Záber z filmu Vtáčnik

recenzia Vtáčnik

Zóna záujmu

Petra Hanáková

Písmo: A- | A+

Väčšina z nás Bratislavčanov nežije v kaviarni, ale v meste. Niekto v centre, niekto na sídlisku, niekto v satelite. Jeden pod mostom, iný v River Parku. Ale všetci, zdá sa, chcú… chceme žiť v hlavnom meste a vybúchať z neho čo najviac. Aj to je dôvod, prečo sa v Bratislave v posledných rokoch kvalita života výrazne zhoršuje.

Ako privilegovaná (?) staromešťanka to v centre vnímam jasne: alternatívne vehikle jazdia po meste hlava-nehlava. Krčmy a zmrzlinárne s reprákmi vo dverách vyhrávajú „na plné gule“. Klimatické krabice na fasádach hučia vo dne v noci. Urban Housy a ďalšie arogantné prevádzky ukrajujú z verejného priestoru i nočného kľudu obyvateľstva stále viac. BARtislavu postupne zanáša vizuálny, akustický, olfaktický… v súčte toxický smog. Mesto sa džentrifikuje, privatizuje, developerizuje, do podstaty komerčne exploatuje. Už len samotný hradný kopec je vyťažený, vydlabaný hádam až do pekla!

Každá štvrť má/generuje iné problémy. Ich zdrojová príčina je však väčšinou rovnaká: nenažranosť človeka. A o tomto človeku éry kapitalocénu, ktorý stratil súdnosť, medzidruhovú empatiu i mieru vecí, je vlastne celovečerný debut Evy Križkovej Vtáčnik (2024).

Vtáčnik je názov „záhradkárskeho“ kopca nad Bratislavou, kedysi živého a zeleného, kde Eva vyrástla a žije. Dnes je to stavenisko, zóna výstavby a komerčného záujmu developerov, miesto šourúmových novostavieb, natlačených jedna na druhú. Eva – režisérka i protagonistka filmu zároveň, je ako emancipovaná verzia princeznej z krajiny Fantázia v Nekonečnom príbehu, ktorej milovaný Vtáčnik uniká do Ničoty, stráca sa jej pred očami. A ona ho musí zachrániť!

Vtáčnik je film o (miznúcej) biodiverzite, o vtákoch na Vtáčniku, o ich subtílnej a občas i subverzívnej prítomnosti a perspektíve. Aj o stávaní sa zvieraťom.

Samotný film je komorný a má celkom pomalý a podmanivý mood. Potrebuje však veľkú kinosálu, aby jeho téma naplno zaznela. A vo veľkom rozlíšení ukázala, ako trpí zem, mesto i duša citlivejšieho človeka. Autorka do svojho filmu zapojila veľa kreatívnych ľudí. Zaangažovala tvorivosť ľudí i zvierat, rozpracovala veľa motívov, čo je však miestami na škodu, lebo filmu chýba zovretosť aj určitý druh radikalizmu. Lebo ak má film osloviť nielen svojou poéziou, sympatickou reflexívnosťou, ale aj svojím klimatickým étosom, treba niektoré veci formulovať „po lopate“. S viac volume, aj viac ideologicky.

Je mi jasné, že Križková nie je Piussi. Veci zámerne nevyhrocuje. Chce komunikovať, prepájať, aj v prostredí bez komunitných väzieb tvoriť vzťahy, umožňovať komunikáciu (pekný motív stretnutia obyvateľov na nezastavanom pozemku ohraničenom signálnou páskou či neexistujúci chodník nakreslený kriedou na asfalt jedinej prístupovej komunikácie na Vtáčnik).

Z filmu i jeho kampane cítiť dobrú energiu, istý druh skoro detského idealizmu, ktorý verí, že aj kritizovať treba „po dobrom“. Spomínala som, že Križkovej film je jej celovečerný režisérsky debut. Ako skúsená aktérka (ak nepoviem aktivistka) domácej filmovej kultúry: kritička, šéfredaktorka Kinečka, scenáristka, kreatívna distributérka… však vie, že samotný film je len začiatok, s ktorým treba pracovať, jeho fámu, teda povedomie filmu, pestovať, ľudí k nemu vychovávať. I v tomto je film, distribuovaný spoločnosťou Film Expanded, celkom vynaliezavý. Chce putovať po školách, robiť osvetu udržateľnému životu, zarábať si participatívne i proaktívne.

