Záber z filmu Královná vesnice (r. Emik Hirschner)

18. Filmový festival inakosti

Dve šťastné sedmičky naplnené odvahou

Jaroslav Hochel

Písmo: A- | A+

Osemnásty Filmový festival inakosti sa konal od 20. do 26. novembra v bratislavských kinách Lumière (hlavné dejisko) a Film Europe (s jedným filmom uvedeným v predvečer otvorenia a s dvomi titulmi presunutými z prevádzkových dôvodov na 30. november) (ešte) s podporou Audiovizuálneho fondu, ale – zo známych dôvodov – už bez podpory ministerstva kultúry. Jeho organizátorom sa opäť podarilo zostaviť tematicky i žánrovo bohatý program a zorganizovať viacero zmysluplných sprievodných podujatí, prevažne aktivistického charakteru. Leitmotívom tohto ročníka bola odvaha.

Program tvorilo celkovo 77 filmov (40 celovečerných a 37 krátkych), zoradených do šiestich sekcií: Panoráma – súčasný kvír film, Kraťasy – medzinárodná súťaž, Kraťasy – špeciálne uvedenie, Teplé Česko-Slovensko, Classics a Detská zóna. (Mimochodom, neuškodilo by rozdelenie filmov do sekcií v sprievodcovi prehľadne uviesť.) Medzi celovečernými filmami bolo popri klasických tituloch z rokov 1982 až 2004 (od Iného pohľadu Károlya Makka s Jozefom Kronerom v jednej z hlavných úloh po Zlú výchovu Pedra Almodóvara) a slovenských predpremiérach (Mosty švédskeho režiséra Levana Akina či česko-slovenský film Nikto ma nemá rád Petra Kazdu a Tomáša Weinreba) uvedených viacero snímok z prestížnych festivalov (Berlinale, Cannes, Benátky, Toronto, Sundance).

Zrejme nie je náhoda, že spoločensky najnaliehavejšie snímky pochádzali z krajín niekdajšieho socialistického bloku, kde sú postoje ku kvír ľuďom stále rozporuplné, podobne ako u nás. Maďarská snímka Bez vzduchu (r. Katalin Moldovai) nemá žiadneho kvír protagonistu, a predsa je veľmi výrečná. Do problémov sa v nej dostane stredoškolská profesorka literatúry, ktorá študentom pri výklade o Arthurovi Rimbaudovi odporučí, aby si pozreli film Agnieszky Holland Úplné zatmenie (o Rimbaudovom vzťahu k Paulovi Verlainovi; aj túto snímku organizátori účelne zaradili do programu FFI). To sa znepáči otcovi jedného zo študentov a začne sa konzervatívne ladený „hon na bosorku“, ktorý profesorka nemá šancu vyhrať…

V rumunskom filme Tri kilometre do konca sveta (r. Emanuel Pârvu) kvír protagonistu máme: do rodnej viesky prichádza z mesta na prázdniny študent Adrian, ktorý sa „previní“ tým, že na temnej nočnej ulici pri rozlúčke pobozká svojho priateľa – vzápätí ho zmlátia dvaja homofóbni bratia, synovia miestneho podnikateľa. Nasleduje policajné vyšetrovanie, ktoré sa – z viacerých dôvodov a vzhľadom na okolnosti – postupne mení na snahu  zamiesť celý prípad pod koberec. Chlapcovi rodičia syna na jednej strane chránia, no to im nebráni vystaviť ho takmer exorcistickej seanse či väzniť ho v dome.

Filmy z iných končín sveta prinášajú skôr príbehy jednotlivcov, ktorí riešia ľúbostné, priateľské a rodinné vzťahy, i keď ani tu nemusia chýbať dramatické okolnosti. V holandsko-belgickom filme Mladé srdcia (r. Anthony Schatteman) sa s náklonnosťou k novému susedovi a spolužiakovi musí vyrovnať iba štrnásťročný Elias. Osemnásťročný protagonista filmu Baby brazílskeho režiséra Marcela Caetana sa po prepustení z polepšovne ocitá ako osamelý bezdomovec v uliciach São Paula a „zachráni“ ho starší prostitút a drogový díler, čo nutne prináša problémy. Mladý hrdina kanadského filmu Sólo (r. Sophie Dupuis), ktorý vystupuje ako drag queen, sa zamiluje do svojho nového kolegu a trvá dlho, kým sa dokáže z toxického vzťahu vymaniť.

Slobodný otec päťročného syna v britskej dráme Jednorožci (r. Sally El Hosaini, James Krishna Floyd) sa bráni – a neubráni – vlastným emóciám, keď pocíti neodolateľnú príťažlivosť k mladému Indovi, ktorého spozná v bare ako „speváčku“. Bisexuálny Sammy vo francúzskom filme Žiť, zomrieť, znovu žiť (r. Gaël Morel), ktorý žije s priateľkou a ich malým synčekom, zasa podľahne čaru suseda fotografa a ľúbostný trojuholník navyše skomplikuje ochorenie AIDS. Popová ikona v belgicko-francúzskych Kráľovnách drámy (r. Alexis Langlois) musí tajiť svoj vzťah s pankovou speváčkou, pretože to je čosi, čo sa vo svete šoubiznisu nenosí.

