Záber z otvorenia Febiofestu 2025. Foto: Febiofest

Febiofest 2025 – vzrušujúce filmové zrkadlo minulosti i súčasnosti

Jaroslav Hochel

Písmo: A- | A+

Tohtoročný, už 32. Medzinárodný filmový festival Febiofest sa konal od 19. do 25. marca v bratislavskom kine Lumière a rovnako ako v ostatných rokoch bol prepojený s edukačným podujatím Visegrad Film Forum, ktoré „sídli“ na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU. Program Febiofestu vychádzal zo schémy, ktorá sa osvedčila v minulosti, ale priniesol i viacero noviniek.

Spojenie oboch podujatí „vyvrcholilo“ hneď na úvod spoločným slávnostným otvorením, keď bol uvedený rumunsko-srbský film Nový rok, ktorý nikdy neprišiel v réžii Bogdana Muresana za účasti jeho producentky Ady Solomon. Dej tohto mimoriadneho filmu sa odohráva v priebehu dvoch dní v decembri 1989 – od streľby do demonštrujúcich občanov v Temešvári po vypuknutie revolúcie na bukureštskom námestí na druhý deň, ktorá znamenala koniec totalitného režimu obludného diktátora Nicolae Ceauşesca. Producentka v diskusii po premietaní priblížila proces vzniku tohto filmu, ktorý vznikal dlhých šesť rokov. Na začiatku bol krátky film o chlapcovi, ktorý sa v liste Ježiškovi zmieni o tom, že jeho otec si želá Ceauşescovu smrť, a vhodí list do verejnej poštovej schránky, čo jeho otec považuje za takmer smrteľné nebezpečenstvo. Po úspechu tohto filmu sa tvorcovia rozhodli nakrútiť ďalšie poviedky a spojiť ich do tzv. omnibusu, čo sa napokon zmenilo na celovečerný formát, v ktorom sa tri-štyri príbehy mozaikovito prepletajú a majú niektoré spoločné body. Film je nesmierne verný v zobrazení dusivej atmosféry doby (ale aj v použitých prostrediach, kulisách a kostýmoch) a majstrovsky je nakrútená davová scéna vypuknutia revolúcie (za hudobného sprievodu Ravelovho Bolera). Ak môžem byť trochu osobný, rumunské udalosti si pamätám – odohrávali sa v čase, keď sme v Československu už mali po Novembri ʼ89 čerstvo vybojovanú slobodu – a vrátiť sa k nim po tri a pol desaťročí v profesionálne dokonalej a emocionálne silnej podobe je vskutku zážitok; sám pre seba som si Nový rok… nazval filmom desaťročia.

Tri súťaže V strede Európy

Najväčšou novinkou tohtoročného Febiofestu bolo rozšírenie počtu súťažných sekcií, keď k už zabehanej súťaži krátkych filmov (tradične 20 titulov) pribudli súťaže dlhometrážnych hraných snímok a dokumentov. Obe nové sekcie (niekde sa označujú ako jedna spoločná) sa skladali iba zo šiestich titulov, čo sa môže javiť ako nízke číslo – všetky súťaže však prebiehali pod hlavičkou V strede Európy, čo znamená zameranie sa na krajiny Vyšehradskej štvorky, Rakúsko a Ukrajinu, takže počet šesť titulov dáva zmysel. V súťaži krátkych filmov zostala hlavná cena doma – zvíťazila snímka slovenskej režisérky Rebeky Bizubovej Spoveď, veľmi osobný film na tému sexuálneho obťažovania v cirkvi. Špeciálne uznanie udelila porota rakúskej snímke Yarê, v ktorej režisér Sallar Othman cez príbeh malej školáčky vypovedá o súčasnej politickej i environmentálnej situácii v Sýrii.

Spomedzi poltucta dlhometrážnych hraných filmov zvíťazilo maďarské Ponaučenie režiséra Bálinta Szimlera, odohrávajúce sa v konzervatívnom prostredí základnej školy, kde akoby sa spájal duch starých, komunistických čias s negatívnymi momentmi súvisiacimi s politickou situáciou v súčasnom Maďarsku. Na nepochopenie okolia tu naráža nielen mladá, zapálená učiteľka Juci, ale aj malý Palkó, ktorý predtým chodil do školy v Nemecku a nechápe obmedzenia, ktoré mu „ponúka“ maďarská škola. Film nemá ústredný príbeh, stavia na celkovej atmosfére a je poskladaný z množstva epizód, často hraničiacich s absurditou.

