Táňa Pauhofová vo filme Vlny.

recenzia Vlny

Vlny mieria presne. Na diváka aj realitu dneška

Jena Opoldusová

Písmo: A- | A+

Overovať si informácie z viacerých dôveryhodných zdrojov a hovoriť pravdu. Aká samozrejmosť! Lenže písal sa koniec roka 1967 a poctivú nezávislú žurnalistiku, ktorú sa rozhodli robiť redaktori zahraničnej redakcie Československého rozhlasu v Prahe, brali komunistickí cenzori a eštebáci ako priveľkú hrozbu. Snažili sa im v tom zabrániť za akúkoľvek cenu. V atmosfére turbulentnej doby sa odohráva príbeh koprodukčného česko-slovenského filmu Vlny, ktorý prišiel do slovenských kín ozdobený Cenou divákov z MFF Karlove Vary.

Režisér Jiří Mádl tému pre svoj tretí film, pod ktorý sa podpísal aj ako scenárista, objavil v dnes už zabudnutej kapitolke z dejín Československého rozhlasu. Zaujala ho „vzbura“ progresívnych a jazykovo podkutých pracovníkov redakcie medzinárodného života, ktorej šéfoval populárny Milan Weiner, odmietajúcich byť hlásnou trúbou ideológov. Informácie, ktoré im režim podsúval, si overovali, lebo odmietali sprostredkúvať deformovaný obraz skutočnosti. Hoci v druhej polovici šesťdesiatych rokov sa spoločenská atmosféra niesla v znamení opatrného uvoľňovania, Štátna bezpečnosť bdela. A brutálne zasahovala.

Vo filmovom rozprávaní sa prelínajú dve nosné línie. K dobovému ukotveniu – dej sa odohráva v období od konca októbra 1967 do konca augusta 1968 – a vykresleniu turbulentnej situácie v odbojnej redakcii pridal Mádl komorný príbeh dvoch bratov. Po smrti rodičov sa starší Tomáš musí starať o neplnoletého Pavla, inak by tínedžer musel do „decáku“. Na naliehanie svojho šéfa, riaditeľa Ústrednej správy spojov Hoffmana, neochotne prijme miesto rozhlasového technika v zahraničnej redakcii. Okrem pochybností má aj zadanie – donášať na nových kolegov.

Politická situácia sa v rýchlom tempe mení, od policajnej brutality cez tzv. pražskú jar s prísľubom spravodlivejšej spoločnosti až po 21. august, keď tanky po zuby ozbrojených okupantov zadusili akékoľvek nádeje. A rozhlas ako jediný informoval o tom, čo sa deje. Ako spoločnosť, tak aj neveľké osadenstvo redakcie túži po zmenách. Nežije však len záslužnou prácou, odhaľujúcou prešľapy mocných, pulzujú v nej aj emócie. Tomáš sa pomaly zbližuje so zanietenou redaktorkou Věrou Šťovíčkovou a medzi redaktormi sú okrem odhodlaných poctivcov aj karieristi, oportunisti či konformisti. A sympatický šéf Weiner je komunista (inak to vtedy ani nešlo), čo mu občas vedenie aj pripomína.

Na jednej strane sa Tomášovi v spoločenstve nebojácnych kolegov páči, na druhej neustále čelí emocionálnemu nátlaku aj priamym vyhrážkam riaditeľa Ústrednej správy spojov, ktorý od neho stále vyžaduje diskreditujúce informácie, takže sa ocitá medzi dvoma mlynskými kameňmi. Vypätá situácia z 21. augusta naznačí, pre ktorú stranu sa rozhodne.

Z gymnazistu Jiřího Mádla, ktorý žil hokejom (zranenie dalo bodku za jeho športovou kariérou) a ktorého ambiciózna mama ťahala po kastingoch, sa už pred maturitou stal herec preslávený športovou komédiou Snowborďáci (r. Karel Janák, 2004). Hoci šiel z filmu do filmu, práca pred kamerou sa mu málila. Po tom, čo absolvoval kurz scenáristiky na filmovej akadémii v New Yorku, sa postavil aj za kameru. Ako režisér a scenárista debutoval hravou a vtipnou rodinnou komédiou Pojedeme k moři (2014), nasledovala trochu rozpačitá dramédia Na streche (2019). Tretí režijný počin Vlny je zásahom do čierneho. Nie náhodou, príprave venoval takmer desať rokov a na výsledku to cítiť. Hovorí o dobe, ktorú nezažil, aj preto ponúka novú optiku. Hodnotenie, či sa všetko udialo presne tak, nechajme na historikov. Filmová dráma strihnutá trilerom (alebo naopak) si diváka podmaní.

