Záber z filmu Pochod (1966) režiséra Ivana Húšťavu. Foto: archív SFÚ

digitálne kino Čiernobiele tanečné podobenstvo

Mária Ferenčuhová

Písmo: A- | A+

V rubrike Z filmového archívu do digitálneho kina vám postupne predstavujeme kinematografické diela z Národného filmového archívu SFÚ, ktoré prešli procesom digitalizácie, sú dostupné vo formáte DCP (Digital Cinema Package), a teda ich možno premietať aj v digitálnych kinách. Krátky čiernobiely film Pochod (1966) Ivana Húšťavu je jedným z mála slovenských filmov, ktoré možno zaradiť do kategórie experimentálnych.

Medzi slovenskými krátkometrážnymi filmami nenájdeme veľa experimentálnych snímok – a ešte menej je tých, ktoré stavajú na takej výraznej choreografii, že ich môžeme označiť aj za tanečné. Pochod Ivana Húšťavu znesie obe označenia. Dokonca bol v roku 1967 uvedený na 4. ročníku Festivalu experimentálnych filmov v belgickom Knokke.

Pochod otvára silne štylizovaná scéna v parku, kde sa k sebe vinie niekoľko živých súsoší, mužsko-ženských dvojíc v baletných trikotoch (ženy sú celé v čiernom, muži sú od pása hore nahí) v dramatických až vášnivých pózach. Za nimi sa týči majestátny strom, na svietniku pod ním horia tri štíhle vysoké sviece. Ornamentálnu scénu sprevádza najskôr zľahka znepokojivá a vzápätí harmonická symfonická skladba s dominantnou husľovou linkou. Kým ľudské figúry kontrastujú s pozadím takmer až na hranici tmavých siluet, prírodu charakterizuje skôr šerosvit – košatosť stromu, florálny motív svietnika, trávnatá plocha ponúkajú kamere priestor pre maľovanie svetlom. Estétsku ouvertúru prudko ukončí ruka, ktorá sa zovrie v päsť – sviece zhasnú, zaznie bubon. Strih.

Čata a muž

Dvojice teraz stoja na popraskanej asfaltovej ceste, v celkom inej, takmer pustej krajine, nervózne prepínajú špičky na nohách, ruky im tepú ako srdcia. Po ceste sa k nim blíži čata mužov v čiernych trikotoch. Hudba je zrazu atonálna. Objaví sa nový prvok: grafická čiernobiela ruka, umelý ukazovateľ: smeru, cieľa, terču.

Napokon sa objaví hlavná postava – jednotlivec. Je to muž v strednom veku, sošný, s ostrými črtami a výrazným obočím, oblečený v bielom, len okolo krku má čiernu šatku. Je bosý a nesie biely slnečník. Nevedno, kam ide, ani odkiaľ prichádza, brodí sa v potoku, nájde v ňom budík s rozbitým ciferníkom, chvíľu sa zabáva tým, že pohybuje jeho ručičkami: dookola, potom späť.

Pochodujúca čata akoby na tento pohyb reagovala: urobí dva kroky vpred, jeden bokom, jeden vzad. Mužovi sa budík zunuje, odhodí ho a rozhojdá slnečník, ktorý má zavesený nad hlavou na konári stromu. Zdanlivo bezcieľne poskakuje po koľajniciach. Čata zatiaľ strojovo pokračuje v ceste. Muž sa napije z ozdobnej fľaše. Obloha je žiarivá a pod mrakom zároveň. Mieri na ňu návestidlo – mechanická ruka, no zrazu sa zhúpne a ukáže na muža. Živé ruky prudko tepú v symetrickej formácii. A muž v bielom poslušne kráča za čatou, váhavo opakuje jej rytmický pochodový krok. Napokon sa stane jej súčasťou, hoci spomedzi chlapov v čiernom stále vyčnieva a jeho ruky netepú, ale bezbranne sa chvejú. Zajatec? Obeť systému?

Záber z filmu Pochod (1966) režiséra Ivana Húšťavu. Foto: archív SFÚ
Záber z filmu Pochod (1966) režiséra Ivana Húšťavu. Foto: archív SFÚ

Kto je tento Človek?

