recenzia Franz Idan Weiss ako Franz Kafka vo filme Franz. Foto: Continental film

recenzia Franz

Ticho, ktoré neprichádza

Jana Dudková

Písmo: A- | A+

Franz Agnieszky Holland nie je životopisný film, aké obvykle očakávame. Nesnaží sa len charakterizovať osobnosť, ktorej sa venuje a popísať jej život či zvolený úsek života. Toto bude jasné každému, kto si ho pozrie, no samotná režisérka to opakuje takmer v každom rozhovore.

Opakuje aj to, že na film sa poctivo pripravovala okrem iného tiež sledovaním alternatívnych, formálne invenčných filmov o umelcoch. Nehovoriac o tom, že si tentokrát zvolila osobnosť, ktorá ju údajne fascinuje od ranej mladosti. A priviedla ju aj do Prahy. V niektorých rozhovoroch Agnieszka Holland dokonca spomína, ako počas štúdia na FAMU vyčnievala, pretože jej spolužiaci Kafku nepoznali, keď im o ňom začínal prednášať Milan Kundera. Dnes je však doba iná. A z Kafku sa stal turistický artikel, ktorý Prahu predáva viac ako Golem.

Iné životopisné rozprávanie

Nič z tejto mediálnej prípravy na uvedenie filmu do nášho regiónu však nemusíme poznať. A možno je aj lepšie, keď to nevieme: Franz potom naozaj funguje ako iné, zaujímavé životopisné rozprávanie. Snaží sa nielen predstaviť osobnosť spisovateľa a jeho rodinné vzťahy i vzťahy s priateľmi a ženami, ale popri tom upozorňovať aj na jeho význam pre súčasnú dobu.

A robí to príjemnou zmesou scudzujúcich efektov. Biografické rozprávanie neustále prerušujú anachronické vstupy. Či už ide o spočiatku nenápadné vyrušenia v podobe súčasníkov, ktorí akoby sa pohybovali ulicami Prahy zarovno so spisovateľom, alebo o niekoľko výstupov s turistickými sprievodcami, ktoré niekedy prinášajú zaujímavé fakty a inokedy len parodujú turistický priemysel. Takáto anachronická narácia dokonca smeruje aj k dystopickej budúcnosti, keď rozprávanie rušia fiktívne vstupy umelo generovaného hlasu napodobňujúce komunikáciu rôznych firiem a spoločností. Presne onú „kafkovskú“ komunikáciu, akoby sme ju intuitívne pomenovali, keď sa telefonujúci nikdy nedovolá tam, kam by potreboval a riešenie jeho problému prebieha doslova ako v nočnej more niektorého z Kafkových románov. Vtipné potom, samozrejme, je, že poslednou voľbou tohto telefonického rozcestníka je strenutie so samotným Kafkom, ak vyslovíme slovo „Franz“.

A práve tak sa volá aj film. Toto autoreflexívne uchopenie samotného filmu tak vyjadruje aj jeho podstatu: s Kafkom sa samozrejme nikdy nestretneme, aj keby sme slovo „Franz“ vyslovovali 24 hodín denne. Rovnako sa s ním nestretneme ani po vzhliadnutí filmu. Dostaneme sa nanajvýš na jednu z predchádzajúcich úrovní. Bude len jedným z mnohých suvenírov či artiklov kafkologického priemyslu.

Film ako suvenír

Filmy Agnieszky Holland, pokiaľ hovoríme o tých súčasných





Franz (Česko/Nemecko/Poľsko, 2025)
RÉŽIA Agnieszka Holland SCENÁR Marek Epstein, Agnieszka Holland ● KAMERA Tomasz Namiuk ● HUDBA Maria Komasa-Łazarkiewicz, Antoni Komasa-Łazarkiewicz ● STRIH Pavel Hrdlička ● SCÉNOGRAFIA Henrich Boráros ● HRAJÚ Idan Weiss, Jenovéfa Boková, Ivan Trojan, Josef Trojan, Vladimír Javorský, Karel Dobrý, Stanislav Majer, Juraj Loj, Ondřej Malý, Anita Krausová, Emma Smetana
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 2. októbra 2025
MINUTÁŽ</strong> 127 min.

Hodnotenie: 75%

Idan Weiss ako Franz Kafka vo filme Franz. Foto: Continental film

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

film Štúr Lukáš Pelč ako Ľudovít Štúr a Ivana Kološová ako Adela Ostrolúcka v pripravovanom filme Štúr. Foto: Tina Botková