Sústredene sa pridŕža nosných dejových línií, ktoré nerozvetvuje zbytočne rozkošatenými odbočkami. Postavám príbehu veríme, chápeme, prečo konajú tak, ako konajú. Režisér premyslene zvolil herecké obsadenie, ktoré svojim postavám vdýchlo skutočný život. Divák rozumie, prečo sa nenápadný a poctivý Tomáš (Vojtěch Vodochodský) neochotne podvolí nátlaku, keď stojí pred dilemou donášať či chrániť brata. Pochopí, prečo šéf rozhlasovej partie Milan Weiner (Stanislav Majer) povzbudzuje svojich podriadených v poctivej žurnalistike aj prečo – hoci komunista – drží nad nimi napriek hrozbám zhora ochrannú ruku. Uverí všetkým nuansám charakterizujúcim konanie despotického riaditeľa Hoffmana (Tomáš Maštalír), ktorý prechádza od kamarátskeho vyvolávania súcitu cez emocionálne vydieranie až do otvorených hrozieb a brutality.

Pomalší rozjazd, keď sa zoznamujeme s jednotlivými postavami, vystrieda energický temporytmus, dynamický strih je výrečnejší ako záplavy slov (ktorým sa scenár, našťastie, vyhol). Možno má príbeh zbytočne veľa koncov. Možno trochu rušivo pôsobí priveľa pesničiek (hoci evokujú uvoľňujúcu sa atmosféru doby) či priveľmi dunivá orchestrálna hudba. Napätím pulzujúce Vlny Jiřího Mádla nie sú bez chybičky, sú však divácky atraktívnym filmom takmer hollywoodskeho strihu. A ktovie, či v tom hľadať zámer, ale udalosti spred viac ako polstoročia ťaživo odkazujú aj na súčasnosť, keď je nezávislá a poctivá žurnalistika opäť tŕňom v oku.

 

Vlny
Česko/Slovensko, 2024
RÉŽIA SCENÁR Jiří Mádl ● PRODUCENTKY Monika Kristl, Wanda Adamík Hrycová ● KAMERA Martin Žiaran ● HUDBA Simon Goff ● HRAJÚ Vojtěch Vodochodský, Táňa Pauhofová, Stanislav Majer, Tomáš Maštalír, Martin Hofmann, Vojtěch Kotek, Ondřej Stupka, Jevgenij Ivanovič Libezňuk, Marika Šoposká, Michaela Majerníková
MINUTÁŽ 131 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 1. 8. 2024

O filme Vlny si prečítajte aj v rubrike Nové slovenské filmy

 

 

 

 

Hodnotenie: 70%

Táňa Pauhofová vo filme Vlny. FOTO: Bontonfilm

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Fotografia z filmu Autíčkári. Foto: BFilm

recenzia Autičkári

Autičkári – kto sú a koho oslovia? Dokumentárny film Dominika Bariho sa týka každého, kto vlastní auto. Téma krádeží vozidiel totiž nie je vzdialená realita, ale riziko, s ktorým sa môže stretnúť prakticky každý z nás. Film poodhaľuje fungovanie takzvaného leopoldovského gangu. Jeho členovia síce operujú po celom Slovensku, no zázemie, veliteľské centrum a sklad nakradnutého majetku mali – a podľa všetkého stále majú – najmä v Leopoldove. Aranžovaná dokumentácia v snímke Autičkári predstavuje komplexne vystavanú estetiku dokurealizmu, v ktorej sa autori programovo pohybujú na jemnej hrane medzi faktickou presnosťou a dramatickou interpretáciou. Starostlivo inscenované rekonštrukcie, odvíjajúce sa od policajných záznamov a osobných svedectiev priamych účastníkov, rafinovane prechádzajú od vernosti faktom až po ich umeleckú variáciu. Tento prístup ukazuje krehkosť hranice medzi reálnym a esteticky dotvoreným. Mimoriadne pôsobivé sú výpovede obetí, ktorých osobné príbehy sú umne konfrontované s detailnými opismi zlodejských praktík. Akoby sa pred nami otvorili hlbiny dvoch protichodných entít. Sedemdesiatštyri minút, v ktorých kontrapunkt vďaka sugestívnym vsuvkám udiera na tú správnu notu. „Mne zomrel otec, keď som mal dvanásť, ... a maminka to nezvládla, no, nezvládla nás nejako držať medzi mantinelmi. Samozrejme, že bola z toho smutná, bola z toho smutná dlhé roky,“ zoznamujeme sa v úvode so zlodejom zo„starej školy“. Jeho životná cesta sa neskôr radikálne...
Strihač Jay Rabinowitz. Foto: VFF

