rozhovor Katarína Kerekesová Trixi Režisérka a producentka Katarína Kerekesová. Foto: Fool Moon

rozhovor Katarína Kerekesová

Od dobrodružstiev vo fantazijných svetoch sme sa posunuli viac ku každodennosti

Mariana Jaremková

Písmo: A- | A+

Televízny animovaný seriál Websterovci dostal už po druhýkrát celovečernú podobu. Snímku Websterovci: Príbehy na pavúčom vlákne premietajú kiná od novembra. Autorka, producentka a režisérka Katarína Kerekesová, však v domácom prostredí kontinuálne nerozvíja iba tvorbu pre deti. Aktuálne pripravuje aj svoj celovečerný film. Pripomenie príbeh slávnej špiónky Trixi, ktorý sa podľa Kerekesovej „hrozivo prelína s tým, čo žijeme“.

Prví Websterovci sa objavili v roku 2017, seriál pokračuje a v kinách je druhý celovečerný film. Čo ťa aj po rokoch na Websterovcoch baví?

Koncom roka 2024 sme uzavreli výrobu dvadsiatich šiestich epizód Websterovcov. Napriek dlhoročnej práci na seriáli musím povedať, že aj tie posledné epizódy boli dobrodružné a priniesli veľa nových výziev. Bavili ma nové prostredia ako nočná Bratislava v epizóde Let na Mesiac alebo knižnica, v ktorej sa odohráva epizóda Karneval. Ale úprimne poviem aj to, že už som od websterovských príbehov potrebovala oddych.

Film vychádza z televízneho seriálu. Aj tak je to však zrejme náročný proces preniesť príbehy na veľké plátno…

Najprv sme ani nepočítali s tým, že tieto posledné epizódy dáme opäť na plátna kín. Ale uvedomila som si, že sú medzi nimi celkom vydarené príbehy s výnimočným vizuálnym spracovaním. Tak sme sa aj s českými koproducentkami rozhodli predsa len o to pokúsiť. Plánovali sme obyčajný „screening block“, ale stále som mala ambíciu nejako príbehy prepojiť. Nakoniec prišla Anna Vášová s nápadom použiť na to epizódu o stratenom vlákne. Tak sa vlastne príbeh ockovho strateného pavúčieho vlákna stal rámcom celého filmu.

Usadila si sa v tvorbe pre deti, pribudli nové seriály. Ak prejdeš celú tú dobu – povedzme od Mimi a Lízy – ako sa tvorba pre túto vekovú kategóriu mení? Na čo bolo treba reagovať, k čomu treba pristupovať možno viac citlivo?

Ak mám vývoj seriálovej tvorby popísať v kontexte našich vlastných skúseností, povedala by som, že sme sa posunuli od dobrodružstiev vo fantazijných svetoch viac ku každodennosti a hlbšiemu prežívaniu emócií spolu s hrdinom. Aj v našom novom seriáli Lesná päťka, ktorý je špecifický svojou vzdelávacou povahou, sa snažíme veľmi dôsledne riešiť psychosociálnu linku.

Tento trend ale potvrdzuje aj aktuálna medzinárodná tvorba. Keď sa pozrieme na výnimočný divácky ohlas seriálu Bluey, uvedomíme si, ako sa rozvíja sledovaním tohto obsahu schopnosť detského diváka porozumieť vlastným pocitom a pocitom druhých. Vo veľmi jednoduchých situáciách prežíva každodenné drámy s humorom a nadobúda skúsenosť, ako ich riešiť. Zručnosti v psychosociálnej oblasti sa stávajú mimoriadne dôležitými a sú súčasťou rozprávania príbehu.

rozhovor Katarína Kerekesová Trixi Záber zo seriálu Lesná päťka. Foto: Fool Moon
Záber zo seriálu Lesná päťka. Foto: Fool Moon

Zahraničné distribúcie asi tiež priniesli inú skúsenosť z iných krajín – čo očakávajú, čo naráža na rozdielnosť kultúr…

Myslím si, že keď sa tento druh obsahu podarí dostať do seriálu a spojí sa s príťažlivým vizuálom, dokáže práve túto rozdielnosť prekonať.