O mužovi v bielom sa toho veľa nedozvieme. Je to clivý Pierot, s ktorým má spoločnú farebnosť? Alebo naopak bezstarostný „floutek“, hrabalovský „pábitel“? Udržiava vzdialené puto s básnikom Jeana Cocteaua (Krv básnika, 1932)? A má vlastne byť čím sympatický, má čím zaujať, okrem tej radostnej a možno pochabej vôle kráčať si slobodne vlastným smerom, pokojne aj bez cieľa? Anotácia k filmu vo výrobnom liste Pochod charakterizuje ako „krátky film o stretnutí Človeka s Mechanizmom“. Lenže kto je tento Človek, tento jednotlivec, ktorý sa nakoniec (pod vplyvom slabosti, samoty, alkoholu?) podvolí, a až v skupine, ktorá ho uväznila, začne clivo spomínať na slobodu, s akou sa túlal živou krajinou, a na ruky, ktoré nezvierali, ale sa pevne, láskyplne držali, na objímajúce sa dvojice, z ktorých každá zaujímala vlastnú, jedinečnú polohu? Je to bezstarostný šašo, tulák, pijan? Je to umelec?

Štylistické cvičenie aj unikátna tanečná filmová parabola

Pavel Branko je v článku Bilancia slovenského krátkeho filmu v denníku Pravda z 15. marca 1967 k Húšťavovmu tanečnému experimentu pomerne prísny. Charakterizuje ho ako „kultivované štylistické cvičenie, zavesené vo vzduchoprázdne abstraktizovaných vzťahov“. Navyše v ňom – ale aj v ďalších dvoch štylizovaných krátkych filmoch z roku 1966 – identifikuje „jednu z najkonštantnejších vlastností slovenskej krátkometrážnej tvorby, jej trudnomyseľnosť a dôstojne sa tváriacu vážnosť“. Branko sa, samozrejme, nemýli. Húšťavovo podobenstvo sa okrajovo blíži ku kafkovským nepreniknuteľným systémom (Proces, Zámok). No zároveň sa dotýka podobnej struny, akú bravúrne rozohral rok pred vznikom Pochodu Jan Němec vo svojom trpkom a absurdne vtipnom filme O slávnosti a hosťoch (1965).

Lenže v Pochode humor a nadhľad celkom chýbajú. Postava Človeka je skôr zloženou funkciou ľudských pnutí a túžob než nejakým archetypom a baletná čata je len jednou, veľmi zjednodušenou podobou totalitného systému. Preto sa dá povedať, že Pochod sa expresívnou choreografiou primkýna asi najviac k biomechanickej tradícii, ktorú v ruskom divadle rozvinul Vsevolod Mejerchoľd v prvom desaťročí 20. storočia. No napriek dôstojne sa tváriacej vážnosti i trochu banálnemu posolstvu však Pochod predstavuje unikátnu tanečnú filmovú parabolu, na ktorú až minulý rok nadviazal György Kristóf so svojím celovečerným tanečným filmom Zenit.

Záber z filmu Pochod (1966) režiséra Ivana Húšťavu. Foto: archív SFÚ

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Pochod (1966) režiséra Ivana Húšťavu. Foto: archív SFÚ

digitálne kino Čiernobiele tanečné podobenstvo

V rubrike Z filmového archívu do digitálneho kina vám postupne predstavujeme kinematografické diela z Národného filmového archívu SFÚ, ktoré prešli procesom digitalizácie, sú dostupné vo formáte DCP (Digital Cinema Package), a teda ich možno premietať aj v digitálnych kinách. Krátky čiernobiely film Pochod (1966) Ivana Húšťavu je jedným z mála slovenských filmov, ktoré možno zaradiť do kategórie experimentálnych. Medzi slovenskými krátkometrážnymi filmami nenájdeme veľa experimentálnych snímok – a ešte menej je tých, ktoré stavajú na takej výraznej choreografii, že ich môžeme označiť aj za tanečné. Pochod Ivana Húšťavu znesie obe označenia. Dokonca bol v roku 1967 uvedený na 4. ročníku Festivalu experimentálnych filmov v belgickom Knokke. Pochod otvára silne štylizovaná scéna v parku, kde sa k sebe vinie niekoľko živých súsoší, mužsko-ženských dvojíc v baletných trikotoch (ženy sú celé v čiernom, muži sú od pása hore nahí) v dramatických až vášnivých pózach. Za nimi sa týči majestátny strom, na svietniku pod ním horia tri štíhle vysoké sviece. Ornamentálnu scénu sprevádza najskôr zľahka znepokojivá a vzápätí harmonická symfonická skladba s dominantnou husľovou linkou. Kým ľudské figúry kontrastujú s pozadím takmer až na hranici tmavých siluet, prírodu charakterizuje skôr šerosvit – košatosť stromu, florálny motív svietnika, trávnatá plocha ponúkajú kamere priestor pre maľovanie svetlom. Estétsku ouvertúru prudko ukončí ruka, ktorá sa zovrie v päsť – sviece zhasnú, zaznie bubon....
David Lynch Rasťo Boroš. Foto: Miro Nôta