Je to vlastne taký film de quartier, trochu na spôsob filmov Agnès Vardovej (napríklad Všetci moji zberači a ja, 2000). Aj film Evy Križkovej je veľmi osobný, zvedavý, nedokonalý a nedokonaný, z produkčného hľadiska časozberný a nedevelopersky pomalý. Aj preto by potreboval zovretejšiu dramaturgiu.

Silnou stránkou filmu je jeho akustická plasticita. Zvuková skladba, ktorej autorom je Tobiáš Potočný, zároveň účinkujúci i partner Evy, dáva priestor ľudským a zvieracím rezonanciám a ich kontrapunktom a je i zdrojom situačného humoru, ktorý film pekne zatepľuje (príhoda s diviakmi, kleptomanská straka, ktorá Tobiášovi uchmatne nahrávatko).

Film je vyslovene prelietavý, paralelne, no trochu nedôsledne sleduje niekoľko línií. Je tu linka rodinná i linka developerského vykorisťovania, ktoré devastuje prírodu a zabíja ľudský rozmer. Línie i protagonisti pribúdajú, a hoci sa v nich dá (z)orientovať, film príliš rozdrobujú. Pekná vstupná línia vtáčej perspektívy, zdôraznená farebným filtrom, vôbec viacerí vtáčí a zvierací protagonisti (lastovičky, ďatle, drozdy, straky, diviaky, kliešte…), tiež motív birdwatchera a dvojokulárovej masky ďalekohľadu, ktorý film aj výtvarne ozvláštňuje, sa neskôr vytráca a pozornosť sa preostruje na človeka.

Niekedy v poslednej štvrtine sa vo filme objaví jeden pozoruhodný protagonista – Evin sused Rasťo. Režisérka ho odchytí celkom príznačne pri bazéne a kamarátsky spovedá. Rasťo je cool chlapík, len mentalitou trošku buran. Aj by rád skúpil okolité pozemky, aby sa mohol vyvaľovať pri bazéne a pozorovať srnky… Moment, keď sa kamera vo veľkom detaile pozrie do tváre jeho blonďavej manželky a ona jej kriticizmus zavetrí, je v niečom desivý i obnažujúci. Niekde mi v ňom rezonuje Glazerova Zóna záujmu (2023) a jej obyčajný fašizmus: bazén, umelé vlny, paradajky, záhradka… A za plotom koniec sveta. Indiferencia. Lenže indiferencia, to je cesta do pekla!

Novinka Vtáčnik

rozhovor Eva Križková

 

Vtáčnik
Slovensko, 2024

RÉŽIA Eva Križková ●DRAMATURGIA Jan Gogola, ml. ●KAMERA Martin Jurči ●STRIH Hana Dvořáčková ●ZVUK Tobiáš Potočný ●HUDBA Martin Ožvold ●ZVUKOVÝ DIZAJN Martin Ožvold, Tobiáš Potočný ●PRODUCENTKA Silvia Panákova / Dayhey ●KREATÍVNA PRODUCENTKA Biba Bohinská ●KOPRODUCENTI Jarmila Polakova / Film&Sociologia, Tomáš Kaminský / Mandala Pictures

MINUTÁŽ 70 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA
15. 8. 2024

 

 

 

 

Záber z filmu Vtáčnik. FOTO: Film Expanded

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Organ režiséra Štefana Uhra. FOTO - SFÚ

V brazílskom São Paule sa premietnu slovenské filmy z obdobia československej novej vlny

V brazílskom meste São Paulo sa v termíne od 21. mája do 1. júna uskutoční prehliadka Zakázaný československý svet, ktorá ponúkne päť slovenských filmov z obdobia československej novej vlny. Prehliadka je zostavená z titulov, ktoré dodnes s úspechom reprezentujú našu krajinu na podujatiach s klasickým filmom v zahraničí. Jej zámerom je prezentácia slovenskej kultúry a umenia v Brazílii. Prehliadka Zakázaný československý svet sa koná v São Paule vo Filmotéke Brasileira a brazílskym divákom prináša slovenské a české diela z obdobia rozmachu našej kinematografie. Dramaturgovia prehliadky uvádzajú, že „československá kinematografia je samostatnou kapitolou v explózii nových filmov 60. rokov 20. storočia. Na začiatku desaťročia sa medzi Prahou a Bratislavou sformovala nová generácia režisérov s kolekciou inovatívnych filmov, ktoré rýchlo upútali pozornosť celého sveta. Vo fenoméne, ktorý sa označuje ako ´zázrak československého filmu´, sa na medzinárodnej filmovej mape objavili režiséri ako Štefan Uher, Miloš Forman, Jaromil Jireš, Juraj Jakubisko, Věra Chytilová, Evald Schorm, Jan Neměc a mnohí ďalší.“ Vtáčkovia, siroty a blázni režiséra Juraja Jakubiska. Foto: SFÚ Päť filmov Slovenskú kinematografiu v kolekcii dvadsiatich dvoch titulov bude reprezentovať päť filmov. Dráma z obdobia vojnovej Slovenskej republiky Organ (1964) Štefana Uhra a tiež satirická tragikomédia pranierujúca malomeštiacke prežitky, pokrytectvo a intrigánstvo Prípad Barnabáš Kos (1964) Petra Solana. Uvedený bude aj psychologický príbeh o chorobe jednotlivca a spoločnosti 322...
Tibor Biath pri nakrúcaní filmu Prípad Barnabáš Kos (1964). Foto: archív SFÚ / Margita Skoumalová

