Záber z filmu Královná vesnice (r. Emik Hirschner)

18. Filmový festival inakosti

Dve šťastné sedmičky naplnené odvahou

Jaroslav Hochel

Písmo: A- | A+

Osemnásty Filmový festival inakosti sa konal od 20. do 26. novembra v bratislavských kinách Lumière (hlavné dejisko) a Film Europe (s jedným filmom uvedeným v predvečer otvorenia a s dvomi titulmi presunutými z prevádzkových dôvodov na 30. november) (ešte) s podporou Audiovizuálneho fondu, ale – zo známych dôvodov – už bez podpory ministerstva kultúry. Jeho organizátorom sa opäť podarilo zostaviť tematicky i žánrovo bohatý program a zorganizovať viacero zmysluplných sprievodných podujatí, prevažne aktivistického charakteru. Leitmotívom tohto ročníka bola odvaha.

Program tvorilo celkovo 77 filmov (40 celovečerných a 37 krátkych), zoradených do šiestich sekcií: Panoráma – súčasný kvír film, Kraťasy – medzinárodná súťaž, Kraťasy – špeciálne uvedenie, Teplé Česko-Slovensko, Classics a Detská zóna. (Mimochodom, neuškodilo by rozdelenie filmov do sekcií v sprievodcovi prehľadne uviesť.) Medzi celovečernými filmami bolo popri klasických tituloch z rokov 1982 až 2004 (od Iného pohľadu Károlya Makka s Jozefom Kronerom v jednej z hlavných úloh po Zlú výchovu Pedra Almodóvara) a slovenských predpremiérach (Mosty švédskeho režiséra Levana Akina či česko-slovenský film Nikto ma nemá rád Petra Kazdu a Tomáša Weinreba) uvedených viacero snímok z prestížnych festivalov (Berlinale, Cannes, Benátky, Toronto, Sundance).

Zrejme nie je náhoda, že spoločensky najnaliehavejšie snímky pochádzali z krajín niekdajšieho socialistického bloku, kde sú postoje ku kvír ľuďom stále rozporuplné, podobne ako u nás. Maďarská snímka Bez vzduchu (r. Katalin Moldovai) nemá žiadneho kvír protagonistu, a predsa je veľmi výrečná. Do problémov sa v nej dostane stredoškolská profesorka literatúry, ktorá študentom pri výklade o Arthurovi Rimbaudovi odporučí, aby si pozreli film Agnieszky Holland Úplné zatmenie (o Rimbaudovom vzťahu k Paulovi Verlainovi; aj túto snímku organizátori účelne zaradili do programu FFI). To sa znepáči otcovi jedného zo študentov a začne sa konzervatívne ladený „hon na bosorku“, ktorý profesorka nemá šancu vyhrať…

V rumunskom filme Tri kilometre do konca sveta (r. Emanuel Pârvu) kvír protagonistu máme: do rodnej viesky prichádza z mesta na prázdniny študent Adrian, ktorý sa „previní“ tým, že na temnej nočnej ulici pri rozlúčke pobozká svojho priateľa – vzápätí ho zmlátia dvaja homofóbni bratia, synovia miestneho podnikateľa. Nasleduje policajné vyšetrovanie, ktoré sa – z viacerých dôvodov a vzhľadom na okolnosti – postupne mení na snahu  zamiesť celý prípad pod koberec. Chlapcovi rodičia syna na jednej strane chránia, no to im nebráni vystaviť ho takmer exorcistickej seanse či väzniť ho v dome.

