recenzia Hore je nebo v doline som ja Michal Záchenský vo filme Hore je nebo, v doline som ja. Foto: DRYEYE Film

recenzia Hore je nebo, v doline som ja

Dolina – hlbina

Barbora Nemčeková

Písmo: A- | A+

Obec Utekáč, osemstodvadsaťpäť obyvateľov. Je leto a partia násťročných chlapcov okolo protagonistu Enriqueho sa ocitá mimo školského režimu, ponechaná napospas okolitému svetu, vášni k babetám, zatiaľ čo do ich života pomaly preniká trpká príchuť sveta dospelých v podobe klamstiev, ohovárania a beznádeje. Aj keď v popredí  celovečerného debutu Kataríny Gramatovej Hore je nebo, v doline som ja sú estetická príťažlivosť socio-ekonomicky nehostinného, no prírodou malebného prostredia a citlivo konštruované mikrosituácie, nerezignovala na zápletku v prospech exotizácie dedinského prostredia, ako to môže byť pri zobrazovaní tých druhých zvykom.

V dichotómii mesto ­­– vidiek, prítomnej nielen v kinematografii a iných umeleckých formách, ale aj diskurze volebných prieskumov, je dedina často miestom deviácií. Keď sa zamyslíme nad dedinou ako miestom deja fikčného naratívu, generalizujúco by sme mohli povedať, že je miestom s menej pracovnými príležitosťami a možnosťami (seba)realizácie. Kým väčšie mestá môžeme vnímať (a zobrazovať) ako multikultúrne centrá plné pluralít, nielen čo sa týka pracovných príležitostí, ale aj sociálno-kultúrneho vyžitia, vidiek je v tejto zjednodušujúcej dichotómii miestom, kde je z ekonomických dôvodov príležitostí menej a v popredí sú vzťahy medzi jednotlivými obyvateľmi/obyvateľkami. V tomto smere tvorí dedina ideálny mikrokozmos pre umiestnenie fikčného naratívu ­­– logika dediny v kontexte týchto naratívov je založená na dodržiavaní noriem a ústnom šírení informácií o ich porušení medzi všetkých obyvateľov a obyvateľky.

Okamihy radosti a dôležitosť svetla

Enrique a jeho partia sa snažia získať peniaze na benzín a prenájom garáže, zároveň Enriqueho kamaráti opakovane konfrontujú s konaním jeho mamy a tým, že mu klame a nedá mu žiadne peniaze, napriek tomu, že ich má. Všetky tieto konflikty a mikrokonflikty stvárňuje film vo vizuálne pútavých a citlivo napísaných scénach. Či už je to hľadanie hodnotných kameňov v potoku, kde sa svetlo láme pod zakalenou vodnou hladinou, cesta vlakom a Enriqueho tvár en face osvetlená zboku svetlom z okna alebo návšteva starého pána (teplé svetlo v interiéri), ktorému chlapci chcú predať valašku, rozptýlené svetlo hrá zásadnú úlohu, spolu s prirodzene pôsobiacimi dialógmi.

O nemorálnom biznis modeli Enriqueovej mamy vedia všetci okrem neho. Enrique totiž stále čiastočne žije v dôvere a nádeji, ktorú prirodzene cítime voči svojim mamám – že hovorí pravdu a chce s ním tráviť čas.  V postave Enriquea sa plodne miešajú pozostatky detskej naivity a dôvery s pubertálnou performatívnosťou maskulinity – pred objektami svojich romantických túžob ako aj ostatnými z partie – čo z neho robí komplexnú postavu. V expozícii vidíme najprv jeho tvár v detailoch, dopadá na ňu rozptýlené, teplé svetlo. Keď tajne počúva rozhovor svojej mamy a starej mamy, kamera ho sníma v tme, osvetlená je iba detsky pôsobiaca tvár.

Presvedčivú a koncíznu expozíciu, na konci ktorej Enriqueho mama odchádza a necháva Enriqueho pred poštou, zakončuje Gramatová na pomery súčasnej slovenskej hranej tvorby veľmi osviežujúco a rázne – rapovou skladbou v ktorej znejú slová o úniku a zvládaní ťažkých dní.