Nie je bez zaujímavosti, že po filmoch Vysvetlenie na všetko, ktorý je u nás v bežnej distribúcii, a Bez vzduchu, uvedenom vlani na AFF aj FFI, je to pre nás už tretí titul, ktorý sa (v prvom pláne) zaoberá situáciou v maďarskom školstve. Asi majú tí Maďari so školstvom nejaký problém… Špeciálne uznanie získal český film slovenského režiséra Martina Pavla Repku Od marca do mája, ktorý medzičasom vstúpil do širokej distribúcie (predstaviteľka hlavnej postavy Zuzana Fialová bola tvárou tohtoročného Febiofestu). Pozoruhodný bol aj poľský film Ľudia režisérskej dvojice Maciej Ślesicki a Filip Hillesland: v krutom, nemilosrdnom obraze ruskej agresie na Ukrajine sa takisto (podobne ako v Novom roku…) prepletajú osobné príbehy, v tomto prípade výlučne ženských postáv. Zo zrejmých dôvodov sa celý natáčal v Poľsku a aj postavy Rusov vytvorili ukrajinskí herci. Slovensko malo formálne zastúpenie v tejto súťaži iba v podobe koprodukčného podielu na filme Szabolcsa Hajdua Jednopercentný Indián.

Víťazom súťaže dokumentárnych filmov sa stal strihový dokument Fragmenty ľadu, ktorý vznikol v koprodukcii Ukrajiny a Nórska. Režisérka Marija Stojanova v ňom využila amatérske zábery, ktorí nakrúcal jej otec videokamerou od druhej polovice osemdesiatych rokov minulého storočia, zhruba od času, keď sa mu narodila dcéra. Bol členom sovietskeho/ukrajinského súboru baletu na ľade, nakrúcal najmä v rodinnom prostredí a na zahraničných zájazdoch, no nie na zájazdoch po Sovietskom zväze, kde sa nedialo nič zaujímavé. Stojanovovej film, zložený výhradne z archívnych záberov a opatrený autorkiným komentárom, je nielen rodinnou históriou, ale predovšetkým odrazom/obrazom života v komunistickom Sovietskom zväze a neskôr na postsovietskej Ukrajine, keď rodina bojuje paradoxne s väčšími problémami než predtým. Účasť Slovenska v tejto súťaži predstavovali opäť koprodukčné podiely na snímkach Svet medzi nami (r. Marie Dvořáková) a Tá druhá (r. Marie_Magdalena Kochová).





Foto: Febiofest

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

film Štúr Lukáš Pelč ako Ľudovít Štúr a Ivana Kološová ako Adela Ostrolúcka v pripravovanom filme Štúr. Foto: Tina Botková

Štúr príde do kín v januári 2026

Desiaty celovečerný film režisérky Mariany Čengel Solčanskej Štúr príde do kín 15. januára 2026. Práve začiatkom roka 2026 si pripomenieme 170. výročie úmrtia Ľudovíta Štúra. V hlavných úlohách filmu Štúr sa predstavia Lukáš Pelč (Ľudovít Štúr), Ivana Kološová (Adela Ostrolúcka), Richard Autner, Marko Igonda, František Kovár, Jana Kvantiková, Daniel Žulčák, Csongor Kassai, Zuzana Konečná a ďalší. Vznik filmu podporili Audiovizuálny fond, scenár podporil Literárny fond. Štúr vzniká v produkcii spoločnosti The Factory s.r.o., koprodukuje ho STVR. Mariana Čengel Solčanská napísala aj scenár a na filme pracuje od roku 2020. Film je adaptáciou režisérkinho románu Milenec Adely Ostrolúckej (2024). Štúra tak publikum spozná očami zamilovanej ženy. Kodifikátor spisovnej slovenčiny tragicky zahynul ako 40-ročný po nešťastnom postrelení na poľovačke. Prežil život bohatý na dobrodružstvá, búrlivé dejiny a spoločenské premeny. Pre tých, ktorých zaujíma filmové zákulisie, pripravili vo Vysokých Tatrách na Hrebienku výstavu spojenú so vznikom tohoto výpravného filmu. Predstaví fotografie z nakrúcania a filmové kostýmy Michaely Mokrej. „Veríme, že výstava na Hrebienku priláka množstvo ľudí a sme veľmi vďační našim partnerom v Tatrách, že nám umožnili túto krásnu vec zrealizovať,“ povedal Lukáš Pelč, ktorý okrem toho, že stvárnil hlavnú postavu, film aj produkuje. Prvá klapka snímky Štúr padla na jeseň 2024. Nakrúcalo sa v Bratislave, v...
recenzia Dukla. Záber z filmu Dukla. Foto: Slovak Motion Picture