Filmy z iných končín sveta prinášajú skôr príbehy jednotlivcov, ktorí riešia ľúbostné, priateľské a rodinné vzťahy, i keď ani tu nemusia chýbať dramatické okolnosti. V holandsko-belgickom filme Mladé srdcia (r. Anthony Schatteman) sa s náklonnosťou k novému susedovi a spolužiakovi musí vyrovnať iba štrnásťročný Elias. Osemnásťročný protagonista filmu Baby brazílskeho režiséra Marcela Caetana sa po prepustení z polepšovne ocitá ako osamelý bezdomovec v uliciach São Paula a „zachráni“ ho starší prostitút a drogový díler, čo nutne prináša problémy. Mladý hrdina kanadského filmu Sólo (r. Sophie Dupuis), ktorý vystupuje ako drag queen, sa zamiluje do svojho nového kolegu a trvá dlho, kým sa dokáže z toxického vzťahu vymaniť.

Slobodný otec päťročného syna v britskej dráme Jednorožci (r. Sally El Hosaini, James Krishna Floyd) sa bráni – a neubráni – vlastným emóciám, keď pocíti neodolateľnú príťažlivosť k mladému Indovi, ktorého spozná v bare ako „speváčku“. Bisexuálny Sammy vo francúzskom filme Žiť, zomrieť, znovu žiť (r. Gaël Morel), ktorý žije s priateľkou a ich malým synčekom, zasa podľahne čaru suseda fotografa a ľúbostný trojuholník navyše skomplikuje ochorenie AIDS. Popová ikona v belgicko-francúzskych Kráľovnách drámy (r. Alexis Langlois) musí tajiť svoj vzťah s pankovou speváčkou, pretože to je čosi, čo sa vo svete šoubiznisu nenosí.

Transrodový muž v americko-britskom filme Blízkosť (r. Dominic Savage) prichádza po štyroch rokoch k svojej rodine na oslavu otcových narodenín, a hoci ho rodina navonok prijíma takého, aký je, ukáže sa, že to nie je také jednoznačné. A jednoduché to nemajú ani dôchodcovia v belgicko-kanadskej snímke Korytnačky (r. David Lambert), lebo kríza môže prísť aj po desaťročiach harmonického vzťahu…

Otázne je uvádzanie filmov, ktorých postavy sú kvír, ale ich hlavná téma je o niečom inom. Na jednej strane to napĺňa tézu – bezpochyby správnu –, že kvír ľudia žijú svoje životy a riešia problémy rovnako ako všetci ostatní, no na druhej strane na tematicky zameranom festivale očakávame predsa len väčší „kvír drive“ premietaných filmov (ale je to, samozrejme, vec názoru). A ten nám akosi chýbal v mexickej snímke Všetko to ticho (r. Diego del Río), ktorej protagonistka síce žije s priateľkou, no rieši hlavne geneticky podmienené strácanie sluchu, v japonskom filme Moje slniečko (r. Hiroši Okujama), kde má krasokorčuliarsky tréner partnera, no ide v ňom najmä o jeho prácu so zverencami, resp. o vzťahy medzi týmito zverencami, či v nemeckom filme Smutné vtipy (r. Fabian Stumm) – najmä ak ani z umeleckého hľadiska nešlo o žiadne zázraky.

Chlapci vo vode (r. Pawel Thomas Larue)

Čo sa týka krátkych filmov, ťažiskom programu bolo päť samostatných blokov zahraničných snímok, ktoré tvorili medzinárodnú súťaž – a do nej patrilo aj osem slovenských titulov, uvedených v samostatnom pásme.

Mladý protagonista v snímke Búdka režiséra Richarda Miklošiho sa počas rodinnej oslavy stretáva s homofóbnymi názormi členov svojej rodiny, ale pochopenie nájde prekvapujúco u jej najstaršieho člena, svojho dedka. Vojtěch Javůrek vytvoril mikrodrámu Ďaleko medzi nami, v ktorej si na chlapčeka, ktorý žije s dvomi adoptívnymi otcami v odľahlej lesnej chate, príde robiť nárok jeho biologická matka. Katarína Čmaradová si v experimentálnom filme I Hate Sundays berie na mušku náboženskú symboliku a neblahý vplyv cirkvi na život kvír ľudí.

