Záber z filmu Vtáčnik

recenzia Vtáčnik

Zóna záujmu

Petra Hanáková

Písmo: A- | A+

Väčšina z nás Bratislavčanov nežije v kaviarni, ale v meste. Niekto v centre, niekto na sídlisku, niekto v satelite. Jeden pod mostom, iný v River Parku. Ale všetci, zdá sa, chcú… chceme žiť v hlavnom meste a vybúchať z neho čo najviac. Aj to je dôvod, prečo sa v Bratislave v posledných rokoch kvalita života výrazne zhoršuje.

Ako privilegovaná (?) staromešťanka to v centre vnímam jasne: alternatívne vehikle jazdia po meste hlava-nehlava. Krčmy a zmrzlinárne s reprákmi vo dverách vyhrávajú „na plné gule“. Klimatické krabice na fasádach hučia vo dne v noci. Urban Housy a ďalšie arogantné prevádzky ukrajujú z verejného priestoru i nočného kľudu obyvateľstva stále viac. BARtislavu postupne zanáša vizuálny, akustický, olfaktický… v súčte toxický smog. Mesto sa džentrifikuje, privatizuje, developerizuje, do podstaty komerčne exploatuje. Už len samotný hradný kopec je vyťažený, vydlabaný hádam až do pekla!

Každá štvrť má/generuje iné problémy. Ich zdrojová príčina je však väčšinou rovnaká: nenažranosť človeka. A o tomto človeku éry kapitalocénu, ktorý stratil súdnosť, medzidruhovú empatiu i mieru vecí, je vlastne celovečerný debut Evy Križkovej Vtáčnik (2024).

Vtáčnik je názov „záhradkárskeho“ kopca nad Bratislavou, kedysi živého a zeleného, kde Eva vyrástla a žije. Dnes je to stavenisko, zóna výstavby a komerčného záujmu developerov, miesto šourúmových novostavieb, natlačených jedna na druhú. Eva – režisérka i protagonistka filmu zároveň, je ako emancipovaná verzia princeznej z krajiny Fantázia v Nekonečnom príbehu, ktorej milovaný Vtáčnik uniká do Ničoty, stráca sa jej pred očami. A ona ho musí zachrániť!

Vtáčnik je film o (miznúcej) biodiverzite, o vtákoch na Vtáčniku, o ich subtílnej a občas i subverzívnej prítomnosti a perspektíve. Aj o stávaní sa zvieraťom.

Samotný film je komorný a má celkom pomalý a podmanivý mood. Potrebuje však veľkú kinosálu, aby jeho téma naplno zaznela. A vo veľkom rozlíšení ukázala, ako trpí zem, mesto i duša citlivejšieho človeka. Autorka do svojho filmu zapojila veľa kreatívnych ľudí. Zaangažovala tvorivosť ľudí i zvierat, rozpracovala veľa motívov, čo je však miestami na škodu, lebo filmu chýba zovretosť aj určitý druh radikalizmu. Lebo ak má film osloviť nielen svojou poéziou, sympatickou reflexívnosťou, ale aj svojím klimatickým étosom, treba niektoré veci formulovať „po lopate“. S viac volume, aj viac ideologicky.

Je mi jasné, že Križková nie je Piussi. Veci zámerne nevyhrocuje. Chce komunikovať, prepájať, aj v prostredí bez komunitných väzieb tvoriť vzťahy, umožňovať komunikáciu (pekný motív stretnutia obyvateľov na nezastavanom pozemku ohraničenom signálnou páskou či neexistujúci chodník nakreslený kriedou na asfalt jedinej prístupovej komunikácie na Vtáčnik).

Z filmu i jeho kampane cítiť dobrú energiu, istý druh skoro detského idealizmu, ktorý verí, že aj kritizovať treba „po dobrom“. Spomínala som, že Križkovej film je jej celovečerný režisérsky debut. Ako skúsená aktérka (ak nepoviem aktivistka) domácej filmovej kultúry: kritička, šéfredaktorka Kinečka, scenáristka, kreatívna distributérka… však vie, že samotný film je len začiatok, s ktorým treba pracovať, jeho fámu, teda povedomie filmu, pestovať, ľudí k nemu vychovávať. I v tomto je film, distribuovaný spoločnosťou Film Expanded, celkom vynaliezavý. Chce putovať po školách, robiť osvetu udržateľnému životu, zarábať si participatívne i proaktívne.

Je to vlastne taký film de quartier, trochu na spôsob filmov Agnès Vardovej (napríklad Všetci moji zberači a ja, 2000). Aj film Evy Križkovej je veľmi osobný, zvedavý, nedokonalý a nedokonaný, z produkčného hľadiska časozberný a nedevelopersky pomalý. Aj preto by potreboval zovretejšiu dramaturgiu.