Dá sa hovoriť o nejakých trendoch v rámci tvorby pre deti?

Áno, už viackrát som sa stretla s názorom, že hranice cieľových skupín sa posúvajú. Predškolské deti prirodzene inklinujú k obsahu, ktorý bol predtým určený starším deťom. Rozumejú mu a bavia sa na ňom. A to platí asi pre všetky cieľové skupiny. Myslím si, že to súvisí s neustálou prítomnosťou digitálnych technológií v ich živote, s nepretržitými podnetmi a ponukou neobmedzeného obsahu.

Mení sa aj samotný detský divák. Ale animovaný film stále zostáva ideálnym prostriedkom ako hovoriť o vážnych veciach s deťmi?

Nielen to, animovaný seriál dáva dieťaťu niečo ako prvú komplexnú kultúrnu skúsenosť – s výtvarným spracovaním, hudbou, rozprávaním príbehu. Hovorí jazykom, ktorý je dieťaťu prirodzený a pochopiteľný. Animovaný charakter je preňho transformovaná realita do jemu blízkeho vizuálneho zobrazenia. Prostredníctvom týchto prostriedkov nadväzuje animácia ľahko dialóg s dieťaťom a teda má možnosť tlmočiť aj zložitejšie témy. Vrátim sa ešte k fenoménu Bluey. Tieto 7-minútové príbehy dokonca nehovoria iba s deťmi, ale sú aj pre rodičov akousi príručkou výchovy.

recenzia Websterovci: Príbehy na pavúčom vlákne Záber z filmu Websterovci: Príbehy na pavúčom vlákne. Foto: Fool Moon
Záber z filmu Websterovci: Príbehy na pavúčom vlákne. Foto: Fool Moon

Aj vďaka koprodukciám





Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

film Štúr Lukáš Pelč ako Ľudovít Štúr a Ivana Kološová ako Adela Ostrolúcka v pripravovanom filme Štúr. Foto: Tina Botková

Štúr príde do kín v januári 2026

Desiaty celovečerný film režisérky Mariany Čengel Solčanskej Štúr príde do kín 15. januára 2026. Práve začiatkom roka 2026 si pripomenieme 170. výročie úmrtia Ľudovíta Štúra. V hlavných úlohách filmu Štúr sa predstavia Lukáš Pelč (Ľudovít Štúr), Ivana Kološová (Adela Ostrolúcka), Richard Autner, Marko Igonda, František Kovár, Jana Kvantiková, Daniel Žulčák, Csongor Kassai, Zuzana Konečná a ďalší. Vznik filmu podporili Audiovizuálny fond, scenár podporil Literárny fond. Štúr vzniká v produkcii spoločnosti The Factory s.r.o., koprodukuje ho STVR. Mariana Čengel Solčanská napísala aj scenár a na filme pracuje od roku 2020. Film je adaptáciou režisérkinho románu Milenec Adely Ostrolúckej (2024). Štúra tak publikum spozná očami zamilovanej ženy. Kodifikátor spisovnej slovenčiny tragicky zahynul ako 40-ročný po nešťastnom postrelení na poľovačke. Prežil život bohatý na dobrodružstvá, búrlivé dejiny a spoločenské premeny. Pre tých, ktorých zaujíma filmové zákulisie, pripravili vo Vysokých Tatrách na Hrebienku výstavu spojenú so vznikom tohoto výpravného filmu. Predstaví fotografie z nakrúcania a filmové kostýmy Michaely Mokrej. „Veríme, že výstava na Hrebienku priláka množstvo ľudí a sme veľmi vďační našim partnerom v Tatrách, že nám umožnili túto krásnu vec zrealizovať,“ povedal Lukáš Pelč, ktorý okrem toho, že stvárnil hlavnú postavu, film aj produkuje. Prvá klapka snímky Štúr padla na jeseň 2024. Nakrúcalo sa v Bratislave, v...
recenzia Dukla. Záber z filmu Dukla. Foto: Slovak Motion Picture