Kráľovnej z vesnice podáva režisérka Emik Hirschner obraz mladého performera, ktorý chce byť sám sebou, no zároveň mať dobrý vzťah s rodičmi, ktorí však majú voči nemu asi iné očakávania. Alexander Zigo „postavil“ Pamätník pre Juraja a Matúša (obete teroristického útoku v Teplárni), v ktorom funguje ako výrečný symbol napoly zhorený klavír. Vo skvelo obsadenom filme Juraja Kréna Pre prípad dožitia sedemdesiatročný protagonista, bývalý herec, povie po prvý raz nahlas, že je gej – a uľaví sa mu. Erik Jasaň prináša vo filme rebel! príbeh mladíka, ktorý sa nepotrebuje páčiť dievčatám, ako si myslí jeho matka, a vzbúri sa tým, že sa ostrihá dohola. Vladimíra Hradecká rozohrala v trojminútovom poetickom videu The Future Is Who We Are s postklubovou kvír atmosférou viacero tém týkajúcich sa umenia, mediálneho sveta a medziľudskej komunikácie.

Snímka Kráľovná z vesnice získala od poroty, ktorej členmi boli filmová kritička a teoretička Mária Ridzoňová-Ferenčuhová, dokumentaristka Barbora Sliepková a brazílsky režisér Ricky Mastro, Špeciálne uznanie, kým hlavná cena pripadla francúzskemu filmu režiséra Pawla Thomasa Laruea Chlapci vo vode, krehkému atmosférickému príbehu o letnom stretnutí transrodových chlapcov.

Cenu Ružový balónik získal na základe diváckeho hlasovania z celovečerných snímok holandsko-belgický film Mladé srdcia a z krátkometrážnych slovenský Pre prípad dožitia.

Záber z filmu Kráľovná z vesnice (r. Emik Hirschner)

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Herecká suita z filmu Jiřího Mádla Vlny. Foto: Wandal production

Slnko v sieti: 9 cien pre Vlny, 5 pre Emu a smrtihlava

Najlepším celovečerným hraným filmom roka 2024 sa na udeľovaní národných filmových cien Slnko v sieti stala česko-slovenská koprodukčná snímka Vlny (producenti Monika Kristl, Vlasta Kristl a Wanda Adamík Hrycová). Jej režisér Jiří Mádl si odniesol aj Slnko v sieti v kategórii réžia. Vlny celkovo získali 9 cien. Spolu mali 14 nominácií. O dve nominácie menej mala slovensko-česko-maďarská koprodukčná dráma Ivety Grófovej Ema a smrtihlav. Nakoniec získala 5 cien. Dve ceny si odniesol česko-slovensko-francúzsky animovaný film Keď život chutí (réžia Kristina Dufková, producenti Matej Chlupáček, Agata Novinski, Marc Faye), ktorý zvíťazil v kategórii animovaných filmov a získal tiež Slnko v sieti za hudbu (Michal Novinski). Najlepším dokumentom uplynulého roka bola podľa hlasovania členov Slovenskej filmovej a televíznej akadémie snímka Prezidentka (réžia Marek Šulík, producentka Barbara Janišová Feglová). Chýbajúca maskérka Okrem trojice hereckých ocenení pre Alexandru Borbély, Évu Bandor a Milana Ondríka si Ema a smrtihlav odniesla Slnko v sieti za scénografiu (Tomáš Svoboda, Miriam Struhárová) a najlepšie umelecké masky (Andrea Štrbová, Ivo Strangmüller, Tomáš Richter, Viktor Nagy). Po vyhlásení kategórie sa producentka Zuzana Mistríková ospravedlnila umeleckej maskérke Alici Dvorskej, že ju pri nahlásení nominovaných maskérov zaviedla uviesť do formulára, ktorý vypĺňala. Poprosila akadémiu, aby jej cenu udelili dodatočne, keďže sa na ocenenej kategórii podieľala rovnako ako ostatní štyria ocenení. Vlny bodovali aj v kategóriách scenár...
Zobraziť všetky články