Záber z filmu Lóve 2 / Zdroj: Continental Film

recenzia Lóve 2

Keď ju miluješ, nie je čo riešiť?

Jana Dudková

Písmo: A- | A+

Keď sa pred trinástimi rokmi objavil film Lóve, nebolo to dokonalé dielo, ale sympatické na ňom bolo mnohé. Entuziazmus začínajúceho režiséra, neopozeraní mladí herci, hiphopová subkultúra, snaha o vtedy stále zanedbaný domáci populárny film, hybridný žáner krížiaci krimi s romancou, pozitívne posolstvo o vytrvalosti lásky, ktoré trocha vyvažovalo režisérov pomerne temný debut. Aj s nízkymi nákladmi film zaznamenal divácky úspech, bol tak predvojom k výsledkom cieleného programu Minimal, ktorý inicioval Audiovizuálny fond.

Z takmer selfmademana, ktorý, aj keď s podporou vplyvných rodičov, si filmy robil po svojom a zakaždým inak, sa však medzitým stal konvenčne zameraný rutinér. Po ešte stále priam subverzívnom počine Lokalfilmis (pokus natiahnuť takmer komunitný a zámerne nedokonalý animovaný seriál do podoby celovečerného filmu) siahol už po celkom nepokryte komerčnom žánri a urobil najprv dve časti plytkej romantickej komédie Šťastný nový rok a celkom nedávno aj film o masovom vrahovi s nie celkom transparentným zámerom a posolstvom.

Lóve 2 toto lavírovanie medzi masovo príťažlivou komerciou a pokusmi o subverziu, ale aj medzi takpovediac „ženskými“ a „mužskými“ žánrami dokonale odráža. A to aj na úrovni voľby žánru či pokusov o akési hlbšie posolstvo. Ibaže to, čo bolo pred vyše desiatimi rokmi možné vnímať ako mladícku neobrúsenosť názorov, už teraz vyznieva ako lacná návnada pre diváka, ktorý nemá čas na vlastné úvahy, a tak mu stačia poučky z lifestylových magazínov a instantných návodov na „šťastný“ život a k tomu triviálne pritakanie politickému rozkladu krajiny, nad ktorý sa azda dá povzniesť len čistou láskou.

A tak sa film začína poučkou o tom, ako si hľadať lásku, a končí sa akýmsi budhistickým vytriezvením, keď sa honba za láskou a peniazmi stlmila a záverečný happy end je zámerne zrežírovaný tak, aby sme si neboli istí, či nejde o prelud. Pravdupovediac, keď po gýčovom stretnutí bývalých milencov na thajskej pláži kamera odbočí napravo od Kristíny Svarinskej, dávajúc nám najavo, že stretnutie sa buď neuskutočnilo, alebo to, čo bude nasledovať, nemá istú budúcnosť, je to asi najzaujímavejší moment celého filmu. Pretože dovtedy sa vlastne pozeráme na kombináciu Šťastného nového roku so starými kung-fu filmami (až na to, že kung-fu je nahradené prevažne variáciami na thajský box). Lóve 2 skrátka pôsobí ako film cielený prevažne na ženy v zrelom produktívnom veku, spojený so žánrom obľúbeným skôr u mladej mužskej populácie.

Záber z filmu Lóve 2 / Zdroj: Continental Film

„Ženské“ (v diváčkach i ženských postavách) je reprezentované prevažne cez túžbu po pekných šatách a zabezpečenom manželovi, „mužské“ zas cez odmietnutie starnúť, večne mladícku tvrdohlavosť a sen o zdolávaní nepriateľov vlastnými rukami a svižnosťou. To dobré ženské je Kristína Svarinská a jej kamarátky, prípadne thajská krásavica Lilly, a to dobré mužské je Michal Nemtuda a… Vlastne už nikto. Pretože aj keď tentoraz krvavé zábery a naháňačky prevažujú nad romancou, posolstvo je prispôsobené skôr hollywoodskemu snu o heteronormatívnej láske, teda presnejšie snu o láske, ktorá tu vlastne slúži len ako médium a drží postavy ako-tak schopné vždy sa vrátiť k „sebe“ a konať a rozhodovať sa eticky.

Kým v Nemtudovej generácii sa vo filme vlastne už vyskytujú len viac a menej schopní feťáci a kriminálnici, v staršej generácii je to trochu komplikovanejšie: politika prepojená s mafiou je v rukách zrelých cynikov (a znova aj ich komicky nešikovných pomocníkov), spravodlivosť je zas najmä v rukách odvážnych žien, ktoré sa však obeťou stanú už v úvode filmu.

