Ladislav Ťažký
Písmo: A- | A+

Spisovateľ Ladislav Ťažký sa narodil 19. 9. pred 100 rokmi.

Ladislav Ťažký bol epikom životnej skúsenosti. Vo svojej tvorbe staval pravdivosť spracovania tematického materiálu nad intelektuálne rozprávačské konštrukcie. Rytmus epického času u neho plynie pomaly – autor postupne vrství detailne rozvedené životné epizódy, čím pretvára originálny miestopis príbehov na dôverne známy. Oživuje pamäť stopou svedectva o konkrétnych udalostiach a ľuďoch, zdôrazňujúc dôležitosť minulosti pre súčasnosť.

Ladislav Ťažký sa narodil 19. septembra 1924 v čiernohronskej obci Čierny Balog do rodiny lesného robotníka, umrel 20. januára 2011 v Bratislave vo veku 87 rokov. Prvé vzdelanie získal ako vojak mapár vo Vojenskom zemepisnom ústave (1940 – 1945), odkiaľ bol roku 1943 prevelený na východný front. Spolu s jednotkou ho v roku 1944 internovali v Rumunsku, zo zajatia sa mu podarilo utiecť, ale opäť ho uväznili v Maďarsku, odkiaľ putoval do zajateckého tábora v Rakúsku.

Po vojne študoval na Vysokej škole politických a hospodárskych vied v Prahe. Stal sa vedeckým ašpirantom Inštitútu spoločenských vied (CSc.), v rokoch 1963 – 1964 bol pracovníkom ÚV KSS. Na konci šesťdesiatych pracoval v denníku Smena a bol spätý s obrodným procesom – so socializmom s ľudskou tvárou. Alexander Dubček bol jeho celoživotným dôverným priateľom. V šesťdesiatom ôsmom Ťažký odsúdil okupáciu Československa a bol vylúčený z KSS aj zo Zväzu slovenských spisovateľov. Po zákaze publikovať sa do literatúry vrátil dvojdielnym románom Evanjelium čatára Matúša (1979), ktorý je voľným pokračovaním jeho najznámejšieho románu Amenmária. Samí dobrí vojaci (1964). V tomto diele, ktoré nie je románom tradičného typu, autor rieši nielen problém viny, ktorá trápi mravne čistého chlapca za nedobrovoľnú účasť na nespravodlivej vojne, ale aj jeho prežívanie krutej skutočnosti. V zmysle lyrického podania témy a jeho baladickej tóniny môžeme Ťažkého autorský typ zaradiť vedľa Rudolfa Jašíka.

Okrem prózy sa Ťažký venoval aj divadelnej, rozhlasovej, televíznej a filmovej tvorbe, zväčša vychádzal zo svojich poviedok. V roku 1965 inscenovali v DPOH hru Hriešnica žaluje tmu so Zdenou Grúberovou v hlavnej úlohe, o rok neskôr vznikol pomerne úspešný televízny film Vida Horňáka V páse zlomená s pôsobivou kamerou Igora Luthera.

Divácky najzaujímavejším a najoriginálnejším stretnutím Ladislava Ťažkého s filmom sa stali aj dnes vysoko oceňovaní Zbehovia a pútnici (1968) v réžii Juraja Jakubiska. Išlo o spojenie troch apokalyptických poviedok s tematikou prvej a druhej svetovej vojny v spojení s dystopickým „dňom po“, keď chce zomrieť aj sama smrť. Toto dielo Ťažkému doživotne spôsobilo „literárne vrásky“, ako napísal vo svojej rovnomennej knihe, publikovanej v roku 1996. Mal pocit krivdy a nespravodlivosti voči oficiálnym ideologickým výhradám k tomuto filmu, pričom o koncepcii snímky sa s ním nik neradil.

Stredometrážnym predskokanom triptychu bola poviedka Zbehovia, pôvodne vyrobená pre Československú televíziu Bratislava v Štúdiu hraného filmu, ku ktorej neskôr pristúpil taliansky koproducent. Autorom námetu aj pôvodného literárneho scenára (aj k poviedke Dominika, inšpirovanej kapitolou z románu Pivnica plná vlkov z roku 1969) bol spisovateľ Ťažký. Novela vyšla v jeho literárnom debute Vojenský zbeh (1962) a nevedno, ako sa k mladému, ani nie tridsaťročnému Jakubiskovi dostala. Ťažký bol takmer o 30 rokov starší a jeho predstavy o súvekom umení mali určite iné emocionálno-kognitívne pozadie, ako mal v tom čase filmársky búrlivák Jakubisko, ktorý stál aj za kamerou namiesto pôvodne obsadeného Igora Luthera (v tom čase pracoval s Alainom Robbe-Grilletom).

Odlišnosť názorov oboch autorov zaiskrila v diskusii na internej bratislavskej premiére pre novinárov vo Filmovom klube vo februári 1968. Projekcia vyvolala šok, no zároveň aj nadšenie filmovej kritiky. Ale aj jednoznačné výhrady Ťažkého, ktorému prekážala na tú dobu nezvyčajná miera obscénnosti a násilia. Spisovateľ svoj príbeh vojenského zbeha – cigánskeho Jánošíka, umiestnil na stredné Slovensko, do Čierneho Balogu. Počúval ho už ako dieťa v podaní svojej matky. Jeho rozprávanie rešpektuje realistickú referencialitu s baladickým tónom, uznáva autorizované dejiny, ideologicky korešpondujúce s ich dobovým výkladom a uprednostňuje názornejšie kódy odkazov na realitu.