Štúr príde do kín v januári 2026

Desiaty celovečerný film režisérky Mariany Čengel Solčanskej Štúr príde do kín 15. januára 2026. Práve začiatkom roka 2026 si pripomenieme 170. výročie úmrtia Ľudovíta Štúra. V hlavných úlohách filmu Štúr sa predstavia Lukáš Pelč (Ľudovít Štúr), Ivana Kološová (Adela Ostrolúcka), Richard Autner, Marko Igonda, František Kovár, Jana Kvantiková, Daniel Žulčák, Csongor Kassai, Zuzana Konečná a ďalší. Vznik filmu podporili Audiovizuálny fond, scenár podporil Literárny fond. Štúr vzniká v produkcii spoločnosti The Factory s.r.o., koprodukuje ho STVR. Mariana Čengel Solčanská napísala aj scenár a na filme pracuje od roku 2020. Film je adaptáciou režisérkinho románu Milenec Adely Ostrolúckej (2024). Štúra tak publikum spozná očami zamilovanej ženy. Kodifikátor spisovnej slovenčiny tragicky zahynul ako 40-ročný po nešťastnom postrelení na poľovačke. Prežil život bohatý na dobrodružstvá, búrlivé dejiny a spoločenské premeny. Pre tých, ktorých zaujíma filmové zákulisie, pripravili vo Vysokých Tatrách na Hrebienku výstavu spojenú so vznikom tohoto výpravného filmu. Predstaví fotografie z nakrúcania a filmové kostýmy Michaely Mokrej. „Veríme, že výstava na Hrebienku priláka množstvo ľudí a sme veľmi vďační našim partnerom v Tatrách, že nám umožnili túto krásnu vec zrealizovať,“ povedal Lukáš Pelč, ktorý okrem toho, že stvárnil hlavnú postavu, film aj produkuje. Prvá klapka snímky Štúr padla na jeseň 2024. Nakrúcalo sa v Bratislave, v...
recenzia Dukla. Záber z filmu Dukla. Foto: Slovak Motion Picture

recenzia Dukla

Použiť brechtovský princíp vo filme chce nepochybne odvahu, i keď v kinematografii sa to občas deje. Ale použiť tento typ scudzovacieho efektu v bábkovom filme je riziko. Vo filme Dukla sa riskovať jeho tvorcom jednoznačne oplatilo. Princíp je použitý funkčne a Bertold Brecht by mal radosť. Napätie medzi desivým príbehom a formou, priznanou bábkohrou, sa stalo v Dukle metódou, ktorá rôznymi naratívnymi taktikami vytvára silnú a apelatívnu výpoveď. A čo je mimoriadne dôležité, robí tak (vďaka svojej štruktúre) bez akéhokoľvek pátosu. Podarilo sa tu vytvoriť presvedčivú ilúziu situácie pohyblivého frontu počas vojny – s tým má často problém dokonca i hraný film. https://youtu.be/Don-O4UcvY4?si=T0PfaqWgn3gbNx5n Príbeh je recepčne otvorený, vyrozprávaný štandardne a lineárne, rámcovaný úvodnou a záverečnou scénou pred televízorom, delený na niekoľko nadväzujúcich kapitoliek. Fabula nie je nijako komplikovaná, sujet nepoužíva naratívne ozvláštnenia. Ani nemusí, pretože tým povestným, neoformalisticky povedané „ozvláštnením“ je celá výrazová zložka, včítane dvoch sekvencií s transparentne priznanými rukami ovládajúcimi postavy – bábky. Významy sa tak vytvárajú na základe štylizovaných vizuálnych a auditívnych znakov, ktoré odkazujú na znaky iluzívnej skutočnosti a tie odkazujú na referenčné znaky historickej reality. Táto semiotická hra s interpretáciou interpretácie ale nekončí ako nejaký otravný model. Naopak, ako som spomenul vyššie, pôsobí autenticky a zakladá silnú recepčnú platformu emocionálneho pôsobenia. Je potešujúce, že film Dukla vznikol. V budúcnosti pri výročiach druhej...
29. MFDF Ji.hlava Ilustračné foto. Foto: MFDF Ji.hlava/Lukáš Veselý

ohlasy 29. MFDF Ji.hlava

Na 29. ročníku Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava uviedli viac ako tristo filmov v súťažných aj nesúťažných sekciách. Nechýbali kurátorované pásma, industry program a sprievodné podujatia. Druhá desaťdňová Ji.hlava trvala od 24. októbra do 2. novembra. V retrospektívach sa zamerala na kolektívny film a tému jedla vo filme. V nadväznosti na minulý ročník premietla niekoľko filmov taiwanského režiséra Cai Ming-lianga, ktorý tentoraz v Jihlave počas festivalu nakrútil snímku zo svojej série Walker. Festivalovú znelku pripravil ukrajinský režisér Sergej Loznica. V párminútovej dokrútke zachytil nenápadný, ale rušivý fragment z ukrajinského metra v Dnipre. Ťažoba striebra Ji.hlava spravidla otvára aktuálne spoločenské témy, viac či menej explicitne formuluje otázky týkajúce sa ľudského prežívania v rôznych politických a ekonomických systémoch či počas medzinárodných vojnových konfliktov. Poľská režisérka Natalia Koniarz a kameraman Stanisław Cuske ocenení za film Striebro. Foto: MFDF Ji.hlava/Jan Hromadko Film Striebro, ktorý vyhral hlavnú festivalovú súťažnú sekciu Opus Bonum, približuje život baníkov pracujúcich v najvyššie položenej bani na striebornej hore v Bolívii. Poľská režisérka Natalia Koniarz sleduje banícky kolektív pri náročnom hľadaní a extrahovaní strieborných žíl, ako aj život rodín v izolovanej osade pod vrcholom hory. Baníci pracujú sami na seba, nie sú pod žiadnou firmou, vykorisťuje ich len systém sám. Často...
Zobraziť všetky články