Záber z filmu Už ťa nemám rád.

recenzia Už ťa nemám rád

Končí sa život, keď máš trinásť?

Žofia Ščuroková

Písmo: A- | A+

V poradí štvrtý film Zdeňka Jiráského Už ťa nemám rád prináša pohľad do vnútorného sveta dospievajúcich v období skorých tínedžerských rokov a s ním spojených prvých revolt. Keď trinásťročný Marek stretne so štrnásťročnú Terezu, cítia sa spriaznení frustráciou zo svojej rodinnej situácie, skamarátia sa a neskôr spoločne utečú z domu.

Vo filmoch si mladšie deti pri úteku zvyčajne vytvárajú alternatívny svet alebo sa hrajú na rodinu. Ale pre Terezu a Mareka imaginatívna rovina uľahčujúca útek neexistuje a eskapizmus nahrádza tvrdá realita. Cesta dvojice smerujúcej z Česka po náhodnej trase až do Rumunska im prináša kontinuálne zhoršovanie životnej situácie, spochybňovanie vlastných rozhodnutí a vízií o budúcnosti. Keď sa život mimo štruktúr rodinných väzieb ukáže rovnako náročný a únavný ako život v nich, je na mieste uvažovať o návrate domov. Je však tento návrat ešte možný?

Jedným z ústredných motívov filmu je spôsob, akým sa Marek a Tereza pozerajú na svet okolo seba. Marek sa naň díva prevažne prostredníctvom zaznamenávania na smartfón. Neustále nakrúcanie je akýmsi filtrom medzi ním a realitou – akoby sa jeho prostredníctvom vyrovnával s náročnými a emocionálne vypätými situáciami, ktoré tvoria obsah väčšiny jeho videí. Tínedžerské roky sú práve aj o poznávaní nie až takej vábivej stránky sveta, o uvedomení si jej existencie, a to bez výhody znecitlivenia, mnohokrát prichádzajúceho s pribúdajúcim vekom. Marekovo obsesívne nakrúcanie na mobil však nie je citlivým záujmom o sociálno-ekonomické problémy spoločnosti. Skôr naopak. Je to spôsob, ako si od novoobjavenej reality udržať odstup.

V kontraste s ním stojí Tereza, ktorá sa s novými pocitmi vyrovnáva inými mechanizmami. Odmieta okolitý svet zachytávať, navyše rezignuje na akúkoľvek participáciu na ňom, nechce byť objektom kamery. Ale v prítomnosti Mareka sa jej postoj postupne mení. Skôr než odhaliť svoju osobu, sa však snaží prezentovať svoje telo, získavajúce ženskejšie črty, a stavať sa do objektu sexuálneho záujmu, čo Marek v podstate ignoruje.

Sebadeštruktívnejšia Tereza predstavuje silnejšiu formu vzdoru a je iniciátorkou viacerých rozhodnutí ovplyvňujúcich trajektóriu dvojice. Marek zostáva skôr pasívnou postavou nechávajúcou sa viesť. Rozdielna dynamika charakterov ukazuje, že nesúhlas s okolitým svetom ešte nemusí automaticky znamenať, že ho budú vnímať všetci, ktorí s ním nesúhlasia, rovnako. Postavy majú síce spoločný odpor voči svojej súčasnej životnej situácii, no ich motivácie a uvažovanie sú odlišné.

Snaha sprostredkovať prežívanie 13 – 14 ročných detí predstavuje pre film zásadný problém. Žalostné dialógy, navyše podporené zlým predabovaním postavy Terezy, neumožňujú preniknúť do emocionálneho sveta protagonistov. Neuchopiteľnosť postáv sa nejaví ako vedomé autorské rozhodnutie a je skôr nedostatkom filmu. Marek a Tereza sú iba zahmleným odrazom skutočných tínedžerov. Nekonzistentnosť konania postáv nie je dostatočne uveriteľná na to, aby mohla byť pripísaná práve ich veku.

Na jednej strane autori modelujú Mareka a Terezu do celkom infantilnej polohy a je zrejmé, že deti toho nemajú odžitého toľko, aby sa mohli zaradiť k iným utekajúcim rovesníkom z oblasti filmu či literatúry. Formálne postupy a poetika druhej polovice filmu však túto polohu popierajú a snažia sa vyvolať opačné zdanie. Pohyb po osi predmestí a industriálnych zón, identických v tej-ktorej krajine, dopĺňa hudba súčasnej českej a slovenskej scény – Prezident Lourajder, Anna Vaverková či skladba kapely Berlin Manson z albumu s príznačným názvom Život končí keď máš trinásť. Úzkosť zo sveta a radikálnejšie formy vzdoru bez zvyškov priľnutia k doterajšiemu životu by sa však hodili skôr k vyspelejším protagonistom a pôsobia kostrbato, ako nevydarená, miestami však efektívna záplata. Život sa možno naozaj občas končí, keď máš trinásť. Ale iba v prípade, že si pri úteku z domu nezbalíš plyšáka.

Rovnako problematickým je aj zadefinovanie cieľovej skupiny. Tínedžerov a tínedžerky dielo nemá čím zaujať, rodičom nepomáha deti pochopiť a iba ťažko by sa dalo tvrdiť, že má silu pripomenúť im, aké to bolo, byť v rovnakom veku.

Najzaujímavejšia je na celom filme hádam práca s diváckymi očakávaniami v prípade stretov Mareka a Terezy s rôznymi ľuďmi, prinášajúcimi do príbehu viacero možných zvratov. Budovanie napätia v týchto situáciách vychádza z veľmi presného zachytenia rozdielneho uvažovania „neskúsených” detí a dospelých, prameniaceho z nedôvery voči ľuďom a ich pravým zámerom. Napriek tomu, že snímke sa nedarí sprostredkovať uvažovanie mladých ľudí, prekvapivo dobre funguje ako nástroj konfrontácie dospelého diváka s jeho vlastným vzťahom k okolitému svetu. Kedy presne nahradil dôveru v ľudí pocit odcudzenia, opatrnosť a strach? Boli sme niekedy oprávnení vnímať svet ako bezpečné miesto alebo sme boli iba deti? Ako sme sa dostali do bodu, v ktorom je prirodzenejšie neveriť než veriť, a čo to o nás vypovedá?

Trailer filmu Už ťa nemám rád.

O filme Už ťa nemám rád čítajte aj v rubrike Nové slovenské filmy.

 

Už ťa nemám rád (Už tě nemám rád)
Česko/Slovensko/Rumunsko, 2023
RÉŽIA A SCENÁR Zdeněk Jiráský  ● KAMERA Michal Černý  ● STRIH Petr Turyna  ● HRAJÚ Daniel Zeman, Maisha Romera Kollmann, Anita Krausová, Marian Mitaš, Réka Derzsi , Marin Grigore, Gabriel Spahiu  ● PRODUCENTI Jordi Niubó, Zdeněk Jirásky, Silvia Panáková, Annamaria Antoci
MINUTÁŽ 109 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 19. 9. 2024

Hodnotenie: 60%

Záber z filmu Už ťa nemám rád. FOTO: CinemArtSK

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Zobraziť všetky články