Príde strihač filmov Jarmuscha a Aronofského aj strihačka Jacquesa Audiarda

Odkrývajú zložitý a tvorivý svet za filmami a ponúkajú ponor do profesií, vďaka ktorým môžeme v kinách prežívať príbehy. Medzinárodné networkingové podujatie Visegrad Film Forum už viac ako desaťročie prináša na študentskú pôdu oceňovaných profesionálov z filmového priemyslu a počas niekoľkých dní ich intenzívne spája so študentmi i verejnosťou. 12. ročník sa bude konať tradične na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave od 19. do 22. marca a prinesie strihačskú špičku, jednu z najúspešnejších európskych producentiek či vhľad do súčasnej maďarskej kinematografie. Filmy, ktoré strihal, patria medzi kultové kúsky a pozná ich hádam každý študent filmu. Rekviem za sen (r. Darren Aronofsky, 2000) a Strom života (r. Terrence Malick, 2011) sa dostali na prestížny zoznam najlepšie zostrihaných filmov všetkých čias, ktoré zostavuje strihačská asociácia Motion Picture Editors Guild. Ako dvorný strihač Jima Jarmuscha sa podpísal pod snímky Noc na zemi (1991), Mŕtvy muž (1995), Káva a cigarety (1999), Ghost Dog – Cesta samuraja (1999) a ďalšie. Pracoval však aj na mnohých ďalších známych filmoch, ako napríklad 8. míľa (r. Curtis Hanson, 2002) či Fontána (r. Darren Aronofsky, 2006). Americký strihač Jay Rabinowitz tak už desaťročia posúva hranice filmového rozprávania. Iný, no rovnako zaujímavý pohľad na profesiu strihača prinesie Francúzka Juliette Welfling, ktorá má tiež za sebou dlhú...
Táňa Pauhofová a Vojtěch Vodochodský vo filme Vlny.

Českého leva majú Vlny aj Keď život chutí

Českého leva za najlepší film roku 2024 získala snímka Vlny režiséra Jiřího Mádla, ktorá vznikla v česko-slovenskej koprodukcii. „Nesmierne si vážim to, že v našej krajine máme stále verejnoprávne médiá,“ povedala pri preberaní ceny pre najlepší film jeho producentka Monika Kristl. Samotný Mádl si počas večera odniesol hneď dve sošky – za najlepšiu réžiu a scenár. Na filme, ktorý sa odohráva v prostredí rozhlasu a rozpráva príbeh z konca 60. rokov o novinároch, ktorí vzdorujú cenzúre a snažia sa poslucháčom prinášať pravdu, pracoval roky. Nenechal sa odradiť, keď kompetentní na rôznych miestach na tému jeho filmu reagovali, že nie je aktuálna, nikoho nezaujíma, prípadne, že on je na spracovanie tejto témy príliš mladý a nezažil ju. Vlny mali celkovo najviac – 14 nominácií. Na cenu z nich premenili 6. Z Českého leva za vedľajšiu ženskú hereckú úlohu vo filme Vlny sa tešila slovenská herečka Tatiana Pauhofová. Pri jeho preberaní poďakovala okrem režiséra Jiřího Mádla aj všetkým slovenským novinárom, ktorí ešte bránia demokraciu. Český lev pre Novinských V česko-slovensko-francúzskej koprodukcii vznikla animovaná snímka Keď život chutí, ktorú vyhlásili za najlepší animovaný film. Cenu získala aj slovenská producentka Agata Novinski. Jej manžel, skladateľ Michal Novinski, zvíťazil vďaka rovnakému filmu v kategórii hudba. Pripomenul, že jednou z tém filmu je aj hľadanie lásky k sebe samému – ňou...
Zobraziť všetky články