Jakubisko tradičné „čítanie“ tohto typu destabilizoval. Dejisko príbehu prenáša na východné Slovensko a na rozdiel od uhladeného scénického folklóru, ktorý v päťdesiatych rokoch kanonizovali SĽUK s Lúčnicou, sa mladý režisér priklonil k tzv. frenetickému výkladu folklóru, narúšajúcemu romantickú podobu slovenského ľudu: chcel ho vrátiť k autentickým formám života. Ťažkého azda najviac mrzelo, že Jakubiskovu esteticky radikálnu snímku nebude môcť nikdy ukázať svojej mame. Po auguste 1968 prispela k jej zákazu predovšetkým poviedka Dominika. Do filmu zakomponovala reportážne zábery z obsadenia Bratislavy sovietskymi tankami, inú verziu podoby sovietskych osloboditeľov.

Pri úvahách o filmových adaptáciách sa často vyvoláva „duch“ literárnej predlohy, ktorý však v tomto prípade zablúdil medzi dvoma autorskými, názorovými a generačnými svetmi. Faktom však zostáva, že napriek rôznosti pohľadov na chod sveta spisovateľ Ťažký poskytol režisérovi Jakubiskovi skvele disponovanú filmovú predlohu. Aj vďaka filmovým Zbehom a pútnikom zostane Ladislav Ťažký večne živým a zaujímavým slovenským spisovateľom, po ktorom opätovne siaha veľa čitateľov aj vďaka tomu, že si dvaja tvorcovia v ideovo-tematickom výklade textu neporozumeli.

Ladislav Ťažký. FOTO: archív SFÚ

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Lapilli / Zdroj: Film Expanded

recenzia Lapilli

Lapilli otvárajú zábery morskej hladiny snímanej z idúcej lode a dunivý, takmer útrobný zvuk trieštiacich sa vĺn. Autorský hlas hovorí: „Prichádzam v momente, keď sa kyslík vydal na ústup.“ Znie to záhadne, priam nepreniknuteľne. Vzápätí obrazy mora vystrieda vyprahnutá krajina, popraskané dno jazera, z ktorého sa vplyvom devastujúcej ľudskej činnosti stala toxická pustatina. Filmové obrazy Lapilli, zábery vyschnutého Aralského jazera, ale aj iných lokalít s nerastnými kvetmi, podivuhodnými farbami skalných stien a kryštalických štruktúr však nie sú nepreniknuteľné. Skrýva sa za nimi autorkina naliehavá potreba hovoriť o smrti, strate a trúchlení. Nejde to hneď; nejde to priamo. Preto Ďurinová použije metaforu o vysychaní jazera a metonymiu kyslíka na ústupe. Je to akási rétorická a poetická fyzikálna chémia. A je to alchýmia. Paula Ďurinová chce hovoriť príbeh svojich starých rodičov, experimentálneho fyzika a učiteľky prekladateľky so záľubou v horách, meditácii a dychových cvičeniach, ktorí krátko po sebe podľahli kovidovému zápalu pľúc, no nemôže prestať myslieť na vysychanie jednej z najväčších vnútrozemských vodných plôch na svete. Navyše sa potrebuje ponoriť do seba. Preto zostupuje do jaskyne, preto nám hovorí, že smútok má svoje štádiá; je ich päť alebo sedem. Päť alebo sedem (z môjho pohľadu šesť) je aj implicitných častí filmu: štádium vyschnutého jazera (hľadania slov, filmovej formy), štádium vodopádu (výtrysku života,...
Záber z filmu Dozorkyňa / Zdroj: ASFK

recenzia Dozorkyňa

Dozorkyňa je čítankou psychologického trileru. Napriek tomu, že má svoje ošúchané stránky, odpísané z iných filmov z väzenského prostredia, stále je to poctivá psychologická dráma, ktorá mrazí nielen svojím severským prostredím. Dej sleduje prísnu, no sympatickú dozorkyňu Evu v stredných rokoch, ktorá pracuje v mužskej väznici. Pôsobí na oddelení pre mladých mužov odsúdených za ľahké zločiny, kde vďaka vzájomnému rešpektu medzi väzňami a dozorkyňou vládne príjemná, takmer táborová atmosféra. Tvorcovia filmu výrazne pracovali aj s dekoráciami a výpravou, aby si pomohli v minimalistickom rozprávaní. Postavami vo veľmi presnej, ale stručnej expozícii sú tak aj široké a presvetlené chodby v symetrickej kompozícii, ktorá evokuje pravidelnosť a poriadok nastolené Evou na oddelení. Eva každého z väzňov pozná po mene, venuje sa im nad rámec svojich povinností a vedie krúžok meditácie, vďaka čomu si ju hneď obľúbime. Takéto uvoľnené pomery však zároveň vyvolávajú napätie, pretože čakáme, kedy krehkosť vzťahov, nutne obmotaných mocenskou dynamikou, pukne. Obzvlášť, ak vzťah tvorí žena (príznačne pomenovaná Eva), ktorej je spoločensky pripisovaná menšia moc, ale v tomto prípade jej povolanie prináša dominanciu voči mužom, ktorých pozícia je vo väzení v porovnaní so stereotypmi mimo tejto inštitúcie podradená. Prostredie väzenia prináša aj napätie podporené strachom z minulosti odsúdených chlapcov a mužov, ktorú režisér naschvál nešpecifikuje, aby nám predstavivosť pracovala na plné obrátky, vždy...
Zobraziť všetky články