Záber z filmu Už ťa nemám rád.

recenzia Už ťa nemám rád

Končí sa život, keď máš trinásť?

Žofia Ščuroková

Písmo: A- | A+

V poradí štvrtý film Zdeňka Jiráského Už ťa nemám rád prináša pohľad do vnútorného sveta dospievajúcich v období skorých tínedžerských rokov a s ním spojených prvých revolt. Keď trinásťročný Marek stretne so štrnásťročnú Terezu, cítia sa spriaznení frustráciou zo svojej rodinnej situácie, skamarátia sa a neskôr spoločne utečú z domu.

Vo filmoch si mladšie deti pri úteku zvyčajne vytvárajú alternatívny svet alebo sa hrajú na rodinu. Ale pre Terezu a Mareka imaginatívna rovina uľahčujúca útek neexistuje a eskapizmus nahrádza tvrdá realita. Cesta dvojice smerujúcej z Česka po náhodnej trase až do Rumunska im prináša kontinuálne zhoršovanie životnej situácie, spochybňovanie vlastných rozhodnutí a vízií o budúcnosti. Keď sa život mimo štruktúr rodinných väzieb ukáže rovnako náročný a únavný ako život v nich, je na mieste uvažovať o návrate domov. Je však tento návrat ešte možný?

Jedným z ústredných motívov filmu je spôsob, akým sa Marek a Tereza pozerajú na svet okolo seba. Marek sa naň díva prevažne prostredníctvom zaznamenávania na smartfón. Neustále nakrúcanie je akýmsi filtrom medzi ním a realitou – akoby sa jeho prostredníctvom vyrovnával s náročnými a emocionálne vypätými situáciami, ktoré tvoria obsah väčšiny jeho videí. Tínedžerské roky sú práve aj o poznávaní nie až takej vábivej stránky sveta, o uvedomení si jej existencie, a to bez výhody znecitlivenia, mnohokrát prichádzajúceho s pribúdajúcim vekom. Marekovo obsesívne nakrúcanie na mobil však nie je citlivým záujmom o sociálno-ekonomické problémy spoločnosti. Skôr naopak. Je to spôsob, ako si od novoobjavenej reality udržať odstup.

V kontraste s ním stojí Tereza, ktorá sa s novými pocitmi vyrovnáva inými mechanizmami. Odmieta okolitý svet zachytávať, navyše rezignuje na akúkoľvek participáciu na ňom, nechce byť objektom kamery. Ale v prítomnosti Mareka sa jej postoj postupne mení. Skôr než odhaliť svoju osobu, sa však snaží prezentovať svoje telo, získavajúce ženskejšie črty, a stavať sa do objektu sexuálneho záujmu, čo Marek v podstate ignoruje.

Sebadeštruktívnejšia Tereza predstavuje silnejšiu formu vzdoru a je iniciátorkou viacerých rozhodnutí ovplyvňujúcich trajektóriu dvojice. Marek zostáva skôr pasívnou postavou nechávajúcou sa viesť. Rozdielna dynamika charakterov ukazuje, že nesúhlas s okolitým svetom ešte nemusí automaticky znamenať, že ho budú vnímať všetci, ktorí s ním nesúhlasia, rovnako. Postavy majú síce spoločný odpor voči svojej súčasnej životnej situácii, no ich motivácie a uvažovanie sú odlišné.

Snaha sprostredkovať prežívanie 13 – 14 ročných detí predstavuje pre film zásadný problém. Žalostné dialógy, navyše podporené zlým predabovaním postavy Terezy, neumožňujú preniknúť do emocionálneho sveta protagonistov. Neuchopiteľnosť postáv sa nejaví ako vedomé autorské rozhodnutie a je skôr nedostatkom filmu. Marek a Tereza sú iba zahmleným odrazom skutočných tínedžerov. Nekonzistentnosť konania postáv nie je dostatočne uveriteľná na to, aby mohla byť pripísaná práve ich veku.

