Ladislav Ťažký
Písmo: A- | A+

Spisovateľ Ladislav Ťažký sa narodil 19. 9. pred 100 rokmi.

Ladislav Ťažký bol epikom životnej skúsenosti. Vo svojej tvorbe staval pravdivosť spracovania tematického materiálu nad intelektuálne rozprávačské konštrukcie. Rytmus epického času u neho plynie pomaly – autor postupne vrství detailne rozvedené životné epizódy, čím pretvára originálny miestopis príbehov na dôverne známy. Oživuje pamäť stopou svedectva o konkrétnych udalostiach a ľuďoch, zdôrazňujúc dôležitosť minulosti pre súčasnosť.

Ladislav Ťažký sa narodil 19. septembra 1924 v čiernohronskej obci Čierny Balog do rodiny lesného robotníka, umrel 20. januára 2011 v Bratislave vo veku 87 rokov. Prvé vzdelanie získal ako vojak mapár vo Vojenskom zemepisnom ústave (1940 – 1945), odkiaľ bol roku 1943 prevelený na východný front. Spolu s jednotkou ho v roku 1944 internovali v Rumunsku, zo zajatia sa mu podarilo utiecť, ale opäť ho uväznili v Maďarsku, odkiaľ putoval do zajateckého tábora v Rakúsku.

Po vojne študoval na Vysokej škole politických a hospodárskych vied v Prahe. Stal sa vedeckým ašpirantom Inštitútu spoločenských vied (CSc.), v rokoch 1963 – 1964 bol pracovníkom ÚV KSS. Na konci šesťdesiatych pracoval v denníku Smena a bol spätý s obrodným procesom – so socializmom s ľudskou tvárou. Alexander Dubček bol jeho celoživotným dôverným priateľom. V šesťdesiatom ôsmom Ťažký odsúdil okupáciu Československa a bol vylúčený z KSS aj zo Zväzu slovenských spisovateľov. Po zákaze publikovať sa do literatúry vrátil dvojdielnym románom Evanjelium čatára Matúša (1979), ktorý je voľným pokračovaním jeho najznámejšieho románu Amenmária. Samí dobrí vojaci (1964). V tomto diele, ktoré nie je románom tradičného typu, autor rieši nielen problém viny, ktorá trápi mravne čistého chlapca za nedobrovoľnú účasť na nespravodlivej vojne, ale aj jeho prežívanie krutej skutočnosti. V zmysle lyrického podania témy a jeho baladickej tóniny môžeme Ťažkého autorský typ zaradiť vedľa Rudolfa Jašíka.

Okrem prózy sa Ťažký venoval aj divadelnej, rozhlasovej, televíznej a filmovej tvorbe, zväčša vychádzal zo svojich poviedok. V roku 1965 inscenovali v DPOH hru Hriešnica žaluje tmu so Zdenou Grúberovou v hlavnej úlohe, o rok neskôr vznikol pomerne úspešný televízny film Vida Horňáka V páse zlomená s pôsobivou kamerou Igora Luthera.

Divácky najzaujímavejším a najoriginálnejším stretnutím Ladislava Ťažkého s filmom sa stali aj dnes vysoko oceňovaní Zbehovia a pútnici (1968) v réžii Juraja Jakubiska. Išlo o spojenie troch apokalyptických poviedok s tematikou prvej a druhej svetovej vojny v spojení s dystopickým „dňom po“, keď chce zomrieť aj sama smrť. Toto dielo Ťažkému doživotne spôsobilo „literárne vrásky“, ako napísal vo svojej rovnomennej knihe, publikovanej v roku 1996. Mal pocit krivdy a nespravodlivosti voči oficiálnym ideologickým výhradám k tomuto filmu, pričom o koncepcii snímky sa s ním nik neradil.

Stredometrážnym predskokanom triptychu bola poviedka Zbehovia, pôvodne vyrobená pre Československú televíziu Bratislava v Štúdiu hraného filmu, ku ktorej neskôr pristúpil taliansky koproducent. Autorom námetu aj pôvodného literárneho scenára (aj k poviedke Dominika, inšpirovanej kapitolou z románu Pivnica plná vlkov z roku 1969) bol spisovateľ Ťažký. Novela vyšla v jeho literárnom debute Vojenský zbeh (1962) a nevedno, ako sa k mladému, ani nie tridsaťročnému Jakubiskovi dostala. Ťažký bol takmer o 30 rokov starší a jeho predstavy o súvekom umení mali určite iné emocionálno-kognitívne pozadie, ako mal v tom čase filmársky búrlivák Jakubisko, ktorý stál aj za kamerou namiesto pôvodne obsadeného Igora Luthera (v tom čase pracoval s Alainom Robbe-Grilletom).