Tibor Biath

Kameraman Tibor Biath sa podpísal pod takmer 50 celovečerných hraných a televíznych filmov a 70 krátkometrážnych snímok. Narodil sa pred sto rokmi 12. mája 1925 v Prešove, zomrel 5. mája 2012 vo veku nedožitých 87 rokov. „Všetci sme ho mali radi, on tuším ani nemal nepriateľov,“ povedal v rozlúčkovej reči režisér Eduard Grečner. „Dobrácky pohľad Tibora Biatha odzbrojil každého. V tvorivých štáboch vedel svojou charizmou vytvoriť pokojnú a družnú priateľskú atmosféru.“ Podľa Grečnera, s ktorým nakrútil film Nylonový mesiac (1965), mal Biath vzácnu vlastnosť – ako kameraman sa netlačil do popredia a „nepredvádzal sa“, vedel, že najviac spraví, ak bude slúžiť myšlienke diela. Tibor Biath od detstva rád fotografoval a kúpeľňu v rodičovskom byte „zanešvároval“ vývojkou a ustaľovačom. Rok po skončení druhej svetovej vojny ho zaujalo avízo v novinách, že sa v Prahe otvára filmová škola. Po Moskve, Berlíne, Ríme a Paríži je FAMU piatou najstaršou filmovou školou na svete. Biath sa prihlásil. Hoci už doma skúšal nakrúcať na kamarátovu16 mm kameru, pražskí kolegovia, ktorí sa hlásili na školu, mali pred ním náskok – viacerí mali skúsenosť s prácou na Barrandove. Biath však svojimi fotografiami zaujal vtedajšieho dekana FAMU Karola Plicku a prijali ho. Stihol absolvovať iba 5 semestrov, keď ho v roku 1949 zo školy vylúčili z politických dôvodov. „Nebol som však jediný – zo školy vtedy letela...

publikácia Václav Macek: Na ceste k samostatnosti

Monografia filmového historika, profesora Václava Maceka, ponúka dejiny Katedry filmových štúdií Filmovej a televíznej fakulty VŠMU v kontexte histórie fakulty a školy v rokoch 1949 – 2024. Macek, ktorý katedru roky aj viedol, využíva archívne zdroje, orálnu históriu a nevynecháva ani kontext výučby filmu na Slovensku a v Česku. Študijný odbor Filmová veda na Slovensku prvýkrát otvorili na Divadelnej fakulte VŠMU v školskom roku 1978/1979 v kombinácii s divadelnou vedou. „V priebehu osemdesiatych rokov sa spočiatku úspešný pokus o konštituovanie filmovej vedy ako študijného odboru na istý čas prerušil. Toto spomalenie sľubného vývoja bolo spôsobené administratívnym rozhodnutím o presunutí odboru z Vysokej školy múzických umení na Univerzitu Komenského. Medzitým však počet filmových odborov na Divadelnej fakulte narastal a zmenila sa aj politická situácia, čo umožnilo 14. 6. 1990 ustanovenie samostatnej Filmovej a televíznej fakulty. V tom istom roku na tejto fakulte vzniká aj samostatná Katedra filmovej vedy. Fungovala až do roku 2003, keď sa začal proces jej transformácie na subkatedru v rámci ateliéru aplikovanej dramaturgie,“ uvádza stránka katedry. Dnes je opäť samostatná. Pod názvom Katedra audiovizuálnych štúdií fungovala niekoľko rokov, od školského roka 2022/2023 sa premenovala na Katedru filmových štúdií. Viac o nej sa dočítate v Macekovej knihe, ktorá je...
Zobraziť všetky články