Zásadné filmy Rasťa Boroša

David Lynch je pre neho výnimočný tým, že priniesol do mainstreamu príbehy, ktoré nemajú jednu jedinú interpretáciu. A dostal surrealizmus do hlavného prúdu. Myslím, že najiluzívnejší film, aký som kedy videl a zásadne ma ovplyvnil, je Felliniho Osem a pol (1963). Ukázal mi, že film nie je imitovanie skutočnosti a napodobňovanie príbehov, ktoré sa stali v skutočnom svete, ale kreslenie obrazov svetlom a časom. A rovnako mi ukázal, že obrazy postavené na alogike snového automatizmu vedia reflektovať elementárne pravdy o našom svete oveľa vzrušujúcejšie a intenzívnejšie, aj keď nepriamo a nepríbehovo. Felliniho filmy pre mňa osobne zároveň patria ešte do starého sveta „slapstickovej“ filmovej reči. Vtedy sa príbehy rozprávali s nadhľadom ako zábavné historky postavené na nadsádzke a hre ako tvorivom princípe. V dnešných hyperrealistických časoch a popri viere vo film ako ilúziu skutočnosti je to už niečo dávno minulé. Pri filmoch Akiho Kaurismäkiho som sa najviac zamyslel nad tým, že film je živý organizmus. Existuje naprieč autormi a časom. Jeho autorský rukopis postavený na pastiši, vedomom citovaní autorov a žánrov, ktoré ho formovali, od Roberta Bressona cez Douglasa Sirka až po Jeana-Pierra Melvillea, od filmu noir cez melodrámu až po frašku, mi ukázal, že film je skôr ontologická otázka bytia tvorivého človeka vo vzťahu k filmu ako racionálna úvaha....
4 živly radosť Slávnosť v botanickej záhrade.

4 živly preskúmajú radosť, festival otvorí Slávnosť v botanickej záhrade

Radosť ako emócia, ktorú možno prežiť individuálne, ale aj kolektívne. Ide tiež o pocit, ktorý sa viaže k filmu a zážitku z neho. Radosť ako nosná téma letného filmového festivalu 4 živly, ktorý sa bude konať od 6. do 10. augusta už tradične v Banskej Štiavnici. „Témami festivalu sa snažíme reagovať na aktuálne dianie a RADOSŤ nie je výnimkou. V našom užšom výbere sa objavila už pred pár rokmi. Vlani sme si povedali, že viac netreba váhať a 4 živly môžu svoju dávku radosti priniesť vo svojom 27. ročníku,“ približuje pre Filmsk.sk PR manažér festivalu Peter Gašparík. „Samozrejme, tému sa snažíme obsiahnuť v jej komplexnosti a sme si vedomí, že aj radosť má tienisté stránky. Čo je radosťou pre jedného, môže byť starosťou pre ďalšieho. Škodoradosť je potom kapitolou samou o sebe... A téma absencie radosti v živote človeka tiež nebude v programe 4 živlov chýbať.“ Klasiky z archívu Festival, ktorý sa svojím konceptom unikátnej kolekcie filmov rôznych žánrov, druhov a veku líši od ostatných, otvorí Slávnosť v botanickej záhrade Ela Havettu z roku 1969. Premietať sa bude pod hviezdami v kultúrno-turistickom centre Hájovňa. Z obdobia okolo prelomového roku 1968 si diváci môžu pozrieť aj trezorový dokument Čas, ktorý žijeme (1968) od kolektívu Ivan Húšťava, Vlado Kubenko, Ladislav Kudelka, Otakar...
Zobraziť všetky články