Lóve 2 už nie je tým čisto generačným filmom o mladej láske, ktorá narazila na snahu zarobiť si (keď sociálny aspekt vtedy dominantnej sociálnej drámy bol vlastne len nevyslovenou motiváciou protagonistu). Snaží sa do seba vtesnať priveľa; narážky na tristnú politickú situáciu v krajine sa tak miešajú s úvahami o mužsko-ženských vzťahoch a obrazy Bratislavy s obrazmi Thajska. Na to, že Jakub Kroner žije s manželkou thajského pôvodu však thajská linka pôsobí presne tak konvenčne a manipulatívne, ako aj domáca, „akože“ politicko-kritická. Thajsko sa skrátka objavuje najmä v očakávaných modalitách exploatačného exotizmu ako krajina ľahko prístupných, krásnych a poddajných žien (sem-tam s náznakmi krásnej prírody, ktorá je však, ako nás dávno naučili kolonizátori, tiež len „žena“), ako krajina zločinu, drog, násilia a chudoby, ale do tretice sa k tomu občas mihnú záblesky exploatácie budhizmu, ktorými sa film aj zavŕši.

Ako som naznačila, ani obraz Slovenska nie je menej manipulatívny a menej konvenčný v intenciách dnes tak populárnych politických konšpirácií bez hlbšieho zamyslenia: ktosi tu zavraždil premiérku, vplyvní mafiáni sú prepojení s politikmi. No namiesto života bežných ľudí tu vidíme len luxusné svadby a hypermoderné príbytky, kávičkovanie v novopostavenej štvrti a zmenil sa aj ikonický záber na Veroniku a Mateja s panorámou mesta a na čerstvo vydevelopovaných budovách svieti ukrajinská vlajka. Skrátka, aj Matej a Veronika sa dostali len tam, kam politické špičky, a ak by sme si mysleli, že oná ukrajinská vlajka má signalizovať „správne“ progresívne hodnoty, boli by sme na hlbokom omyle.

Totiž,  à propos kávičky s kamarátkami v meste: na pozadí životnej dilemy, či žiť s dobrosrdečným recidivistom alebo s cynickým podnikateľom, ktorý je však rovnako prepojený s mafiou, svietia citylighty avizujúce film Miki. Nie je to vôbec vtipná autorská metafikcia, žmurknutie na diváka so sebavedomím nie už začínajúceho režiséra, ale skoro auteura. Je to skôr cynické potvrdenie ideológie oboch filmov. Žijeme v mafiánskej krajine? Žijeme v nej nebodaj už (alebo ?!) od 90. rokov? Nuž čo? Musíme sa naučiť mafiánov chápať, komunikovať s nimi, dokonca im nebodaj platiť za ich životné svedectvá. A tento obraz mafiánskej krajiny nie meniť, ani prostredníctvom filmu, ale donekonečna recyklovať podľa hollywoodsko-ázijských vzorov. Mimofilmové výpovede tvorcov možno budú tvrdiť iné, ale zatiaľ…

Ešteže na stále príťažlivých hercov sa dá pozerať a film je celkom dobre nasvietený, postrihaný, ozvučený. Veď toto bola aj esencia Šťastného nového

Lóve 2
Slovensko, 2024
RÉŽIA A SCENÁR Jakub Kroner ● KAMERA Mário Ondriš ● HUDBA Lukáš Kobela ● STRIH Michal Kondrla ● ZVUK Lukáš Kaszpryk ● HRAJÚ Michal Nemtuda, Kristína Svarinská, Jakub Gogál, Dušan Cinkota, Tina, Separ, Zuzana Porubjaková, Samuel Spišák, Daniel Fischer, Gregor Hološka, Jana Kolesárová, Alexander Bárta, Bella Boonsang, Beam Saranyoo Prachakit
MINUTÁŽ 101 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 24. 10. 2024

Hodnotenie: 20%

Záber z filmu Lóve 2 / Zdroj: Continental Film

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Agata Novinski. Foto: Miro Nôta

rozhovor Agata Novinski

„Prajem si, aby sme sa nevzdali, neboli ticho a trpezlivo, dôsledne bojovali za slobodnú kultúru na Slovensku,“ reaguje na dianie v slovenskej kultúre Agata Novinski. V brandži sa pohybuje už roky, ako producentka však na filmovej scéne práve debutuje novým slovenským koprodukčným animovaným filmom Keď život chutí.  Do hĺbky animovanej tvorby ju vtiahol príbeh Bena, bystrého chlapca v puberte, ktorému veľmi chutí jesť. Dedičné gény však spôsobujú, že to je na ňom vidno, a čo čert nechcel, ešte sa aj zaľúbil do najočarujúcejšieho dievčaťa v triede.  Bábkový animák českej režisérky Kristiny Dufkovej zasvietil už na viacerých medzinárodných festivaloch a zbiera významné ocenenia vrátane dvoch nominácií na tohtoročné Európske filmové ceny. Vďaka úspechu vo francúzskom Annecy získal dokonca vstupenku do oscarových nominácií. Do slovenských kín príde 30. januára 2025. Ako ste sa dostali k produkcii tohto filmu? V prípravnej fáze režisérka Kristina Dufková a producentka vývoja Veronika Sabová oslovili Michala Novinského na spoluprácu na hudbe k filmu. Michal si prečítal scenár, pozrel výtvarné návrhy a bol projektom očarený natoľko, že prišiel s návrhom, či by sa spoločnosť NOVINSKI nemohla zároveň stať aj koproducentom filmu. Oslovil mňa, či by som mu s tým producentsky nepomohla, a tak som sa po rokoch vrátila k profesii, ktorú som študovala.  Čo vás presvedčilo?  Ako píšeme v stručnej anotácii k filmu, Keď...
Fotografia z filmu Vlny