Následne ustanovuje prostredie cez obraz v obraze – Enriqueho partia z cintorína na kopci sleduje a vtipne komentuje dianie v okolí križovatky  – opitý obyvateľ močí na budovu pošty („on ani nevytriezvuje, načo“), premotivovaný športovec na bicykli, žena predvádza break-dance v strede križovatky. Obrazy hľadania radosti v bezútešnosti.

Sklamali ťa včera, takže ťa sklamú aj dnes

Hore je nebo, v doline som ja, je príbehom o dospievaní, zrade, tajomstve a o tom, čo znamená zistiť pravdu o človeku, ktorému bezvýhradne dôverujeme. Mama Martina svojho syna Enriqueho opakovane zraňuje a on sa často ocitá v pozícii, keď ho jeho okolie konfrontuje s jej nezáujmom. Prirodzená túžba po blízkosti je terčom posmechu. Gramatová tieto situácie stavia premyslene a citlivo. „Ty načo si chystal ten gauč? Šak dneska nepríde. Ti nevolala, že nepríde?“ pýta sa Enriqueho starká, fajčiac pri televízii cigaretu. Enrique ihneď bez slova, opäť (ne)skrytý za polopriesvitným závesom, počúva monotónne zvuky vyzváňania. Telefonuje mame, ktorá (vieme, že) nezdvihne.

Svet Enriqueho partie sa točí okolo mopedov – kradnutie benzínu, zháňanie peňazí na prenájom garáže, opravovanie, babetový zraz a hlavne jazda. Babety sú





Hore je nebo, v doline som ja (Slovensko/Česko, 2024)
RÉŽIA, SCENÁR Katarína Gramatová ● NÁMET Igor Engler, Katarína Gramatová ● PRODUKCIA Igor Engler, Julie Marková Žáčková ● KAMERA Tomáš Kotas ● STRIH Aleš Valtr, Katarína Gramatová ZVUK Anna Žihlová, Peter Hilčanský, Samuel Perunko ● HUDBA 700 feel ● KOSTÝMY Agáta Zenklová ● SCÉNOGRAFIA Ivana Plačková ● MASKY Michaela Kyselová ● HRAJÚ Michal Záchenský, Eva Mores, Jana Oľhová, Dominik Vetrák, Adam Šuniar, Július Oľha ● PRODUKCIA DRYEYE Film ● KOPRODUKCIA NOCHI FILM
MINUTÁŽ 93 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 25. septembra 2025

Hodnotenie: 90%

Michal Záchenský vo filme Hore je nebo, v doline som ja. Foto: DRYEYE Film

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

film Štúr Lukáš Pelč ako Ľudovít Štúr a Ivana Kološová ako Adela Ostrolúcka v pripravovanom filme Štúr. Foto: Tina Botková

Štúr príde do kín v januári 2026

Desiaty celovečerný film režisérky Mariany Čengel Solčanskej Štúr príde do kín 15. januára 2026. Práve začiatkom roka 2026 si pripomenieme 170. výročie úmrtia Ľudovíta Štúra. V hlavných úlohách filmu Štúr sa predstavia Lukáš Pelč (Ľudovít Štúr), Ivana Kološová (Adela Ostrolúcka), Richard Autner, Marko Igonda, František Kovár, Jana Kvantiková, Daniel Žulčák, Csongor Kassai, Zuzana Konečná a ďalší. Vznik filmu podporili Audiovizuálny fond, scenár podporil Literárny fond. Štúr vzniká v produkcii spoločnosti The Factory s.r.o., koprodukuje ho STVR. Mariana Čengel Solčanská napísala aj scenár a na filme pracuje od roku 2020. Film je adaptáciou režisérkinho románu Milenec Adely Ostrolúckej (2024). Štúra tak publikum spozná očami zamilovanej ženy. Kodifikátor spisovnej slovenčiny tragicky zahynul ako 40-ročný po nešťastnom postrelení na poľovačke. Prežil život bohatý na dobrodružstvá, búrlivé dejiny a spoločenské premeny. Pre tých, ktorých zaujíma filmové zákulisie, pripravili vo Vysokých Tatrách na Hrebienku výstavu spojenú so vznikom tohoto výpravného filmu. Predstaví fotografie z nakrúcania a filmové kostýmy Michaely Mokrej. „Veríme, že výstava na Hrebienku priláka množstvo ľudí a sme veľmi vďační našim partnerom v Tatrách, že nám umožnili túto krásnu vec zrealizovať,“ povedal Lukáš Pelč, ktorý okrem toho, že stvárnil hlavnú postavu, film aj produkuje. Prvá klapka snímky Štúr padla na jeseň 2024. Nakrúcalo sa v Bratislave, v...
recenzia Dukla. Záber z filmu Dukla. Foto: Slovak Motion Picture

