Záber z filmu Janžurka.

recenzia Janžurka

Nehanbí sa odhaliť tvár bez líčidiel, ani vnútorný svet bez mudrovania

Jena Opoldusová

Písmo: A- | A+

„Pomóóóc!“ volá Iva Janžurová spod štyristo kilogramovej steny, ktorá na ňu spadla vo chvíli, keď mala ako Alžbeta I. predniesť záverečný monológ v Schillerovej hre Mária Stuartová na javisku Stavovského divadla v Prahe. V ten aprílový večer pred dvadsiatimi dvoma rokmi predstavenie pre jej zranenie nedohrali. Amatérsky záber otvára celovečerný dokument Janžurka, ktorý nakrútila jej mladšia dcéra Theodora Remundová, aj keď sa vraj predstave, že by mala točiť film o svojej mame, dlho bránila.

„Prečo teraz plačeš?“ pýta sa režisérka matky vo chvíľach, keď ju kamera prichytí so slzami v očiach. Dva razy je to spomienka, čo herečke vytlačí z oka slané kvapky. Tretíkrát zľahčí situáciu iróniou podfarbeným konštatovaním, že„plač je sebaľútosť. A ona nepatrí k tým, čo by sa ľutovali, považuje sa skôr za bojovníčku, aj keď viac-menej z donútenia.

Theodora Remundová odmietla stereotyp klasického medailónu „o živote a diele“ známej osobnosti zaplneného hovoriacimi hlavami, ktoré chrlia na jej adresu slová chvály a obdivu. Jej ambíciou bolo dostať sa v dokumentárnom portréte hlbšie a poodhaliť vnútorný svet herečky, ktorá má na konte 130 divadelných postáv, 150 filmových aj televíznych rolí a ktorá s rovnakou chuťou a nasadením hrala výrazné charakterové hrdinky i bláznivé komediálne figúrky. Dôverná blízkosť výraznej hereckej osobnosti a režisérky sa zdala byť výhodným východiskom, aby sa z dokumentu nestal chladný mramorový pomník.

Režisérka si zvolila spôsob lineárneho rozprávania, no poprepletala ho s ďalšími líniami. Hlavne so súčasnosťou, do minulosti sa vracia v spomienkach a pekne po poriadku. V rodných Žirovniciach, mestečku na Vysočine, herečka spomína na detstvo aj budovateľské nadšenie rodičov, ktorí uverili komunistickej propagande o lepších zajtrajškoch. Na dospievanie v Českých Budějoviciach, kde navštevovala pedagogické gymnázium. Na prvú lásku, ktorú zavrhla pre ideológiu naočkovanú rodičmi…

Aby neostalo len pri slovách, dcéra režisérka inscenuje trebárs situáciu zo starej fotografie – namiesto dievčatiek hrajúcich sa na princezné „opakujú záber so závojom“ dve osemdesiatničky. Vizuál oživuje aj ukážkami z filmov – hoci koniec vojny ilustruje sekvenciami z drámy Kočár do Vídně (r. Karel Kachyňa, 1966) – súvislosť filmových ukážok s rozprávaním je však niekedy neinvenčne prvoplánová (domácke farbenie vlasov s Herzovou drámou Morgiana).

Dramatické spoločensko-politické udalosti konca 60. rokov pripomínajú notorické známe šoty, ten o stretnutí Janžurovej a Kubišovej s Dubčekom po jeho neslávnom návrate z Moskvy týždeň po okupácii si opäť „zahrajú“ obe dámy, lenže po viac ako polstoročí.

Nad škatuľou s ľúbostnou korešpondenciou vyťahujú dcéry z matky spomienky na jej lásky, príčiny rozchodov aj dôvody, prečo si za životného partnera vybrala práve ich otca Stanislava Remundu. Osviežujúco pôsobí spoločné spomínanie na dovolenky v časoch normalizácie, jemne polemicky aj na rodinné divadelné projekty po roku 1990.

Azda najdôležitejšiu – a asi najmenej čitateľnú – líniu dokumentu tvorí hra Šťastné dni. Na otázku, ktorú zo svojich postáv považuje za dôležitú, označila totiž Janžurová práve postavu Winnie z tejto Beckettovej absurdnej drámy. Ženu v groteskne smutnom podobenstve o živote, samote, smútku a čakaní na koniec hrala na javisku Národného divadla v Prahe koncom 90. rokov. Zdanlivo banálne vety, ktoré v zázname divadelného predstavenia vyslovuje zrelá päťdesiatnička, opakuje herečka na prahu osemdesiatky vo veľkom detaile. Pred štvrťstoročím vnímala slová človeka na prahu konca spochybňujúceho predstavy o sebe, láske i šťastí inak ako dnes. „Už som bližšie,“ vysvetľuje zmenu optiky. Silná je nielen vizuálna konfrontácia tváre, ale aj hĺbka výpovede.

Najskôr preto, že Janžurka je česko-slovenský koprodukčný projekt, značný priestor dostal film Ja milujem, ty miluješ (1980). „V trezore bol len osem rokov,“ hovorí Dušan Hanák na bratislavskej železničnej stanici, kde príbeh trojice železničiarov žijúcich obyčajný život obyčajných ľudí nakrútil. Väčšinu úloh vtedy obsadil nehercami, ale podľa neho nebola Janžurová pri nakrúcaní populárnou herečkou, ale predovšetkým človekom.

