Záber z filmu Lóve 2 / Zdroj: Continental Film

recenzia Lóve 2

Keď ju miluješ, nie je čo riešiť?

Jana Dudková

Písmo: A- | A+

Keď sa pred trinástimi rokmi objavil film Lóve, nebolo to dokonalé dielo, ale sympatické na ňom bolo mnohé. Entuziazmus začínajúceho režiséra, neopozeraní mladí herci, hiphopová subkultúra, snaha o vtedy stále zanedbaný domáci populárny film, hybridný žáner krížiaci krimi s romancou, pozitívne posolstvo o vytrvalosti lásky, ktoré trocha vyvažovalo režisérov pomerne temný debut. Aj s nízkymi nákladmi film zaznamenal divácky úspech, bol tak predvojom k výsledkom cieleného programu Minimal, ktorý inicioval Audiovizuálny fond.

Z takmer selfmademana, ktorý, aj keď s podporou vplyvných rodičov, si filmy robil po svojom a zakaždým inak, sa však medzitým stal konvenčne zameraný rutinér. Po ešte stále priam subverzívnom počine Lokalfilmis (pokus natiahnuť takmer komunitný a zámerne nedokonalý animovaný seriál do podoby celovečerného filmu) siahol už po celkom nepokryte komerčnom žánri a urobil najprv dve časti plytkej romantickej komédie Šťastný nový rok a celkom nedávno aj film o masovom vrahovi s nie celkom transparentným zámerom a posolstvom.

Lóve 2 toto lavírovanie medzi masovo príťažlivou komerciou a pokusmi o subverziu, ale aj medzi takpovediac „ženskými“ a „mužskými“ žánrami dokonale odráža. A to aj na úrovni voľby žánru či pokusov o akési hlbšie posolstvo. Ibaže to, čo bolo pred vyše desiatimi rokmi možné vnímať ako mladícku neobrúsenosť názorov, už teraz vyznieva ako lacná návnada pre diváka, ktorý nemá čas na vlastné úvahy, a tak mu stačia poučky z lifestylových magazínov a instantných návodov na „šťastný“ život a k tomu triviálne pritakanie politickému rozkladu krajiny, nad ktorý sa azda dá povzniesť len čistou láskou.

A tak sa film začína poučkou o tom, ako si hľadať lásku, a končí sa akýmsi budhistickým vytriezvením, keď sa honba za láskou a peniazmi stlmila a záverečný happy end je zámerne zrežírovaný tak, aby sme si neboli istí, či nejde o prelud. Pravdupovediac, keď po gýčovom stretnutí bývalých milencov na thajskej pláži kamera odbočí napravo od Kristíny Svarinskej, dávajúc nám najavo, že stretnutie sa buď neuskutočnilo, alebo to, čo bude nasledovať, nemá istú budúcnosť, je to asi najzaujímavejší moment celého filmu. Pretože dovtedy sa vlastne pozeráme na kombináciu Šťastného nového roku so starými kung-fu filmami (až na to, že kung-fu je nahradené prevažne variáciami na thajský box). Lóve 2 skrátka pôsobí ako film cielený prevažne na ženy v zrelom produktívnom veku, spojený so žánrom obľúbeným skôr u mladej mužskej populácie.

Záber z filmu Lóve 2 / Zdroj: Continental Film

„Ženské“ (v diváčkach i ženských postavách) je reprezentované prevažne cez túžbu po pekných šatách a zabezpečenom manželovi, „mužské“ zas cez odmietnutie starnúť, večne mladícku tvrdohlavosť a sen o zdolávaní nepriateľov vlastnými rukami a svižnosťou. To dobré ženské je Kristína Svarinská a jej kamarátky, prípadne thajská krásavica Lilly, a to dobré mužské je Michal Nemtuda a… Vlastne už nikto. Pretože aj keď tentoraz krvavé zábery a naháňačky prevažujú nad romancou, posolstvo je prispôsobené skôr hollywoodskemu snu o heteronormatívnej láske, teda presnejšie snu o láske, ktorá tu vlastne slúži len ako médium a drží postavy ako-tak schopné vždy sa vrátiť k „sebe“ a konať a rozhodovať sa eticky.

Kým v Nemtudovej generácii sa vo filme vlastne už vyskytujú len viac a menej schopní feťáci a kriminálnici, v staršej generácii je to trochu komplikovanejšie: politika prepojená s mafiou je v rukách zrelých cynikov (a znova aj ich komicky nešikovných pomocníkov), spravodlivosť je zas najmä v rukách odvážnych žien, ktoré sa však obeťou stanú už v úvode filmu.