Odlišnosť názorov oboch autorov zaiskrila v diskusii na internej bratislavskej premiére pre novinárov vo Filmovom klube vo februári 1968. Projekcia vyvolala šok, no zároveň aj nadšenie filmovej kritiky. Ale aj jednoznačné výhrady Ťažkého, ktorému prekážala na tú dobu nezvyčajná miera obscénnosti a násilia. Spisovateľ svoj príbeh vojenského zbeha – cigánskeho Jánošíka, umiestnil na stredné Slovensko, do Čierneho Balogu. Počúval ho už ako dieťa v podaní svojej matky. Jeho rozprávanie rešpektuje realistickú referencialitu s baladickým tónom, uznáva autorizované dejiny, ideologicky korešpondujúce s ich dobovým výkladom a uprednostňuje názornejšie kódy odkazov na realitu.

Jakubisko tradičné „čítanie“ tohto typu destabilizoval. Dejisko príbehu prenáša na východné Slovensko a na rozdiel od uhladeného scénického folklóru, ktorý v päťdesiatych rokoch kanonizovali SĽUK s Lúčnicou, sa mladý režisér priklonil k tzv. frenetickému výkladu folklóru, narúšajúcemu romantickú podobu slovenského ľudu: chcel ho vrátiť k autentickým formám života. Ťažkého azda najviac mrzelo, že Jakubiskovu esteticky radikálnu snímku nebude môcť nikdy ukázať svojej mame. Po auguste 1968 prispela k jej zákazu predovšetkým poviedka Dominika. Do filmu zakomponovala reportážne zábery z obsadenia Bratislavy sovietskymi tankami, inú verziu podoby sovietskych osloboditeľov.

Pri úvahách o filmových adaptáciách sa často vyvoláva „duch“ literárnej predlohy, ktorý však v tomto prípade zablúdil medzi dvoma autorskými, názorovými a generačnými svetmi. Faktom však zostáva, že napriek rôznosti pohľadov na chod sveta spisovateľ Ťažký poskytol režisérovi Jakubiskovi skvele disponovanú filmovú predlohu. Aj vďaka filmovým Zbehom a pútnikom zostane Ladislav Ťažký večne živým a zaujímavým slovenským spisovateľom, po ktorom opätovne siaha veľa čitateľov aj vďaka tomu, že si dvaja tvorcovia v ideovo-tematickom výklade textu neporozumeli.

Ladislav Ťažký. FOTO: archív SFÚ

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Alenka a zázrak z cudzej krajiny. Foto: ASFK

recenzia Alenka a zázrak z cudzej krajiny

Dokumentárny film režiséra Daniela Dluhého Alenka a zázrak z cudzej krajiny je viacnásobným road movie – vonkajším aj vnútorným, smerujúcim do cieľa, ale potom zas rýchlo naspäť do oveľa bezpečnejšieho bodu štartu. Mladá žena Alena Horváthová pochádza zo Spiša. Po mnohých osudových peripetiách dnes žije v Nemecku, pracuje, má vlastné bývanie, milujúcich ľudí po boku. A vydáva sa na výlet na Slovensko, ozajstný poznávací zájazd – do detského domova, kde vyrastala; do azylového domu, kde našla útočisko; do chudobnej rómskej osady, kde žije jej biologická rodina. Okrem filmového štábu ju na ceste sprevádza aj tútor Michael Jagdmann, ktorý spolu s manželkou Marion zohral v Alenkinom živote zásadnú úlohu, taký deus et machina. Scenáristi Daniel Dluhý a Lukáš Marhefka vkročili svojím filmom do hneď niekoľkých trinástych komnát – dôvody a spôsoby štátom riadeného odoberania detí z pôvodných rodín, verejné vzdelávanie vo vylúčených komunitách, inštitucionálna starostlivosť o opustené deti, záchytná pomoc pre problematickú mládež, sanácia rodinného prostredia či vlastne jej donebavolajúca absencia, etnická inakosť, problém chudoby, žiaľ, už generačnej, no a napokon napríklad otázky vzťahovej väzby ne/nadobudnutej v útlom detstve, ktoré, možno viac než si vieme predstaviť, hýbu naším svetom. Na šesťdesiatminútovú snímku je to veľké sústo, preto nečudo, že sa autori pri viacerých vstupoch do tých trinástych komnát dopustili aj omylov, či skôr...
Záber z filmu Za oponou veľhôr. Foto: Dayhey

