záber z filmu Kalmánov deň / Zdroj: MPhilms

recenzia Kálmánov deň

Hosť do domu, kto do domu?

Zuzana Mojžišová

Písmo: A- | A+
[tts_reader]

Spolupráca s literatúrou je pre kinematografiu typická už od jej úplných začiatkov a dodnes sa, už dlho navzájom, mohutne ovplyvňujú. Transkripcia beletristických opusov predstavuje pre filmárov v mnohom rozdielne úskalia než adaptácia dramatických textov určených pôvodne pre divadelné dosky. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že ľahšie prekonateľné, ale skúsenosti prvému zdaniu odporujú. Sú „iba“ iné tie úskalia, nie jednoduchšie.

Pri prepisovaní dramatickej predlohy si filmoví autori často (možno až pričasto?) uľahčia adaptačnú prácu tým, že aj na plátne celkom priznane viac-menej zinscenujú divadelné predstavenie. Vďaka viacerým uhlom snímania kamier a ich pohybu (na rozdiel od jediného, takmer statického uhla, ktorý má k dispozícii divák pritlčený k sedačke v hľadisku), schopnosti upriamiť sa na detail a vďaka strihu už síce nie sme natoľko pánmi svojho pohľadu ako v divadelnej sále, no pocitu istej strnulosti, evidentnej inscenovanosti, tak trochu nefilmovosti sa nedá zbaviť. Niekedy to prekáža väčšmi, niekedy menej. To druhé, našťastie, platí pre maďarsko-slovensko-americkú snímku filmového i divadelného režiséra, scenáristu a herca Szabolcsa Hajdua Kálmánov deň. Nepochybne aj preto, lebo nie je priveľmi dlhá, konkrétne 72-minútová. Dalo by sa povedať, že za ten čas nestihne začať byť otravná.

Szabolcs Hajdu vstúpil do kinofilného povedomia najvýraznejšie filmom Rodinné šťastie (2016), za ktorý získal Krištáľový glóbus a Cenu za mužský herecký výkon v Karlových Varoch. Šlo o prvú časť voľnej vzťahovej trilógie, jej druhú etapu tvorí Kálmánov deň, onedlho bude pravdepodobne nasledovať Jednopercentný indián. Ich genéza je navlas rovnaká – najprv vzniká a hrá sa divadelné predstavenie, potom nasleduje jeho filmové spracovanie. Ešte dva filmy spojené so Szabolcsom Hajduom stoja za pripomenutie – jeho dokonale prekvapivý (v pozitívnom zmysle slova) eastern Mirage (2014) a minuloročná Moc Mátyása Priklera, v ktorej stvárnil hlavného hrdinu.

Kto ešte nezažil ten pocit, že ani náhodou nechce byť v tomto čase na tomto mieste v obkolesení týchto ľudí, hoci práve teraz, tu a medzi nimi je? Pozerám, nikto sa neprihlásil. Kto si ešte ani raz nepripadal ako zamrznutý uprostred života, na lopatkách z presvedčenia, že už nič svieže ho nečaká, len nekonečná časová slučka? A! Vzadu sa ktosi hlási, isto mladomanželia. Možno to zvonenie mobilného telefónu, čo sa práve ozvalo, niečo zmení? Vpustí čerstvý vzduch?

Volá Zita, zdvihne Olga. Zita rozpráva veľa a dlho, Olga prehovorí iba sem-tam. Zita Olgu žiada o láskavosť, nielen takú malú obyčajnú. Olga hovorí, že sa musí poradiť s Kálmánom. Zita ešte pripomenie, že popoludní k nim prídu, veď predsa Kálmán má v ten deň meniny. Kálmán s Olgou preberajú Zitinu prosbu o láskavosť, dosť to medzi nimi iskrí, Kálmán je oveľa kritickejší a tvrdší než jeho manželka, nechce sa mu Olge vyhovieť. Keď Olga s Leventem napokon prídu na návštevu, hovoria o všeličom inom, najmä Zita, samozrejme. Rozkrúcajú sa všelijaké vzťahové špirály a zavŕtavajú sa do tiel – niekomu do brucha, inému do srdca, do hlavy, hlbšie, plytšie. Pálenka trošku pomôže, no závisť, bolesť, frustráciu, hnev, hlady tela nedokáže utíšiť. Eros tu už nadobro zaklapol tulec?   