Lóve 2 už nie je tým čisto generačným filmom o mladej láske, ktorá narazila na snahu zarobiť si (keď sociálny aspekt vtedy dominantnej sociálnej drámy bol vlastne len nevyslovenou motiváciou protagonistu). Snaží sa do seba vtesnať priveľa; narážky na tristnú politickú situáciu v krajine sa tak miešajú s úvahami o mužsko-ženských vzťahoch a obrazy Bratislavy s obrazmi Thajska. Na to, že Jakub Kroner žije s manželkou thajského pôvodu však thajská linka pôsobí presne tak konvenčne a manipulatívne, ako aj domáca, „akože“ politicko-kritická. Thajsko sa skrátka objavuje najmä v očakávaných modalitách exploatačného exotizmu ako krajina ľahko prístupných, krásnych a poddajných žien (sem-tam s náznakmi krásnej prírody, ktorá je však, ako nás dávno naučili kolonizátori, tiež len „žena“), ako krajina zločinu, drog, násilia a chudoby, ale do tretice sa k tomu občas mihnú záblesky exploatácie budhizmu, ktorými sa film aj zavŕši.

Ako som naznačila, ani obraz Slovenska nie je menej manipulatívny a menej konvenčný v intenciách dnes tak populárnych politických konšpirácií bez hlbšieho zamyslenia: ktosi tu zavraždil premiérku, vplyvní mafiáni sú prepojení s politikmi. No namiesto života bežných ľudí tu vidíme len luxusné svadby a hypermoderné príbytky, kávičkovanie v novopostavenej štvrti a zmenil sa aj ikonický záber na Veroniku a Mateja s panorámou mesta a na čerstvo vydevelopovaných budovách svieti ukrajinská vlajka. Skrátka, aj Matej a Veronika sa dostali len tam, kam politické špičky, a ak by sme si mysleli, že oná ukrajinská vlajka má signalizovať „správne“ progresívne hodnoty, boli by sme na hlbokom omyle.

Totiž,  à propos kávičky s kamarátkami v meste: na pozadí životnej dilemy, či žiť s dobrosrdečným recidivistom alebo s cynickým podnikateľom, ktorý je však rovnako prepojený s mafiou, svietia citylighty avizujúce film Miki. Nie je to vôbec vtipná autorská metafikcia, žmurknutie na diváka so sebavedomím nie už začínajúceho režiséra, ale skoro auteura. Je to skôr cynické potvrdenie ideológie oboch filmov. Žijeme v mafiánskej krajine? Žijeme v nej nebodaj už (alebo ?!) od 90. rokov? Nuž čo? Musíme sa naučiť mafiánov chápať, komunikovať s nimi, dokonca im nebodaj platiť za ich životné svedectvá. A tento obraz mafiánskej krajiny nie meniť, ani prostredníctvom filmu, ale donekonečna recyklovať podľa hollywoodsko-ázijských vzorov. Mimofilmové výpovede tvorcov možno budú tvrdiť iné, ale zatiaľ…

Ešteže na stále príťažlivých hercov sa dá pozerať a film je celkom dobre nasvietený, postrihaný, ozvučený. Veď toto bola aj esencia Šťastného nového

Lóve 2
Slovensko, 2024
RÉŽIA A SCENÁR Jakub Kroner ● KAMERA Mário Ondriš ● HUDBA Lukáš Kobela ● STRIH Michal Kondrla ● ZVUK Lukáš Kaszpryk ● HRAJÚ Michal Nemtuda, Kristína Svarinská, Jakub Gogál, Dušan Cinkota, Tina, Separ, Zuzana Porubjaková, Samuel Spišák, Daniel Fischer, Gregor Hološka, Jana Kolesárová, Alexander Bárta, Bella Boonsang, Beam Saranyoo Prachakit
MINUTÁŽ 101 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 24. 10. 2024

Hodnotenie: 20%

Záber z filmu Lóve 2 / Zdroj: Continental Film

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Viktora Kubala Janko Hraško u kúzelníka, ktorý uvedie Zlín Film Festival. Foto: archív SFÚ

