Zvučné slovenské filmy vo svete

Hongkonský medzinárodný filmový festival Cine Fan uvedie vo svojom aprílovom (12. 4.) i májovom (25. 5.) programe film Petra Solana Prípad Barnabáš Kos, ktorý bude súčasťou sekcie Vitajte v Absurdistane spolu s ďalšími filmamiz Česka, Maďarska, Poľska, Rumunska a Ukrajiny, reflektujúcimi absurdity komunistických režimov.Aprílová projekcia Solanovho filmu sa uskutoční s lektorským úvodom zostavovateľa sekcie Gabriela M. Paletza.V Nemecku na medzinárodnom festivale filmov zo strednej a z východnej Európy goEast Wiesbaden (10. – 16. 4.) sa v sekcii Symposium premietne snímka Dušana Hanáka Ružové sny (12. 4.). Sekcia je tento rok venovaná téme Rómov v kinematografii strednej a východnej Európy.

V rámci programu kina Tuškanac v Záhrebe v Chorvátsku sa 30. 4. odprezentuje blok slovenských filmov z archívnych zbierok SFÚ: Voda a práca (r. Martin Slivka), Prišiel k nám Old Shatterhand (r. Dušan Hanák), Hr. Peklo (r. Vlado Kubenko), Ohnivé rieky (r. Ctibor Kováč), Fotografovanie obyvateľov domu (r. Dušan Trančík), Oko (r. Juraj Bindzár), Bubeník Červeného kríža (r. Juraj Jakubisko), Obrazy starého sveta (r. Dušan Hanák).

jj

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Vlastimil Herold

Vlastimil Herold

Prvým zo zakladateľov bol osamelý nadšenec Viktor Kubal so svojimi animátorskými pokusmi a prvým, vtedy ešte neozvučeným, krátkym slovenským animovaným filmom Studňa lásky (1944). Druhým bol Bohdan Slavík, zakladateľ Oddelenia triku a grafu (1951) na pôde Štúdia populárno-vedeckého filmu. Práve tam vyrástla generácia animátorov, ktorých pre animovaný film nadchol prvý profesionálny animátor Vlastimil Herold. Prvý film štátneho štúdia Pingvin (1964) nakrútil ďalší zo štvorice, Ivan Popovič, spolu s bratom Vladimírom. Vlastimil Herold sa narodil v roku 1924 v Nižnom Hrabovci v českej rodine. Po vzniku Slovenského štátu však museli Slovensko opustiť. Po presídlení do Čiech študoval na vojenskom gymnáziu a neskôr na strojníckej priemyslovke. Počas vojny navštevoval aj večerné kurzy kreslenia u maliara Vojtěcha Tittelbacha, čo zásadne ovplyvnilo jeho budúcu kariéru. Na Slovensko sa vrátil v 50. rokoch do Oddelenia triku a grafu. Spolu s manželkou, grafičkou Libušou Černou, prišiel ako „hotový animátor“ z populárneho českého animačného štúdia Bratři v triku. V rokoch 1955 – 1956 v Oddelení triku a grafu napísal a režíroval štyri reklamy, ktoré predstavujú prechod medzi „úžitkovou“ animáciou trikárov a svojbytným naratívnym filmom. Vedenie slovenského filmového podniku však animovaným filmom neprialo, keďže mohli vznikať len nad rámec trikárskej pracovnej agendy, teda vo voľnom čase trikárov. Herolda a Černú to vyčerpávalo...
Zobraziť všetky články