústav v spolupráci s Asociáciou slovenských filmových klubov, v júni úspešne zavŕšil svoj tretí semester a 4. septembra spúšťa novú sériu projekcií a prednášok. Filmový kabinet PLUS: Film (v)o filme, ktorý sa uskutoční v Kine Lumière a potrvá až do 22. januára 2015, má v programe desiatku snímok. Každá z nich sa nejako vyjadruje k fenoménu filmu ako takého, k jeho technickým špecifikám, k remeselnej a umeleckej stránke výroby/tvorby, k fungovaniu na filmovom pľaci, k vzťahom medzi členmi štábu a podobne. V septembri projekt odštartuje tá najlepšia možná ukážka invenčného experimentovania s filmovým výrazom v časoch pre kinematografiu stále mladých. Reč je o roku 1929 a ruskej snímke Muž s kinoaparátom, ktorú nakrútil Dziga Vertov. Druhým titulom tohto mesiaca bude Pohŕdanie v réžii Jeana-Luca Godarda, ktorý vniesol kus novátorstva do francúzskej filmovej tvorby. Godard s tým začal už v päťdesiatych rokoch, no Pohŕdanie, ktoré sám autor označil za „klasický, tak trochu hollywoodsky film“ a obsadil doň herecké hviezdy ako Brigitte Bardot, Michel Piccoli, Jack Palance i slávneho režiséra Fritza Langa, vzniklo v roku 1963.

V ďalších mesiacoch sa vo výbere autoreferenčných filmov objaví napríklad aj Felliniho (1963). Ako prezradil autor pamätnej snímky (ktorý nazýval samého seba „pravdovravným klamárom“), v čase prípravy prekonával veľký tvorivý blok. Napokon však rozhýbal plátno aj napriek/vďaka týmto krízovým stavom a výsledný film vypovedá cez postavu režiséra Guida (Marcello Mastroianni) aj o jeho nemohúcnosti, tápaní a hľadaní. Filmový kabinet PLUS uvedie i Kieślowského Amatéra (1979), o ktorom filmový publicista K. T. Toeplitz kedysi vyhlásil, že môže byť vnímaný ako súčasnej poľskej kinematografie; ďalej to bude Truffautova Americká noc (1973), Antonioniho Zväčšenina (1966), Lynchov Mullholand Drive (2001) či Wajdov titul Všetko na predaj (1969). A premietnu sa aj dva slovenské filmy – Slávnosť v botanickej záhrade (1969), akú mohol pripraviť len Elo Havetta, a Uhol pohľadu (1984) režisérov Vlada Balca a Martina Šulíka. Prvý z nich menovanú snímku nakrútil, druhý v nej stvárnil hlavnú úlohu – študenta réžie.

dan

 

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Alexandra Borbély vo filme Ema a smrtihlav

Slovenským kandidátom na Oscara je Ema a smrtihlav

Snímka sa odohráva v dramatickom období vojnového slovenského štátu. „Čím viac som si o tomto období študovala, tým viac som si uvedomovala, že sme vznik vojnového slovenského štátu akosi preskočili. V hranom filme sme dostatočne nespracovali unikátny multikultúrny rozmer vtedajšej Bratislavy, ktorý sa krátko po skončení druhej svetovej vojny úplne vytratil. Ani nemáme hraný film o Hlinkovej garde a jej predstaviteľoch, ani o klérofašistoch a už vôbec nie o slovensko-maďarskom konflikte. Mala som potrebu vo filme Ema a smrtihlav všetky tieto témy aspoň jemne naznačiť, aby dodali tejto vzťahovej dráme ďalší rozmer," povedala pre Film.sk Grófová. Film prebrala po tragickej smrti Petra Krištúfka, ktorý ho mal pôvodne režírovať. Snímka, do ktorej Grófová obsadila Alexandru Borbély, Nica Klimeka či Milana Ondríka, mala svetovú premiéru v Karlových Varoch. V slovenskej premiére otvárala tohtoročný festival Cinematik. Do kín na Slovensku príde 26. 9. Kameramanom filmu je Martin Štrba, architektom Tomáš Svoboda, kostýmovou výtvarníčkou Katarína Štrbová Bieliková, strih mal na starosti Martin Malo. Hudbu zložil Matej Hlaváč, ktorý mal spolu s Tobiášom Potočným na starosti aj zvuk. Producentami sú Zuzana Mistríková, Ľubica Orechovská (PubRes), Ondřej Trojan (T.H.A.), Sára László a Marcell Gerö (Campfilm) a koproducentami Sára László, Marcell Geröő a Miloslav Glac (Campfilm). Slávnostne...
Záber z filmu Oči plné piesku

Fajčili, pili a zažívali prvý sex, kým sa on ešte hrával s angličákmi

Strata lásky a prázdno, ktoré po nej nastáva, je jednou z kľúčových tém, ktoré vo svojom novom krátkom filme sprítomňuje slovenský režisér Juraj Janiš. Zamýšľa sa zároveň nad prirodzenou ľudskou snahou hľadať rýchle a ľahké riešenia trápení. Tie totiž spôsobujú, že si často zakrývame oči pred skutočnosťou, a tá nás potom ťahá stále hlbšie ku dnu. Tri krátke filmy o dospievaní Snímku uvedie do kín Asociácia slovenských filmových klubov 19. 9. ako súčasť pásma Grow Up! – troch krátkych filmov o dospievaní od troch mladých režisérskych osobností z rôznych kútov sveta. Poviedkový trojlístok vznikol v produkcii Česka, Slovenska a Kataru. Ponúka tri pohľady na dospievanie cez kľúčové udalosti, ktoré navždy zmenia životy protagonistov. Morská soľ režisérky Leily Basma je príbehom sedemnásťročnej Nayly, ktorá stojí pred dilemou, akú dnes v Libanone rieši každý mladý človek – odísť z krajiny alebo zostať. Aj režisérka Anna Wowra pracuje s pohľadom na dospievanie cez otázku, či existujú vyhliadky do budúcnosti a ako nájsť zmysel života inde ako doma. V poviedke Sme v tom spolu podáva nemilosrdný, no zároveň neodsudzujúci pohľad na tri nerozlučné kamarátky z detstva a ich šance opustiť prostredie, v ktorom vyrastali. Janišove Oči plné piesku prinášajú pohľad zo Slovenska cez drsný príbeh Miňa, ktorý od života nechce veľa: nejaké drobné, občas jointa a niekoho, koho by mohol...
Zobraziť všetky články