recenzia Dukla

Použiť brechtovský princíp vo filme chce nepochybne odvahu, i keď v kinematografii sa to občas deje. Ale použiť tento typ scudzovacieho efektu v bábkovom filme je riziko. Vo filme Dukla sa riskovať jeho tvorcom jednoznačne oplatilo. Princíp je použitý funkčne a Bertold Brecht by mal radosť. Napätie medzi desivým príbehom a formou, priznanou bábkohrou, sa stalo v Dukle metódou, ktorá rôznymi naratívnymi taktikami vytvára silnú a apelatívnu výpoveď. A čo je mimoriadne dôležité, robí tak (vďaka svojej štruktúre) bez akéhokoľvek pátosu. Podarilo sa tu vytvoriť presvedčivú ilúziu situácie pohyblivého frontu počas vojny – s tým má často problém dokonca i hraný film. https://youtu.be/Don-O4UcvY4?si=T0PfaqWgn3gbNx5n Príbeh je recepčne otvorený, vyrozprávaný štandardne a lineárne, rámcovaný úvodnou a záverečnou scénou pred televízorom, delený na niekoľko nadväzujúcich kapitoliek. Fabula nie je nijako komplikovaná, sujet nepoužíva naratívne ozvláštnenia. Ani nemusí, pretože tým povestným, neoformalisticky povedané „ozvláštnením“ je celá výrazová zložka, včítane dvoch sekvencií s transparentne priznanými rukami ovládajúcimi postavy – bábky. Významy sa tak vytvárajú na základe štylizovaných vizuálnych a auditívnych znakov, ktoré odkazujú na znaky iluzívnej skutočnosti a tie odkazujú na referenčné znaky historickej reality. Táto semiotická hra s interpretáciou interpretácie ale nekončí ako nejaký otravný model. Naopak, ako som spomenul vyššie, pôsobí autenticky a zakladá silnú recepčnú platformu emocionálneho pôsobenia. Je potešujúce, že film Dukla vznikol. V budúcnosti pri výročiach druhej...
29. MFDF Ji.hlava Ilustračné foto. Foto: MFDF Ji.hlava/Lukáš Veselý

ohlasy 29. MFDF Ji.hlava

Na 29. ročníku Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava uviedli viac ako tristo filmov v súťažných aj nesúťažných sekciách. Nechýbali kurátorované pásma, industry program a sprievodné podujatia. Druhá desaťdňová Ji.hlava trvala od 24. októbra do 2. novembra. V retrospektívach sa zamerala na kolektívny film a tému jedla vo filme. V nadväznosti na minulý ročník premietla niekoľko filmov taiwanského režiséra Cai Ming-lianga, ktorý tentoraz v Jihlave počas festivalu nakrútil snímku zo svojej série Walker. Festivalovú znelku pripravil ukrajinský režisér Sergej Loznica. V párminútovej dokrútke zachytil nenápadný, ale rušivý fragment z ukrajinského metra v Dnipre. Ťažoba striebra Ji.hlava spravidla otvára aktuálne spoločenské témy, viac či menej explicitne formuluje otázky týkajúce sa ľudského prežívania v rôznych politických a ekonomických systémoch či počas medzinárodných vojnových konfliktov. Poľská režisérka Natalia Koniarz a kameraman Stanisław Cuske ocenení za film Striebro. Foto: MFDF Ji.hlava/Jan Hromadko Film Striebro, ktorý vyhral hlavnú festivalovú súťažnú sekciu Opus Bonum, približuje život baníkov pracujúcich v najvyššie položenej bani na striebornej hore v Bolívii. Poľská režisérka Natalia Koniarz sleduje banícky kolektív pri náročnom hľadaní a extrahovaní strieborných žíl, ako aj život rodín v izolovanej osade pod vrcholom hory. Baníci pracujú sami na seba, nie sú pod žiadnou firmou, vykorisťuje ich len systém sám. Často...
Zobraziť všetky články