Na jednej strane autori modelujú Mareka a Terezu do celkom infantilnej polohy a je zrejmé, že deti toho nemajú odžitého toľko, aby sa mohli zaradiť k iným utekajúcim rovesníkom z oblasti filmu či literatúry. Formálne postupy a poetika druhej polovice filmu však túto polohu popierajú a snažia sa vyvolať opačné zdanie. Pohyb po osi predmestí a industriálnych zón, identických v tej-ktorej krajine, dopĺňa hudba súčasnej českej a slovenskej scény – Prezident Lourajder, Anna Vaverková či skladba kapely Berlin Manson z albumu s príznačným názvom Život končí keď máš trinásť. Úzkosť zo sveta a radikálnejšie formy vzdoru bez zvyškov priľnutia k doterajšiemu životu by sa však hodili skôr k vyspelejším protagonistom a pôsobia kostrbato, ako nevydarená, miestami však efektívna záplata. Život sa možno naozaj občas končí, keď máš trinásť. Ale iba v prípade, že si pri úteku z domu nezbalíš plyšáka.

Rovnako problematickým je aj zadefinovanie cieľovej skupiny. Tínedžerov a tínedžerky dielo nemá čím zaujať, rodičom nepomáha deti pochopiť a iba ťažko by sa dalo tvrdiť, že má silu pripomenúť im, aké to bolo, byť v rovnakom veku.

Najzaujímavejšia je na celom filme hádam práca s diváckymi očakávaniami v prípade stretov Mareka a Terezy s rôznymi ľuďmi, prinášajúcimi do príbehu viacero možných zvratov. Budovanie napätia v týchto situáciách vychádza z veľmi presného zachytenia rozdielneho uvažovania „neskúsených” detí a dospelých, prameniaceho z nedôvery voči ľuďom a ich pravým zámerom. Napriek tomu, že snímke sa nedarí sprostredkovať uvažovanie mladých ľudí, prekvapivo dobre funguje ako nástroj konfrontácie dospelého diváka s jeho vlastným vzťahom k okolitému svetu. Kedy presne nahradil dôveru v ľudí pocit odcudzenia, opatrnosť a strach? Boli sme niekedy oprávnení vnímať svet ako bezpečné miesto alebo sme boli iba deti? Ako sme sa dostali do bodu, v ktorom je prirodzenejšie neveriť než veriť, a čo to o nás vypovedá?

Trailer filmu Už ťa nemám rád.

O filme Už ťa nemám rád čítajte aj v rubrike Nové slovenské filmy.

 

Už ťa nemám rád (Už tě nemám rád)
Česko/Slovensko/Rumunsko, 2023
RÉŽIA A SCENÁR Zdeněk Jiráský  ● KAMERA Michal Černý  ● STRIH Petr Turyna  ● HRAJÚ Daniel Zeman, Maisha Romera Kollmann, Anita Krausová, Marian Mitaš, Réka Derzsi , Marin Grigore, Gabriel Spahiu  ● PRODUCENTI Jordi Niubó, Zdeněk Jirásky, Silvia Panáková, Annamaria Antoci
MINUTÁŽ 109 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 19. 9. 2024

Hodnotenie: 60%

Záber z filmu Už ťa nemám rád. FOTO: CinemArtSK

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Týždeň vo filme

Týždeň vo filme 1965: Kdeže dávne snehy sú

Anička a Jožko z horárne v Slovenskom rudohorí (južne od Spišskej Novej Vsi) každé ráno sami sadajú do káričky, aby ich kôň odviezol do vzdialenej školy. A po vyučovaní absolvujú rovnakú vzdialenosť späť, opäť sami (TvF 8). Romantické – a v tých dobách bezpečné! Aj týždenník č. 11 je plný zimy v najrôznejších podobách: stredisko v nemeckom Oberhofe je plné lyžiarov, ako vyzerá zasnežené veľké mesto, divák uvidí na záberoch z Varšavy. A u nás? Prekvapí veľké stádo muflónov neďaleko Bratislavy, v revíri Píla v Malých Karpatoch. So zimou sa rozlúčime (č. 14) na Kráľovej holi s obsluhou vysielača, ktorá tu, odlúčená od okolitého sveta, pracuje v zajatí snehu až do mája... Popri relatívne väčšom počte príspevkov zo zahraničia sa osvedčená dvojica režisérov Ondrkal a Orth venuje aj vážnejším domácim témam, na ktoré pozerá veľmi kritickým okom. V roku 1965 sa o to už mohli pokúšať. Problémy sú pre dnešného diváka ťažko predstaviteľné. V č. 10 režisér najprv v štyroch rôznych príspevkoch ukáže módne novinky zo sveta a potom prídu domáce „Trampoty s dievčenskou obuvou“. Pre 10 – 15-ročné dievčatá sú k dispozícii (aj to len teoreticky) v každom ročnom období štyri modely. V obchode však ani jeden, čo šot ilustruje priamo v Partizánskom, hoci tam sídli najväčší závod na výrobu obuvi! Trvá to už roky. Lebo návrhári a výroba sa nevedia dohodnúť...
Záber z filmu Černák: zľava Dušan Cinkota, Gregor Hološka, Milan Ondrík. Foto: CinemArt