recenzia Dukla

Použiť brechtovský princíp vo filme chce nepochybne odvahu, i keď v kinematografii sa to občas deje. Ale použiť tento typ scudzovacieho efektu v bábkovom filme je riziko. Vo filme Dukla sa riskovať jeho tvorcom jednoznačne oplatilo. Princíp je použitý funkčne a Bertold Brecht by mal radosť. Napätie medzi desivým príbehom a formou, priznanou bábkohrou, sa stalo v Dukle metódou, ktorá rôznymi naratívnymi taktikami vytvára silnú a apelatívnu výpoveď. A čo je mimoriadne dôležité, robí tak (vďaka svojej štruktúre) bez akéhokoľvek pátosu. Podarilo sa tu vytvoriť presvedčivú ilúziu situácie pohyblivého frontu počas vojny – s tým má často problém dokonca i hraný film. https://youtu.be/Don-O4UcvY4?si=T0PfaqWgn3gbNx5n Príbeh je recepčne otvorený, vyrozprávaný štandardne a lineárne, rámcovaný úvodnou a záverečnou scénou pred televízorom, delený na niekoľko nadväzujúcich kapitoliek. Fabula nie je nijako komplikovaná, sujet nepoužíva naratívne ozvláštnenia. Ani nemusí, pretože tým povestným, neoformalisticky povedané „ozvláštnením“ je celá výrazová zložka, včítane dvoch sekvencií s transparentne priznanými rukami ovládajúcimi postavy – bábky. Významy sa tak vytvárajú na základe štylizovaných vizuálnych a auditívnych znakov, ktoré odkazujú na znaky iluzívnej skutočnosti a tie odkazujú na referenčné znaky historickej reality. Táto semiotická hra s interpretáciou interpretácie ale nekončí ako nejaký otravný model. Naopak, ako som spomenul vyššie, pôsobí autenticky a zakladá silnú recepčnú platformu emocionálneho pôsobenia. Je potešujúce, že film Dukla vznikol. V budúcnosti pri výročiach druhej...
29. MFDF Ji.hlava Ilustračné foto. Foto: MFDF Ji.hlava/Lukáš Veselý

ohlasy 29. MFDF Ji.hlava

Na 29. ročníku Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava uviedli viac ako tristo filmov v súťažných aj nesúťažných sekciách. Nechýbali kurátorované pásma, industry program a sprievodné podujatia. Druhá desaťdňová Ji.hlava trvala od 24. októbra do 2. novembra. V retrospektívach sa zamerala na kolektívny film a tému jedla vo filme. V nadväznosti na minulý ročník premietla niekoľko filmov taiwanského režiséra Cai Ming-lianga, ktorý tentoraz v Jihlave počas festivalu nakrútil snímku zo svojej série Walker. Festivalovú znelku pripravil ukrajinský režisér Sergej Loznica. V párminútovej dokrútke zachytil nenápadný, ale rušivý fragment z ukrajinského metra v Dnipre. Ťažoba striebra Ji.hlava spravidla otvára aktuálne spoločenské témy, viac či menej explicitne formuluje otázky týkajúce sa ľudského prežívania v rôznych politických a ekonomických systémoch či počas medzinárodných vojnových konfliktov. Poľská režisérka Natalia Koniarz a kameraman Stanisław Cuske ocenení za film Striebro. Foto: MFDF Ji.hlava/Jan Hromadko Film Striebro, ktorý vyhral hlavnú festivalovú súťažnú sekciu Opus Bonum, približuje život baníkov pracujúcich v najvyššie položenej bani na striebornej hore v Bolívii. Poľská režisérka Natalia Koniarz sleduje banícky kolektív pri náročnom hľadaní a extrahovaní strieborných žíl, ako aj život rodín v izolovanej osade pod vrcholom hory. Baníci pracujú sami na seba, nie sú pod žiadnou firmou, vykorisťuje ich len systém sám. Často...
Zobraziť všetky články