Vlny sú o krok bližšie k oscarovej nominácii. Kto im konkuruje?

Americká Akadémia filmových umení a vied, ktorej členovia o nomináciách rozhodujú, zverejnila v utorok 17. 12. takzvané shortlisty – užšie výbery filmov v desiatich kategóriách. Z týchto výberov vzídu pätice snímok, ktoré nakoniec 17. 1. získajú oscarovú nomináciu. Držiteľov cien vyhlási akadémia 2. 3. Slovenským zástupcom v boji o Oscara v kategórii medzinárodných filmov bola vojnová dráma režisérky Ivety Grófovej Ema a Smrtihlav. Medzi filmy na shortliste sa neprebojovala. Film Vlny sa inšpiroval skutočným príbehom skupiny novinárov z medzinárodnej redakcie Československého rozhlasu, ktorí sú odhodlaní prinášať nezávislé správy za každú cenu – aj po vpáde vojsk Varšavskej zmluvy do Československa v roku 1968. V českých a slovenských kinách už Vlny do nedele 15. 12. videlo spolu milión divákov – 825 882 v Česku a 174 238 na Slovensku. V Česku sú Vlny podľa návštevnosti aktuálne tretím najúspešnejším českým filmom od roku 1991 a deviatym najúspešnejším filmom vôbec. Na Slovensku sú podľa počtu divákov najúspešnejším českým filmom v ére samostatnosti. Producentkou filmu je Monika Kristl zo spoločnosti Dawson Films. Za Slovensko film produkovala Wanda Adamík Hrycová so spoločnosťou Wandal Production a Vlny vznikli aj v koprodukcii s RTVS. Zo slovenských tvorcov sa na filme podieľali tiež kameraman Martin Žiaran či kostýmová výtvarníčka Katarína Štrbová Bieliková a vo Vlnách účinkujú aj Táňa Pauhofová, Tomáš Maštalír, Jevgenij Ivanovič Libezňuk alebo Michaela Majerníková....
Václav Polák / Zdroj: SFÚ

Václav Polák

Václav Polák roky úspešne dokumentoval slovenskú kinematografiu. Do štúdií na bratislavskej Kolibe prišiel na konci šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia a začal pracovať pod vedením skúsenej fotografky Zuzany Mináčovej. Rovno ho poslali do terénu. V tých dňoch práve prebiehalo natáčanie dnes už kultovej drámy z vysokohorského prostredia Medená veža (1970). Podľa Polákovych slov to bola veľmi ťažká práca, ktorú však vyvážila prítomnosť významných osobností slovenskej kinematografie, ako napríklad režisér Hollý či kameraman Karol Krška. Nakrúcanie filmu prebiehalo v náročných podmienkach a dokonca sa celá jeho výroba predlžovala. „Hovorili mi, aké dôležité je vybrať si správne prostredie. Nachodil som sa, než som si vybral také, o akých mi režisér básnil. A nie je ľahké urobiť snímky napríklad tak, aby sa zdôraznila výška, respektíve hĺbka priestoru,“ spomínal v minulosti pre Film.sk. V kolibských ateliéroch existovalo v tomto čase aj špeciálne oddelenie, ktoré sa zameriavalo na fotodokumentáciu a propagačné materiály k filmom a aj viacerým filmovým podujatiam. Polák sa v sedemdesiatych rokoch dostal aj k fotografovaniu pri nakrúcaní ďalšieho kultového filmu – Ružové sny (1976) Dušana Hanáka, ktorý rozpráva príbeh poštára Jakuba a mladej rómskej dievčiny Jolanky. Je podpísaný aj pod fotografiami k snímke Jána Piroha Sagarmatha (1988). Pri spomienkach na toto nakrúcanie Václav Polák uvádza, že mal prvýkrát v živote možnosť voľne a blízko sa pohybovať v rómskych osadách. Obyvatelia si...
Zobraziť všetky články