Transrodový muž v americko-britskom filme Blízkosť (r. Dominic Savage) prichádza po štyroch rokoch k svojej rodine na oslavu otcových narodenín, a hoci ho rodina navonok prijíma takého, aký je, ukáže sa, že to nie je také jednoznačné. A jednoduché to nemajú ani dôchodcovia v belgicko-kanadskej snímke Korytnačky (r. David Lambert), lebo kríza môže prísť aj po desaťročiach harmonického vzťahu…

Otázne je uvádzanie filmov, ktorých postavy sú kvír, ale ich hlavná téma je o niečom inom. Na jednej strane to napĺňa tézu – bezpochyby správnu –, že kvír ľudia žijú svoje životy a riešia problémy rovnako ako všetci ostatní, no na druhej strane na tematicky zameranom festivale očakávame predsa len väčší „kvír drive“ premietaných filmov (ale je to, samozrejme, vec názoru). A ten nám akosi chýbal v mexickej snímke Všetko to ticho (r. Diego del Río), ktorej protagonistka síce žije s priateľkou, no rieši hlavne geneticky podmienené strácanie sluchu, v japonskom filme Moje slniečko (r. Hiroši Okujama), kde má krasokorčuliarsky tréner partnera, no ide v ňom najmä o jeho prácu so zverencami, resp. o vzťahy medzi týmito zverencami, či v nemeckom filme Smutné vtipy (r. Fabian Stumm) – najmä ak ani z umeleckého hľadiska nešlo o žiadne zázraky.

Chlapci vo vode (r. Pawel Thomas Larue)

Čo sa týka krátkych filmov, ťažiskom programu bolo päť samostatných blokov zahraničných snímok, ktoré tvorili medzinárodnú súťaž – a do nej patrilo aj osem slovenských titulov, uvedených v samostatnom pásme.

Mladý protagonista v snímke Búdka režiséra Richarda Miklošiho sa počas rodinnej oslavy stretáva s homofóbnymi názormi členov svojej rodiny, ale pochopenie nájde prekvapujúco u jej najstaršieho člena, svojho dedka. Vojtěch Javůrek vytvoril mikrodrámu Ďaleko medzi nami, v ktorej si na chlapčeka, ktorý žije s dvomi adoptívnymi otcami v odľahlej lesnej chate, príde robiť nárok jeho biologická matka. Katarína Čmaradová si v experimentálnom filme I Hate Sundays berie na mušku náboženskú symboliku a neblahý vplyv cirkvi na život kvír ľudí.

Kráľovnej z vesnice podáva režisérka Emik Hirschner obraz mladého performera, ktorý chce byť sám sebou, no zároveň mať dobrý vzťah s rodičmi, ktorí však majú voči nemu asi iné očakávania. Alexander Zigo „postavil“ Pamätník pre Juraja a Matúša (obete teroristického útoku v Teplárni), v ktorom funguje ako výrečný symbol napoly zhorený klavír. Vo skvelo obsadenom filme Juraja Kréna Pre prípad dožitia sedemdesiatročný protagonista, bývalý herec, povie po prvý raz nahlas, že je gej – a uľaví sa mu. Erik Jasaň prináša vo filme rebel! príbeh mladíka, ktorý sa nepotrebuje páčiť dievčatám, ako si myslí jeho matka, a vzbúri sa tým, že sa ostrihá dohola. Vladimíra Hradecká rozohrala v trojminútovom poetickom videu The Future Is Who We Are s postklubovou kvír atmosférou viacero tém týkajúcich sa umenia, mediálneho sveta a medziľudskej komunikácie.

Snímka Kráľovná z vesnice získala od poroty, ktorej členmi boli filmová kritička a teoretička Mária Ridzoňová-Ferenčuhová, dokumentaristka Barbora Sliepková a brazílsky režisér Ricky Mastro, Špeciálne uznanie, kým hlavná cena pripadla francúzskemu filmu režiséra Pawla Thomasa Laruea Chlapci vo vode, krehkému atmosférickému príbehu o letnom stretnutí transrodových chlapcov.

Záber z filmu Kráľovná z vesnice (r. Emik Hirschner)

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Královná vesnice (r. Emik Hirschner)