Príbeh mafiánskeho bosa sa preklápa do druhej polovice. Nastupuje ČERNÁK

Film MIKI o Mikulášovi Černákovi sprevádzalo mnoho predsudkov a pochybností. Tvorcovia snímky o banskobystrickom mafiánskom bosovi ju rozdelili na dve časti. Prvá vlani pritiahla do kín takmer 380-tisíc divákov. Druhá polovica filmového príbehu podľa skutočných udalostí prichádza do kín 30. januára pod názvom ČERNÁK. „Od začiatku sme plánovali nakrútiť celý projekt naraz. Je to ekonomicky efektívnejšie, i keď nesmierne náročné na prefinancovanie. Akoby ste naraz nakrúcali dva a pol celovečerného dobového filmu. Mali sme 600-tisícový úver a niekoľko ,menšíchʻ pôžičiek. Do projektu sme zohnali súkromných investorov. Pomohol, samozrejme, aj pôvodne 300-tisícový grant na film a 200-tisícový na štvordielnu minisériu. Veľmi sa tešíme z diváckeho úspechu filmu MIKI, treba však povedať, že my sme ešte stále ,v mínuseʻ. Ale už vidíme svetlo na konci tunela,“ povedala producentka filmu Zuzana Mistríková zo spoločnosti PubRes. Nenakrútiť takýto projekt naraz považuje Mistríková za obrovské riziko. Mali obsadenú celú plejádu hereckých osobností, tie však majú rôzne záväzky, často naviazané aj na výzor, ktorý sa nesmie meniť. "Je možné, že by sme ich už nikdy neboli schopní dať dohromady a že by nám v projekte ich vizáž ,skákalaʻ. Zmenám môžu podliehať aj lokácie filmu a časový odstup má mnoho ďalších nástrah,“ vysvetlila. Milan Ondrík ako Černák. Foto: CinemArt Cesta...
Záber z filmu Emilia Pérez. FOTO: ASFK

Najviac nominácií na Oscara má Emilia Pérez, Vlny nomináciu nezískali

Po 10 nominácií na Oscara majú muzikál Čarodejka (r Jon M. Chu) a životopisná dráma Brutalista (r. Brady Corbet). Nominácie vyhlásili 23. januára. Emilia Pérez získala nomináciu aj v kategórii medzinárodných filmov, v ktorej zastupuje Francúzsko. Brazília sa o Oscara uchádza so životopisnou drámou režiséra Waltera Sallesa I’m Still Here. Dánsko získalo nomináciu za drámu Dievča s ihlou Magnusa von Horna. Nemecko reprezentuje politický triler Semeno posvätného figovníka iránskeho režiséra Mohammada Rasoulofa. Nomináciu získal aj najlepší európsky animovaný film roka Mačacia odysea (r. Gints Zibalodis), ktorý reprezentuje Lotyšsko. Vlnám Oscar unikol Film Vlny režiséra Jiřího Mádla, ktorý americkí akademici vybrali do užšieho výberu 15 národných kandidátov v kategórii medzinárodných filmov so šancou na Oscara, sa medzi päticu nominovaných nedostal. Snímka, ktorá vznikla aj v slovenskej koprodukcii reprezentovala na Oscaroch Česko. Bez nominácie je aj slovenský kandidát, ktorým bola vojnová dráma Ivety Grófovej Ema a Smrtihlav. V kategórii réžia sú na Oscara nominované komediálna dráma Anora Seana Bakera, Brutalista Bradyho Corbeta, biografia Bob Dylan: Úplne neznámy Jamesa Mangolda, Emilia Pérez Jacquesa Audiarda a horor Substancia režisérky Coralie Fargeat. V kategórii najlepší film sa spolu s týmito piatimi snímkami o Oscara uchádzajú aj vatikánsky triler Konkláve (r. Edgar Berger), sci-fi Duna: Časť druhá Denisa Villeneuvea, brazílsky film I'm Still Here, adaptácia románu oceneného...
Zobraziť všetky články