Udelili Igricov aj Ceny slovenskej filmovej kritiky

07.10 2018
Písmo: A- | A+

Vo štvrtok 27. 9. sa v Bratislave konalo slávnostné odovzdávanie národných cien za audiovizuálnu tvorbu roku 2017 Igric, ktoré vyhlasuje Slovenský filmový zväz, Únia slovenských televíznych tvorcov a Literárny fond. V kategórii hraná filmová tvorba ocenila porota 29. ročníka Igrica Martina Žiarana za kameru vo filme Čiara. Prémie odovzdali Jurajovi Lehotskému za réžiu filmu Ninaa Györgyovi Kristófovi za scenár filmu Out. Igrica za dokumentárnu filmovú a televíznu tvorbu získala Soňa Maletzová za réžiu filmu Varga. V oblasti dokumentárnej tvorby získali prémie Marek Šulík za réžiu Ťažkej dušea Tereza Nvotová za réžiu Mečiara. V oblasti televíznej dramatickej tvorby udelili prémiu Tomášovi Juríčkovi za kameru v dvojdielnom koprodukčnom filme Mária Terézia. Cenu Igric za animovanú tvorbu si prebrala Katarína Kerekesová za réžiu animovaného seriálu Websterovci. Aj v tejto kategórii boli udelené prémie, a to Joanne Kożuch a Borisovi Šimovi za scenár, réžiu a animáciu filmu 39 týždňov, 6 dnía Ivane Šebestovej za réžiu a animáciu filmu Žltá. Prémiu v oblasti ostatnej filmovej a televíznej tvorby získali Peter Bebjak za réžiu minisérie Spravedlnosta Branislav Molnár za réžiu televízneho dokumentu Žijem Dunajom. Sošku Igrica v kategórii ženský herecký výkon dostala Zuzana Kronerová za stvárnenie hlavnej úlohy vo filme Baba z ľadua v kategórii mužský herecký výkon zvíťazil Robert Roth (Nina). Prémie za herecké výkony získali Dominika Morávková (Špina), Bibiana Nováková (Nina), Tomáš Maštalír (Čiara) a Milan Ondrík (Únos). Igrica za celoživotné dielo udelili režisérovi Jurajovi Jakubiskovi, ktorý tento rok oslávil osemdesiatku. Zvláštne uznanie poroty producentovi putovalo do rúk Mareka Urbana za film Out

Ceny Jána Fajnora, určené tvorcom do 35 rokov, udelili Michalovi Blaškovi za réžiu hraného filmu Atlantída, 2003a Denise Buranovej za kameru televízneho dokumentu Cukrovar v Šuranochz cyklu Budujeme Slovensko. Udelená bola aj tvorivá prémia za teoretické, encyklopedické alebo historiografické dielo, ktorú získal Martin Palúch za prácuCenzúra a dokumentárny film po roku 1989.

Počas slávnostného večera sa po 26. raz udeľovali aj Ceny slovenskej filmovej kritiky. V kategórii celovečerných hraných alebo animovaných filmov s vlaňajšou kinopremiérou zvíťazila Piata loď (r. I. Grófová). Z dokumentárnych filmov ocenili Dieru v hlave(r. R. Kirchhoff). V kategórii filmová kritika a publicistika udelili členovia Klubu filmových novinárov ocenenie Kristíne Kúdelovej. Najlepším zahraničným filmom v slovenských kinách sa stal titul O tele a duši (r. I. Enyedi) a cenu získal aj jeho distribútor, spoločnosť Film Europe Media Company.

zs

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Oči plné piesku

Fajčili, pili a zažívali prvý sex, kým sa on ešte hrával s angličákmi

Strata lásky a prázdno, ktoré po nej nastáva, je jednou z kľúčových tém, ktoré vo svojom novom krátkom filme sprítomňuje slovenský režisér Juraj Janiš. Zamýšľa sa zároveň nad prirodzenou ľudskou snahou hľadať rýchle a ľahké riešenia trápení. Tie totiž spôsobujú, že si často zakrývame oči pred skutočnosťou, a tá nás potom ťahá stále hlbšie ku dnu. Tri krátke filmy o dospievaní Snímku uvedie do kín Asociácia slovenských filmových klubov 19. 9. ako súčasť pásma Grow Up! – troch krátkych filmov o dospievaní od troch mladých režisérskych osobností z rôznych kútov sveta. Poviedkový trojlístok vznikol v produkcii Česka, Slovenska a Kataru. Ponúka tri pohľady na dospievanie cez kľúčové udalosti, ktoré navždy zmenia životy protagonistov. Morská soľ režisérky Leily Basma je príbehom sedemnásťročnej Nayly, ktorá stojí pred dilemou, akú dnes v Libanone rieši každý mladý človek – odísť z krajiny alebo zostať. Aj režisérka Anna Wowra pracuje s pohľadom na dospievanie cez otázku, či existujú vyhliadky do budúcnosti a ako nájsť zmysel života inde ako doma. V poviedke Sme v tom spolu podáva nemilosrdný, no zároveň neodsudzujúci pohľad na tri nerozlučné kamarátky z detstva a ich šance opustiť prostredie, v ktorom vyrastali. Janišove Oči plné piesku prinášajú pohľad zo Slovenska cez drsný príbeh Miňa, ktorý od života nechce veľa: nejaké drobné, občas jointa a niekoho, koho by mohol...
Zobraziť všetky články