Silnou stránkou filmu je jeho akustická plasticita. Zvuková skladba, ktorej autorom je Tobiáš Potočný, zároveň účinkujúci i partner Evy, dáva priestor ľudským a zvieracím rezonanciám a ich kontrapunktom a je i zdrojom situačného humoru, ktorý film pekne zatepľuje (príhoda s diviakmi, kleptomanská straka, ktorá Tobiášovi uchmatne nahrávatko).

Film je vyslovene prelietavý, paralelne, no trochu nedôsledne sleduje niekoľko línií. Je tu linka rodinná i linka developerského vykorisťovania, ktoré devastuje prírodu a zabíja ľudský rozmer. Línie i protagonisti pribúdajú, a hoci sa v nich dá (z)orientovať, film príliš rozdrobujú. Pekná vstupná línia vtáčej perspektívy, zdôraznená farebným filtrom, vôbec viacerí vtáčí a zvierací protagonisti (lastovičky, ďatle, drozdy, straky, diviaky, kliešte…), tiež motív birdwatchera a dvojokulárovej masky ďalekohľadu, ktorý film aj výtvarne ozvláštňuje, sa neskôr vytráca a pozornosť sa preostruje na človeka.

Niekedy v poslednej štvrtine sa vo filme objaví jeden pozoruhodný protagonista – Evin sused Rasťo. Režisérka ho odchytí celkom príznačne pri bazéne a kamarátsky spovedá. Rasťo je cool chlapík, len mentalitou trošku buran. Aj by rád skúpil okolité pozemky, aby sa mohol vyvaľovať pri bazéne a pozorovať srnky… Moment, keď sa kamera vo veľkom detaile pozrie do tváre jeho blonďavej manželky a ona jej kriticizmus zavetrí, je v niečom desivý i obnažujúci. Niekde mi v ňom rezonuje Glazerova Zóna záujmu (2023) a jej obyčajný fašizmus: bazén, umelé vlny, paradajky, záhradka… A za plotom koniec sveta. Indiferencia. Lenže indiferencia, to je cesta do pekla!

Novinka Vtáčnik

rozhovor Eva Križková

 

Vtáčnik
Slovensko, 2024

RÉŽIA Eva Križková ●DRAMATURGIA Jan Gogola, ml. ●KAMERA Martin Jurči ●STRIH Hana Dvořáčková ●ZVUK Tobiáš Potočný ●HUDBA Martin Ožvold ●ZVUKOVÝ DIZAJN Martin Ožvold, Tobiáš Potočný ●PRODUCENTKA Silvia Panákova / Dayhey ●KREATÍVNA PRODUCENTKA Biba Bohinská ●KOPRODUCENTI Jarmila Polakova / Film&Sociologia, Tomáš Kaminský / Mandala Pictures

MINUTÁŽ 70 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA
15. 8. 2024

 

 

 

 

Záber z filmu Vtáčnik. FOTO: Film Expanded

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Táňa Pauhofová a Vojtěch Vodochodský vo filme Vlny.

Najviac nominácií na Českého leva majú Vlny a Amerikánka

Najviac nominácií na Českého leva, spolu 14, má dobová dráma Vlny režiséra Jiřího Mádla. O jednu nomináciu menej získal štylizovaný príbeh dievčaťa z detského domova Amerikánka režiséra Viktora Tauša. S desiatimi nomináciami nasleduje tragikomédia o zabíjačke Mord debutujúceho režiséra Adama Martinca. Všetky tri snímky vznikli v slovenskej koprodukcii. Desať nominácií má aj televízna séria Metoda Markovič: Hojer z platformy Voyo. O sošku pre najlepší film sa okrem Vĺn, Amerikánky a Mordu uchádzajú snímky Od marca do mája pôvodom slovenského režiséra Martina Pavla Repku a Zahradníkův rok režiséra Jiřího Havelku. Rovnaká pätica titulov je nominovaná aj v kategórii réžia. Nominované tituly vybrali akademici z celkovo 93 filmov, televíznych seriálov a minisérií, ktoré mali premiéru v roku 2024. Celkovo sa nakoniec o sošku Českého leva uchádza 29 titulov. Víťazov oznámia 8. marca v priamom prenose Českej televízie. Medzi nominovanými sú aj viacerí reprezentanti Slovenska. V kategórii ženských hereckých výkonov vo vedľajšej úlohe je to Táňa Pauhofová (Vlny), v kategórii mužských výkonov vo vedľajšej úlohe potom Milan Ondrík (Ema a smrtihlav). Želiezka v ohni má Slovensko aj v kategórii dokumentov – štyri z piatich nominovaných filmov vznikli v slovenskej koprodukcii. Na leva sú v tejto kategórii nominovaní ako producenti Maroš Hečko (Architektúra ČSSR 58 – 89) a Barbara Janišová Feglová (Prezidentka). Za kameru filmu Vlny nominovali akademici Martina Žiarana, za strih série Metoda...
Adam Kubala a Jana Nagyová v pripravovanom filme o Ondrejovi Nepelovi. Foto: Punkchart films