Dva manželské páry pred bránami neodvrátiteľného pochodu k starobe. V okamihu, keď sa zdá, že ich náprotivok už fakt ničím nedokáže prekvapiť. Lenže život, ten má stále dačo v rukáve. Ani z obývačky nemusíte vyjsť.

Szabolcs Hajdu pred nás položil hernú dosku a rozostavil figúrky a žetóny modelovým, už neraz spracovaným spôsobom. Je to vlastne obohraná platňa. Napriek tomu dokáže byť takáto hra vždy a znovu oslovujúca, lebo je natoľko blízka realite takmer každého z nás. Hajdu je scenárista i režisér osobitý, introspektívny, minimalistický navonok, bohatý vnútorne, jemný. Skvelý autor dialógov, jeho Kálmánov deň je skôr pastvou pre uši než pre oči, čo je zvláštny zážitok, ale zrozumiteľný, keďže tento film má svoje vlastné divadelné dejiny. Olga, Zita, Kálmán, Levente a aj neskôr na scénu prichádzajúci Ernő – to sme boli, teraz sme či možno budeme my sami. Vo vojne všade číha smrť, v rozprávke drak, v horore motorová píla – v bežnom živote vzťahové prázdno a ako mor nebezpečný stereotyp. Szabolcs Hajdu o tom vie pekne rozprávať, hoci je to škaredé.

(Keby som niekedy stretla režiséra Kálmánovho dňa, spýtam sa ho, kam sa podel ten biely psík, čo sa na začiatku filmu chystá vstúpiť do domu.)

O filme si môžete prečítať aj v rubrike Nové slovenské filmy.

Kálmánov deň
Maďarsko / Slovensko / USA, 2023
●RÉŽIA A SCENÁR Szabolcs Hajdu ●KAMERA Csaba Bántó ●STRIH Zuzana Cséplő ASFS ●ZVUK Dušan Kozák
● HRAJÚ: Orsolya Tóth, Szabolcs Hajdu, Nóra Földeáki, Domokos Szabó, Imre Gelányi

MINUTÁŽ 71 minút
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 22. 8. 2024

Hodnotenie: 75%

Fotot: záber z filmu Kalmánov deň / Zdroj: MPhilms

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Foto: Záber z filmu Alternatíva. Foto: archív SFÚ

Digitálne kino Apokalyptická Alternatíva je opäť aktuálna

V rubrike Z filmového archívu do digitálneho kina vám postupne predstavujeme kinematografické diela z Národného filmového archívu SFÚ, ktoré prešli procesom digitalizácie, sú dostupné vo formáte DCP (Digital Cinema Package), a teda ich možno premietať aj v digitálnych kinách. Krátky film Alternatíva režiséra Milana Mila, pôvodným povolaním kameramana, nie je len jednou z mála hraných filmových anekdot či skôr jedným z mála sugestívnych vizuálnych podobenstiev v dejinách slovenskej kinematografie – je to aj film, ktorý zostarol do čírej aktuálnosti. Dystopická filmová miniatúra Námet k filmu Alternatíva, ešte s pracovným názvom Bonbonièra, napísal Milan Milo na jeseň 1983, teda v čase, keď studená vojna nabrala ďalší dych a USA a ZSSR sa opäť predbiehali v zbrojení. Sovietsky zväz zvyšoval počet jadrových hlavíc, Reaganova administratíva zase oznámila vznik strategickej obrannej iniciatívy, ktorá mala sovietske rakety ničiť skôr, než by dopadli na západný svet. Nepochybne aj v nadväznosti na tieto skutočnosti nám Milan Milo na ploche necelých šiestich minút ponúkol (post)apokalyptickú grotesku založenú na myšlienke, že o vojne a mieri sa rozhoduje od stola, z ústrania protiatómového krytu, a navyše tieto rozhodnutia robia ľudia, ktorí podistým dávno prišli o rozum, zošaleli, stratili kontakt s realitou, alebo sú možno už úplne senilní, a tak s budúcnosťou ľudského sveta nakladajú, akoby išlo o hru, kde namiesto rakiet dopadajú na zem šípky a kde namiesto bômb vybuchujú balóniky...  Milov...
Foto: Režisér Martin Trabalík a producent Jan Bodnár s cenou za víťazný film sekcie Slovensko a Česko za ľudské práva Čo s Peťom? Foto: MFDF Jeden svet