Festival v Zlíne pripomenie aj 60 rokov slovenskej animácie  

Medzinárodný festival filmov pre deti a mládež Zlín Film Festival počas svojho 65. ročníka oslávi 60 rokov slovenskej animácie. Pri tejto príležitosti uvedie dve pásma krátkych slovenských animovaných filmov, jedno pre dospelých a druhé pre detských divákov. V oficiálnom súťažnom i nesúťažnom programe festivalu sa predstaví 18 súčasných slovenských a koprodukčných filmov. Zlín Film Festival sa koná v termíne od 29. mája do 4. júna. Okrúhle 60. výročie slovenskej animácie oslávi Zlín Film Festival dvoma pásmami, ktoré pripravil v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom (SFÚ). Dospelým divákom bude určená profilová sekcia zakladateľa slovenskej animácie Viktora Kubala s jeho desiatimi krátkymi filmami. V sekcii pre deti so šiestimi krátkymi filmami sa predstavia aj ďalší slovenskí tvorcovia. Zo zbierok SFÚ sa v Zlíne celkovo premietne 16 klasických animovaných krátkych filmov. Svet Viktora Kubala Pásmo nazvané Svet Viktora Kubala tvoria autorove snímky z obdobia rokov 1944 až 1982. Pásmo uvedie slovenská teoretička animovaného filmu Eva Šošková. Obe pásma pre festival pripravila spolu s Leou Pagáčovou z Audiovizuálneho informačného centra SFÚ. Premietať sa budú filmy Tajomný dedo (1944), Vstupujeme do doby atómovej (1963), Zem (1966), Postup (1968), Šach (1974), Kino (1977), Rebrík (1978), Jedináčik (1979), Mikroskop (1981) a Selekcia (1982). Pásmo filmov pre deti nazvané Janko Hraško a ďalšie animované filmy predstaví diela Mazanica (1972) Vladimíra...
Hlas lesa, réžia Zuzana Piussi. Foto: Filmtopia

Záujem o lesy jej do života priniesol environmentálny žiaľ

Les sa vychováva pílou a sekerou, tak to odjakživa učili lesníkov v škole. Prízvukujú to viacerí respondenti dokumentárneho filmu Hlas lesa, ktorý v týchto dňoch prichádza do slovenských kín. Formulka o tvrdej lesníckej výchove sa stala prvotným impulzom, ktorý vyprovokoval režisérku Zuzanu Piussi, aby sa venovala téme lesov – ich výrubu a v nich žijúcej zveri. Vo svojom najnovšom dokumente zároveň oslovuje ľudí, ktorí tejto poučke protirečia. Okrem problému množstva holorubov, o ktorých prichádza čoraz viac desivých správ, sa snažila zachytiť aj stav medvedej populácie v našich lesoch – z nej sa medzi ľuďmi zároveň stal problém číslo jedna vďaka straníckym nominantom, ktorí ju využili ako vstupenku do vysokej politiky. „Film sme začali natáčať asi pred deviatimi rokmi. Záujem o túto tému mi do života priniesol environmentálny žiaľ. Je prirodzenou reakciou na to, že ľudia, ktorí majú radi prírodu a divoké zvieratá, vidia, ako sa naše lesy doslova strácajú,“ hovorí pre Film.sk režisérka Zuzana Piussi. Jej film vznikol v koprodukcii STVR a v centre záujmu stojí subkultúra slovenských lesníkov. Cez ich spôsob života, prácu a myslenie vykresľuje jednu stranu pohľadu na riešenie situácie, načrtávajúc nezhody s vedúcimi orgánmi a inými kompetentnými z oblasti ochrany životného prostredia. V paralelnej linke predstavuje slovenských ochranárov, ktorí presadzujú bezzásahové územia. Niekoľko dní strávila z Jurajom Lukáčom a Erikom Balážom...
Záber z filmu Bratia Lumièrovci – Dobrodružstvo pokračuje. Foto: Film Europe

Crème de la Crème – pohľad do histórie súčasnými očami

Ako vyzerali posledné mesiace života Márie Antoinetty a Ľudovíta XVI., keď namiesto vystrojovania dekadentných večierkov vo Versaille čakali na gilotínu v uväznení? Z akých autorských pochybností a skúseností Maurica Ravela vzniklo jeho Bolero? Ako vyzeralo a čo znamenalo porušovanie spoločenských noriem na prelome 19. a 20. storočia? Čo nám o kinematografii ako takej povedia jej korene? Desiaty ročník prehliadky francúzskeho filmu prinesie kolekciu, ktorá nielen predstaví súčasných tvorcov, ale obzrie sa tiež do histórie. Crème de la Crème sa začína v stredu 28. mája v desiatkách miest na Slovensku. „Francúzska história je opakujúcim sa námetom v ich domácej kinematografii. Okrem francúzskeho publika oslovuje aj globálne publikum – mnohé významné osobnosti francúzskej histórie sú svetovo známe. Učíme sa o nich v školách, stali sa súčasťou kultúrneho aj popkultúrneho dedičstva. Priznajme si však, dramaturgická línia tohtoročného výberu nevznikla ako vopred plánovaný koncept. Ako distribučná spoločnosť  vyberáme filmy tak, aby nám boli blízke, dôverujeme im, že oslovia divákov, a, predovšetkým, ich vieme financovať z vlastných zdrojov,“ hovorí pre Film.sk Dominik Hronec, kreatívny riaditeľ spoločnosti Film Europe, ktorá prehliadku organizuje. „Francúzi každoročne prinášajú množstvo historických filmov. Oceňujem, že ich zároveň prispôsobujú duchu 21. storočia a nenápadne do nich vkladajú posolstvá o udalostiach, ktoré formovali náš súčasný...
Zobraziť všetky články