Aj keď už má osemdesiatku na krku, nevedie reči o zdravotných problémoch (také populárne u ľudí v tom veku). A že ich nemá málo. Spomína len tlak, ktorý jej pred predstavením stúpa do závratných výšok. Vysvetľuje to však pocitom zodpovednosti, aby divákov nesklamala a predstavenie dohrala. A priznáva, že pocit zodpovednosti ju prenasleduje aj v snoch.

Celovečerný dokument Janžurka, ktorý možno nemusel mať až takmer dve hodiny, nasvecuje privátny vesmír skvelej herečky, ale je aj príbehom o plynutí času a starnutí. O optike, meniacej sa v toku spoločenských zvratov. O pochybnostiach a večnej nespokojnosti, ktoré Ive Janžurovej nedovoľujú zastaviť sa ani v pokročilom veku.

Trailer k filmu Janžurka.

O filme Janžurka môžete čítať aj tu.

Janžurka
Česko/Slovensko, 2024
RÉŽIA A SCENÁR Theodora Remundová ● REŽIJNÁ SPOLUPRÁCA A STRIH Jakub Hejna ● KAMERA Jan Šípek ● HUDBA Tadeáš Věrčák ● ÚČINKUJÚ Iva Janžurová, Theodora Remundová, Hana Tučková, Sabina Remundová, Jana Janebová, Valerie Recman, Marta Kubišová, Stanislav Remunda, Igor Orozovič, Alice Nellis, Dušan Hanák, Mária Tamošová, Antonín Hugo Hostička a ďalší
MINUTÁŽ 110 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 3. 10. 2024

Hodnotenie: 70%

Záber z filmu Janžurka. FOTO: ASFK

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Ivan Mistrík vo filme Archimedov zákon (1964), ktorý uvedie Art Film. Foto: archív SFÚ

Art Film: Ivan Mistrík aj druhý najlepší slovenský film storočia

Účasť Slovenského filmového ústavu (SFÚ) na Art Filme v Košiciach je už tradíciou. Tento rok SFÚ zostavil pre festival sekciu Rodinné filmové striebro. Filmy zo zbierok SFÚ sa budú premietať aj v sekcii Cena Milana Lasicu. Celkovo sa na Art Filme premietne desať klasických filmov, päť dlhometrážnych a päť krátkometrážnych. Festival Art Film sa v Košiciach koná od 20. do 27. júna. Festivalová sekcia Rodinné filmové striebro, ktorej garantom je Slovenský filmový ústav, sa aj tento rok zameriava na prezentáciu pokladov z filmového archívu a sprístupňovanie filmového dedičstva. „Výber filmov tvoria nielen reprezentatívne diela slovenskej kinematografie, ale do pozornosti dáva aj tie menej známe, často neprávom opomínané filmové výpovede najmä z krátkometrážnej tvorby,“ hovorí Marián Hausner, riaditeľ Národného filmového archívu SFÚ. Východ v krátkom filme Okrem troch hraných filmov v sekcii premietnu aj pásmo piatich krátkometrážnych filmov, ktoré podľa Hausnera „nakrútili majstri našej dokumentárnej tvorby. Ich prostredníctvom sa dostaneme na nevšedné miesta na východnom Slovensku, pričom tiež ukazujú rozmanitosť života a činnosti ľudí, tak ako ich zaznamenali filmoví dokumentaristi.“Všetky filmy zo zbierok SFÚ sa budú premietať v Kine Úsmev, v kinosále Impulz. Pásmo krátkometrážnych filmov nazvané Východ v krátkom filme otvorí videoúvod Rudolfa Urca, ktorý v 60. rokoch minulého storočia pôsobil ako režisér a vedúci dramaturg Spravodajského filmu a Štúdia krátkych filmov...
recenzia Fenické sprisahanie, Benicio del Toro, Bryan Cranston, Tom Hanks, Mia Threapleton

recenzia Fenické sprisahanie

Benicio del Toro, mníška, ten týpek z Perníkového tatka a Tom Hanks. Dvanásta „andersenovka“ Fenické sprisahanie mala premiéru v hlavnej súťaži festivalu v Cannes, kde sa uchádzala o Zlatú palmu. Andersonova kombinácia čierneho humoru a del Torovej nečitateľnej tváre divákov pošteklí na tých správnych miestach. Príbeh sa začína smrťou Zsa-zsa Kordu (Benicio del Toro), bohatého obchodníka s pochybnou morálkou. Korda vlastne pád lietadla zázrakom prežije. Táto skúsenosť ho privedie k tomu, aby sa poobzeral po dedičovi. Pre istotu. Na každom kroku sa ho totiž snažia zabiť. Zhodou okolností má až deväť detí, takže má z čoho vyberať. Lenže ani jeden z jeho synov ešte nie  je vo veku, keď by pochopili Kordov komplikovaný biznis. Našťastie, má aj najstaršiu dcéru Liesl (Mia Threapleton). Tá čoskoro dokončí školu a stane sa mníškou. Korda jej vysvetľuje svoj plán a berie ju na obchodné stretnutia, ktoré sa vyvíjajú úplne inak, akoby si to prial. S Liesl sa postupne spoznávajú, až sa Korda prepracuje do úlohy, o ktorej netuší vôbec nič – do úlohy otca. Pastelový vizuál a množstvo známych mien Film Fenické sprisahanie vyniká nielen ako čierna komédia či krimi. Obratne paroduje aj dobrodružný boj o prežitie v džungli. Pôsobivé sú čiernobiele vidiny hlavnej postavy, v ktorých sa objavia aj Willem Dafoe a Bill Murray ako Boh a znázorňujú čakanie pred nebeskou...
Zobraziť všetky články