ohlasy 26. MFDF Jeden svet

Koniec októbra už pravidelne patrí Medzinárodnému festivalu dokumentárnych filmov Jeden svet. Do kinosál bratislavského Kina Lumière tento rok opätovne naservíroval silné tituly. V poradí už 26. ročník sa tu konal od 21. do 26. októbra a do 2. novembra pokračoval s vybranými filmami online. Takto sprístupnil aj dva z víťazných titulov – filmy Čo s Peťom? a Deväťmesačná zmluva.  Gruzínsko-bulharsko-nemecký dokument Deväťmesačná zmluva (r. Ketevan Vašagašvili) zvíťazil v novej súťažnej sekcii Európsky glitch pomenovanej podľa anglického slova glitch (chyba v systéme). Dokument rozpráva príbeh matky, ktorá, aby zabezpečila dcéru, podstúpi náhradné materstvo. Český film Čo s Peťom? režiséra Martina Trabalíka zvíťazil v sekcii Slovensko a Česko za ľudské práva. Zachytáva príbeh neúplnej rodiny starajúcej sa o chlapca s poruchou autistického spektra. Prináša hlboko osobný, komplexný pohľad na každodennú starostlivosť o človeka s autizmom a nevyhýba sa ani náročným a nepríjemným momentom. V súlade s celkovým duchom festivalu sa aj tento dokument obracia k téme inakosti a vyzýva divákov, aby sa na svet pozerali s väčšou empatiou a porozumením. Okrem týchto dvoch súťažných sekcií a viacerých ďalších ponúkol 26. MFDF Jeden svet aj dve pásma, v ktorých svoju tvorbu predstavil Ateliér réžie dokumentárneho filmu FTF VŠMU. Publikum tak malo šancu vidieť aj oscarovú Spoveď Rebeky Bizubovej či krátky film Evy Sajanovej Ako počúvať fontány ocenený v San Sebastiane. ...
Záber z animovanej rozprávky Príbehy z čarovnej záhrady. Foto: bearwithmefilm.com

Nové v starom klobúku: Príbehy z čarovnej záhrady

Český spisovateľ, herec a legendárny člen brnianskej bohémy Arnošt Goldflam si dodnes pamätá otcovu škatuľu s haraburdami, vďaka ktorej začal písať aj knihu poviedok O nepotrebných veciach a ľuďoch. Inšpiroval ňou nielen predstavivosť detských čitateľov, ale aj prácu filmového tímu, ktorý sa rozhodol dostať jeho malý literárny skvost na plátno. Tak začala vznikať animovaná podoba jeho poviedok, ktoré napokon na plátne dostali názov Príbehy z čarovnej záhrady. Animovaný film režisérskej štvorice David Súkup, Patrik Pašš, Leon Vidmar a Jean Claude Rozec. Teraz prichádza aj do slovenských kín. Dedko Goldflam Arnošt Goldflam v živote veľmi často skúmal moment, aké to je, keď niekomu odíde niekto blízky. Počas vojny sa jeho rodina musela skrývať a otec s mamou sa len zázrakom vyhli koncentračnému táboru. Aj preto v jeho dielach nachádzame odraz silných rodinných vzťahov a časté návraty do detstva. Šarm a vtip autora využili tvorcovia Príbehov z čarovnej záhrady v scenári. Postavili ho na úlohe deduška troch vnúčat, ktorý hľadá v živote novú nádej. Arnošt Goldflam mu prepožičal aj svoju podobu a sám si ju v českej animovanej verzii nazvanej Pohádky po babičce aj nadaboval. https://youtu.be/0HmkJCGwe5g V košatom príbehu spoznávame troch malých súrodencov. Majú deduška, ktorý im postavil bunker na strome, babička zase počas prázdnin na želanie rozprávala vždy nové príbehy. Jedného dňa však babička navždy odišla a deti...
Zobraziť všetky články