Záber z filmu Amerikánka / Zdroj: Magic Box

Dievča neslobody sa mení na ženu slobody

Písmo: A- | A+

Nič na plátne nie je skutočné, a pritom všetko z toho skutočné je. Nový film Viktora Tauša je nepochybne jeho osudovým projektom. Amerikánka je príbeh, ktorý Tauš v sebe nosil štvrťstoročie a po divadle ho preniesol aj do filmovej podoby. Príbeh dievčaťa, ženy, ktorá sa nevzdala a prestala utekať, má byť podľa neho inšpiráciou a vzpruhou pre ľudí, aby sa dokázali znovu postaviť na nohy.

„Príbehu Amerikánky sa učím porozumieť už 25 rokov. Samozrejme, s prestávkami na kávu a cigarety,“ hovorí režisér Viktor Tauš, ktorý o nej po prvýkrát napísal do denníka v apríli 2000. Amerikánka je žena, ktorú stretol v čase, keď žil na ulici ako človek bez domova. „Boli sme súčasťou prvej generácie obetí slobody. Ľudia bez domova, to boli vtedy predovšetkým tisíce detí, ktoré vyrastali samé, bez rodičov, v socialistických detských domovoch,“ spomína režisér na neľahké časy.

Prečítajte si recenziu na film Amerikánka.

Hrdinka príbehu, Ema Černá, na svojej ceste zdolá útrapy detského domova, pestúnskej starostlivosti aj nápravného zariadenia. Rok 1989 prináša slobodu nielen Československu, ale aj Eme. Má 18 rokov a konečne si môže začať robiť to, čo chce. Lenže stigma, ktorú si v sebe nesie, ovplyvňuje jej život naďalej. Ilúzia otca žijúceho v Amerike, myšlienka, ku ktorej dlho utiekala, mizne a ona sa musí naučiť vyrovnávať aj s vlastnými chybami. Musí prijať svoj osud a premeniť predstavu snovej Ameriky sama do seba. „Amerikánka je taký český Mauglí. Len bola namiesto džungle plnej zvierat opustená v betónovej džungli plnej Čechoslovákov. Dlho som bol v jej svete Mauglím. Nevedel som ako, ale vedel som, že toto je ten jeden príbeh v mojom živote, ktorý potrebujem vyrozprávať. Príbeh o nádeji a sile dospelosti, ktorá k nájdeniu šťastia nepotrebuje uistenie o dobrom konci,“ hovorí v presskite Viktor Tauš. Napísal mnoho verzií scenára, až kým našiel ten, s ktorým sa stotožnil. „Celkovo mám 18 verzií písaných s ešte väčším počtom autorov. Jedna z tých verzií dokonca vyhrala cenu Krzystofa Kieślowského – doposiaľ jedinú, ktorú udelili českým autorom, ale ja som ju vyhodil. Nie tú cenu, ale scenár, pretože sa mi nedarilo a nedarilo a nedarilo nájsť kľúč, ako chcem tento príbeh vyrozprávať.“

Tauš vo filme nakoniec pracuje s dávnymi spomienkami ako s hmlistými obrazmi z hlbín ríše fantázie. Dospelá žena sa ponára do spletitého labyrintu svojej pamäti a pomaly skladá vlastný príbeh opusteného dievčaťa. Podľa tvorcov film po vizuálnej stránke zaujme výraznou dávkou extravagancie, no zároveň precíznosťou v každom detaile. Kombinuje skutočný príbeh, autentických detských hrdinov s imaginatívnym fikčným svetom. Amerikánka mi pomohla spojiť dva zdanlivo rozdielne svety. Vrátila mi, vo mne opustený, svet výtvarného umenia a vniesla svetlo do pomaly sa vyprázdňujúceho sveta audiovízie. Ale hlavne mi pomohla formulovať otázku, čo vlastne znamená formulácia vizuálnej podoby reality,“ prezradil v materiáloch k filmu dizajnér Jan Kadlec, ktorý vytvoril kostýmy i scénickú výpravu k filmu.

Hrdinku filmu stvárňujú tri herečky – Klára Kitto, Julia Šoucová a Pavla Beretová. Každá ju stvárňuje v inej životnej fáze. Vo filme účinkuje aj viacero detí, ktoré na vlastnej koži okúsili život v detskom domove. Postavy matky Amerikánky sa zhostila herečka Lucia Žáčková, ďalej sa vo filme predstavia Klára Melíšková, Tomas Sean Pšenička, Magdaléna Borová, Vladimír Javorský, Zuzana Mauréry, Zuzana Kronerová, a 350 detí.

„Kedysi mi niekto povedal, že príslovie ,Skomplikoval si život tak, že mu smrť bola skutočným vyslobodením,ʻ v mojom prípade hádam skutočne platí. Dramaturg filmu Václav Dejčmar zase hovorí: ,Ak chceme, aby dnes ľudia o niečom skutočne premýšľali, je potrebné zaujať extrémny postoj.ʻ Jednu z tých vecí chcem mať na náhrobku. S logom Amerikánky,“ uzatvára režisér.

Amerikánka (r. Viktor Tauš, Česko/Slovensko, 2024)
Celkový rozpočet filmu: 3 960 000 eur (Podpora z Audiovizuálneho fondu: 101 250 eur plus 74 095eur z programu 5 na podporu audiovizuálneho priemyslu)
Distribučná premiéra: 21. 11. 2024

Autor:

Záber z filmu Amerikánka / Zdroj: Magic Box

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Zobraziť všetky články