recenzia Dukla

Použiť brechtovský princíp vo filme chce nepochybne odvahu, i keď v kinematografii sa to občas deje. Ale použiť tento typ scudzovacieho efektu v bábkovom filme je riziko. Vo filme Dukla sa riskovať jeho tvorcom jednoznačne oplatilo. Princíp je použitý funkčne a Bertold Brecht by mal radosť. Napätie medzi desivým príbehom a formou, priznanou bábkohrou, sa stalo v Dukle metódou, ktorá rôznymi naratívnymi taktikami vytvára silnú a apelatívnu výpoveď. A čo je mimoriadne dôležité, robí tak (vďaka svojej štruktúre) bez akéhokoľvek pátosu. Podarilo sa tu vytvoriť presvedčivú ilúziu situácie pohyblivého frontu počas vojny – s tým má často problém dokonca i hraný film. https://youtu.be/Don-O4UcvY4?si=T0PfaqWgn3gbNx5n Príbeh je recepčne otvorený, vyrozprávaný štandardne a lineárne, rámcovaný úvodnou a záverečnou scénou pred televízorom, delený na niekoľko nadväzujúcich kapitoliek. Fabula nie je nijako komplikovaná, sujet nepoužíva naratívne ozvláštnenia. Ani nemusí, pretože tým povestným, neoformalisticky povedané „ozvláštnením“ je celá výrazová zložka, včítane dvoch sekvencií s transparentne priznanými rukami ovládajúcimi postavy – bábky. Významy sa tak vytvárajú na základe štylizovaných vizuálnych a auditívnych znakov, ktoré odkazujú na znaky iluzívnej skutočnosti a tie odkazujú na referenčné znaky historickej reality. Táto semiotická hra s interpretáciou interpretácie ale nekončí ako nejaký otravný model. Naopak, ako som spomenul vyššie, pôsobí autenticky a zakladá silnú recepčnú platformu emocionálneho pôsobenia. Je potešujúce, že film Dukla vznikol. V budúcnosti pri výročiach druhej...
29. MFDF Ji.hlava Ilustračné foto. Foto: MFDF Ji.hlava/Lukáš Veselý

ohlasy 29. MFDF Ji.hlava

Na 29. ročníku Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava uviedli viac ako tristo filmov v súťažných aj nesúťažných sekciách. Nechýbali kurátorované pásma, industry program a sprievodné podujatia. Druhá desaťdňová Ji.hlava trvala od 24. októbra do 2. novembra. V retrospektívach sa zamerala na kolektívny film a tému jedla vo filme. V nadväznosti na minulý ročník premietla niekoľko filmov taiwanského režiséra Cai Ming-lianga, ktorý tentoraz v Jihlave počas festivalu nakrútil snímku zo svojej série Walker. Festivalovú znelku pripravil ukrajinský režisér Sergej Loznica. V párminútovej dokrútke zachytil nenápadný, ale rušivý fragment z ukrajinského metra v Dnipre. Ťažoba striebra Ji.hlava spravidla otvára aktuálne spoločenské témy, viac či menej explicitne formuluje otázky týkajúce sa ľudského prežívania v rôznych politických a ekonomických systémoch či počas medzinárodných vojnových konfliktov. Poľská režisérka Natalia Koniarz a kameraman Stanisław Cuske ocenení za film Striebro. Foto: MFDF Ji.hlava/Jan Hromadko Film Striebro, ktorý vyhral hlavnú festivalovú súťažnú sekciu Opus Bonum, približuje život baníkov pracujúcich v najvyššie položenej bani na striebornej hore v Bolívii. Poľská režisérka Natalia Koniarz sleduje banícky kolektív pri náročnom hľadaní a extrahovaní strieborných žíl, ako aj život rodín v izolovanej osade pod vrcholom hory. Baníci pracujú sami na seba, nie sú pod žiadnou firmou, vykorisťuje ich len systém sám. Často...
Zobraziť všetky články