18. Filmový festival inakosti

Program tvorilo celkovo 77 filmov (40 celovečerných a 37 krátkych), zoradených do šiestich sekcií: Panoráma – súčasný kvír film, Kraťasy – medzinárodná súťaž, Kraťasy – špeciálne uvedenie, Teplé Česko-Slovensko, Classics a Detská zóna. (Mimochodom, neuškodilo by rozdelenie filmov do sekcií v sprievodcovi prehľadne uviesť.) Medzi celovečernými filmami bolo popri klasických tituloch z rokov 1982 až 2004 (od Iného pohľadu Károlya Makka s Jozefom Kronerom v jednej z hlavných úloh po Zlú výchovu Pedra Almodóvara) a slovenských predpremiérach (Mosty švédskeho režiséra Levana Akina či česko-slovenský film Nikto ma nemá rád Petra Kazdu a Tomáša Weinreba) uvedených viacero snímok z prestížnych festivalov (Berlinale, Cannes, Benátky, Toronto, Sundance). Zrejme nie je náhoda, že spoločensky najnaliehavejšie snímky pochádzali z krajín niekdajšieho socialistického bloku, kde sú postoje ku kvír ľuďom stále rozporuplné, podobne ako u nás. Maďarská snímka Bez vzduchu (r. Katalin Moldovai) nemá žiadneho kvír protagonistu, a predsa je veľmi výrečná. Do problémov sa v nej dostane stredoškolská profesorka literatúry, ktorá študentom pri výklade o Arthurovi Rimbaudovi odporučí, aby si pozreli film Agnieszky Holland Úplné zatmenie (o Rimbaudovom vzťahu k Paulovi Verlainovi; aj túto snímku organizátori účelne zaradili do programu FFI). To sa znepáči otcovi jedného zo študentov a začne sa konzervatívne ladený „hon na bosorku“, ktorý profesorka nemá šancu vyhrať... V rumunskom filme Tri kilometre do konca sveta (r. Emanuel Pârvu)...
Záber z filmu Nočný pokoj / Zdroj: CinemArt SK

Zhubná špirála vlastnej paranoje

M. je dobre situovaný muž stredného veku, ktorý počas pracovnej cesty na letisku spozoruje podozrivo vyzerajúceho mladíka tmavej pleti. Zdanlivo bezvýznamná výmena pohľadov a niekoľkých slov však roztočí špirálu nečakaných udalostí. Hrdinu sa postupne začnú zmocňovať strach a paranoja. Vylomené dvere jeho domova sú ďalším jasným dôkazom hroziaceho nebezpečenstva. M. sa snaží vo víre veľkomesta odhaliť svojho prenasledovateľa a zároveň sa pripraviť na možný útok. Jeho plány na obranu ho však vedú do čoraz temnejších situácií. „Nočný pokoj sa snaží zachytiť a vypestovať neurčitý pocit nebezpečenstva. Strach a patologické obavy z neidentifikovaných, neznámych či dokonca iluzórnych hrozieb prenikajúcich do západnej kultúry a spoločnosti, ktorá sa v skutočnosti obáva straty svojho privilegovaného životného štýlu. Naším cieľom je vykresliť portrét osamelého muža, ktorý podľahne hrôzam, ktoré si sám vykonštruoval. Obraz muža, ktorý sa z obav o budúcnosť spoločnosti sám odcudzí ľudskému spoločenstvu,“ uviedol režisér filmu Michal Hogenauer. Podľa slovenskej koproducentky Kataríny Krnáčovej hovorí film o tom najhoršom strachu, ktorý môže byť, a to strachu z neznámeho. „Považujem ho za najhorší preto, že takýto strach nepozná limity, nemá žiadne hranice, lebo nemá konkrétnu tvár. Je aplikovateľný na čokoľvek a taktiež môže vzniknúť z čohokoľvek. Má však obrovskú silu, a ako aj náš film...
Foto: IFF Art Film / Ctibor Bachratý

Art Film oznámil dátum konania 31. ročníka aj nové ocenenie

31. ročník Medzinárodného filmového festivalu ART FILM (IFF ART FILM) sa uskutoční v dňoch 20. až 27. júna 2025 v Košiciach. V metropole východného Slovenska našiel od roku 2016 skvelé podmienky, pričom počas ostatného ročníka sa premietalo v ôsmich kinosálach dostupných pešou chôdzou od historického centra. Nový ročník prinesie aj nové honorárne ocenenie - Cenu Milana Lasicu. Filmoví nadšenci a priaznivci IFF ART FILM majú do konca roka 2024 unikátnu možnosť získať cinepass na najbližší ročník za výhodnú cenu. 8-dňová permanentka na festival umožňuje držiteľovi vstup na neobmedzený počet verejných projekcií festivalu a zároveň si môže spraviť rezervácie na 5 filmov vopred. Oproti vlaňajšku ostali ceny pre divákov zachované, aby si neopakovateľné filmové zážitky mohlo vychutnať čo najviac fanúšikov. Už tradične, v rámci vianočnej a novoročnej akcie, sú k dispozícii ešte výhodnejšie. Cinepass je možné kúpiť na tejto stránke: https://aff.cinepass.sk/sk/price-list/ Prihlasovanie filmov je otvorené od 1. decembra 2024 a tvorcovia môžu svoju snímku prihlásiť prostredníctvom formulára na stránke: https://iffartfilm.com/prihlaska-filmu/ Súčasťou programu IFF ART FILM v Košiciach budú opäť aj pozoruhodné diela z filmovej histórie naviazané aj na laureátov honorárnych ocenení. K tým tradičným a divácky i mediálne veľmi atraktívnym - Hercovej misii a Zlatej kamere, pribudne aj tretie.  Jeho názov...
Zobraziť všetky články