V česko-slovenskej koprodukcii vznikajú naraz dva filmy o Ondrejovi Nepelovi

Pred piatimi rokmi ožila spomienka na Ondreja Nepelu tak silno, že si takmer naraz všimli jeho príbeh dva tvorivé filmárske tímy. Dnes je to jasné: o historicky najúspešnejšom slovenskom krasokorčuliarovi majú v priebehu tohto roka vzniknúť hneď dva celovečerné filmy. Oba vznikajú v slovensko-českej spolupráci. Podľa našich nepotvrdených informácií sa hovorí aj o účinkovaní slovenského krasokorčuliara Adama Hagaru. Jednu z filmárskych skupín vytvorila spoločnosť Punkchart films Ivana Ostrochovského, druhú InFilm spoluproducenta Rudolfa Biermanna. Obe majú za sebou výrazné domáce aj zahraničné úspechy. Múdra Mauréry Producentský tím Ivana Ostrochovského vsadil na mladého talentovaného režiséra Gregora Valentoviča, pre ktorého bude film Nepela celovečerným debutom. V úlohe legendárneho krasokorčuliara sa predstaví Josef Trojan, syn českého herca Ivana Trojana. Jeho trénerku Hildu Múdru stvárni Zuzana Mauréry. „Nepela bol takým veľkým športovcom, že dva filmy si určite zaslúži,‟ vyjadril sa pre médiá producent Ivan Ostrochovský. Je presvedčený, že jeho tím spracuje Nepelov životný príbeh tak, aby diváci odchádzali z kina s pocitom hrdosti, že aj človek jednoduchých pomerov na Slovensku môže dosiahnuť výnimočný úspech. Okrem Gregora Valentoviča na filme pracujú kameraman Adam Suzin, architekti Dorota Volfová a Brigita Teplánová či kostýmová výtvarníčka Helena Tavelová. Film sa nakrúca v Bratislave, v Prahe, v Trnave aj v Budapešti....
Záber z filmu Dino Diplodok. FOTO: CinemArt SK

Dino Diplodok mieša rozprávku a realitu. Inšpirovali ho aj Macourek s Vorlíčkom

Diplodok je dinosaurus, ktorému za záhadných okolností zmiznú rodičia. Nevie, že žije v komikse, ktorý kreslí nedocenený Tadeáš. Jeho vydavateľka si myslí, že dinosaurí komiks ho zdržuje od dôležitejšej práce, a tak Tadeáš, ktorý je síce talentovaný, ale príliš si neverí, začne gumovať, čo nakreslil. Diplodok vygumovaniu unikne. Zistí totiž, že sa môže teleportovať do iných komiksov. Tam postupne stretáva čarodejníka Hokusa Pokusa, ktorý vie iba jedno kúzlo, fyzika a šialeného vedca Nervóznika a jeho zamilovanú asistentku a vášnivú šoférku Entomológiu. Nato, aby naivný, dôverčivý a nerozvážny Diplodok zachránil svojich rodičov, musí najskôr uveriť sám v seba a dodať sebavedomie aj Tadeášovi. Tvorcovia v synopse filmu sľubujú hravú a zábavnú dobrodružnú komédiu. Podľa nich pobaví nielen deti, ale aj „tých, čo majú v sebe schovaný kúsok dieťaťa, ktorý im ešte nikto nedokázal vygumovať“. Osobité výtvarné stvárnenie „Dino Diplodok má veľmi osobité výtvarné stvárnenie, originálny príbeh a skvelý humor, čím nadväzuje na česko-slovenskú filmovú tvorbu minulého storočia. Nie je náhoda, že hlavný tvorca, scenárista a režisér Wojtek Wawszczyk vyrastal na česko-poľských hraniciach. Tam ako dieťa a teenager sledoval dnes už klasické česko-slovenské filmy,“napísala v producentskej explikácii pre Audiovizuálny fond slovenská koproducentka Silvia Panáková zo spoločnosti Dayhey. Jej slová potvrdzuje aj samotný Wawszczyk. „V osemdesiatych rokoch bola na jediných dvoch kanáloch poľskej televízie buď...
Zobraziť všetky články