recenzia Za oponou veľhôr

„To znie ako báseň: Za oponou veľhôr,“ ozve sa ktosi z prítmia kinosály. Už samotný názov napovedá, že film sa nebude držať iba horských kontúr či efektných horolezeckých kulís. Nahliadne hlbšie – až za horizont známeho. Hlavnou hrdinkou je československá horolezkyňa so slovenskými koreňmi Dina Štěrbová. Metafyzickým priečelím dokumentu sú kompozičné princípy, ktoré vyrastajú z prieniku hudby a matematiky – harmónia tónov a čísel ako kľúč k pochopeniu vyšších súvislostí: „Dotyk absolútna alebo je to zjavenie krásy – pre mňa to bola hudba a matematika. Celý život som sa živila matematikou, ale len málokoho sa mi podarilo presvedčiť, že je nielen užitočná, ale aj krásna, že má podobnú stavbu ako gotická katedrála; pri troche fantázie si môžeme predstaviť, že tunajšie stĺpy predstavujú základné kamene, alebo axiómy, klenba je celková matematická teória, ktorá z toho plynie, a spolu to tvorí úžasný, vznosný celok. A keď človek naozaj vnútorne pochopí akýkoľvek výsledok v matematike, je to akoby sa dotkol absolútna – je to podobné, ako keď vylezie na vysokú horu,“ opisuje Dina Štěrbová. Celý dokument je majstrovsky pretkaný percepciami a úvahami o živote a bytí. Nestráca pritom zo zreteľa ľudský rozmer. Tieto špecifické rozprávačské prostriedky, ktoré možno interpretovať prostredníctvom komplementárnych funkcií rozprávača, ako ich definuje Gérard Genette, prekračujú konkrétny...
Atmosféra na festivale Jeden svet 2024. Foto: Jeden Svet/Šimon Lupták

Festivaly bez podpory fondu. Ako to ovplyvní ich podobu?

V apríli 2025 zásahom Rady Audiovizuálneho fondu nezískalo šesť slovenských filmových festivalov finančnú podporu na ďalšie obdobie, hoci odborná komisia ich jednoznačne odporučila podporiť. Ako to ovplyvní festivaly Jeden svet, Filmový festival inakosti, Cinedu, Be2Can, Scandi a June Film Fest? Do festivalového diania sa podobnými krokmi vnáša nestabilita a neistota, ktorá môže na fungovanie organizačných tímov pôsobiť negatívne. Narážajú na finančné a časové limity, ktoré spôsobujú sklzy v reťazci celkovej organizácie. Zároveň takto vzniká zlá vizitka smerom k domácim, ale najmä zahraničným partnerom. Oslovili sme festivalové tímy, aby nám priblížili, ako sa so situáciou vyrovnávajú a čo čaká ich podujatia v ďalšom období. Jeden svet Festival Jeden svet zameraný na ľudské práva má domácu i medzinárodnú prestíž, radí sa medzi podujatia so silnou tradíciou a navyše napĺňa európsky akt o prístupnosti filmových diel prípravou audiokomentárov pre nevidiacich či špeciálnych titulkov pre nepočujúcich. Po 25 rokoch fungovania je činnosť najstaršieho festivalu dokumentárneho filmu na Slovensku reálne ohrozená. Organizátori spustili zbierkovú kampaň na platforme Donio, kde ho môžu ľudia priamo podporiť. (Zachráňme festival Jeden svet | Donio) Každý príspevok je hlasom za kultúru bez cenzúry, apelujú v statuse na sociálnych sieťach. „Bez ohľadu na to, akú sumu sa nám podarí vyzbierať, ľudia nás zahrnuli veľkou podporou, nielen finančnou, ale...
Zobraziť všetky články