Jana Vicenová, scenáristka, spoluzakladateľka festivalu Fest Anča. Foto: Jakub Hauskrecht

Obľúbené filmy Jany Vicenovej

Jana Vicenová, scenáristka, spoluzakladateľka festivalu Fest Anča

Písmo: A- | A+

Šedá zóna intenzívne pracuje na našom poľudštení. Stačí neodvracať zrak a aspoň na chvíľu sa vcítiť do kože rodičov.

Mnoho filmov má tú moc, že s nami pohne, no niektoré nás v istom životnom okamihu úplne vykoľaja. Možno ich už nikdy nemusíme vidieť opäť, no tá zmena perspektívy s nimi spojená je zásadná.

Ak ma pamäť neklame, prvý film, ktorý ma vystrelil zo starorodičovského divána od čiernobieleho televízora a prinútil ma hľadať papier, ktorý som vzápätí musela s rešpektom zahodiť prázdny, bolo Effelovo Stvorenie sveta (r. Eduard Hofman, 1958). Ten nerealizovaný tvorivý ošiaľ bol zrejme spôsobený fascináciou vlastným univerzom, ktoré dokázal tento vôbec prvý celovečerný animovaný film štúdia Bratři v triku vybudovať, jeho rafinovanou naivitou, radosťou z tvorby i láskavým komentárom Jana Wericha. 

Rešpekt a láska k animovanému filmu mi možno i vďaka tomuto zážitku zostali aj v dospelom veku, keď som vďaka Fest Anči objavovala animovanú tvorbu určenú nielen detskému publiku. Ten súkromný mystický opar okolo Stvorenia sveta sa trochu obávam narušiť jeho opätovným pozretím – navyše som doteraz celkom neakceptovala, že film nie je čiernobiely.

Neskôr ma k dedkovmu divánu a vtedy už našťastie farebnému televízoríku priklincoval seriál Davida Lyncha Mestečko Twin Peaks. Bol to vtedy zjav na televíznej obrazovke, a hoci som sa v tom čase nemala s kým o tomto počine rozprávať, mal nesporný formatívny účinok na mnohých, s ktorými som si neskôr čo povedať mala. Lynchova schopnosť budovať tklivé napätie a zároveň vrstviť úsmevné bizarnosti, rozmarne sa pohrávať so žánrami aj s očakávaniami nás vykázala za hranice rozumového chápania a ešte nás aj vysmiala. 

Na jednom z prvých ročníkov MFF Bratislava mnou zalomcoval austrálsky hraný film Zatancuj mi moju pieseň (Dance Me to My Song, r. Rolf de Heer, 1998) a vzápätí sa po ňom zľahla zem. Neviem sa zbaviť dojmu, že tento takmer nikým nevidený film by si u nás zaslúžil opätovné uvedenie. Bez okolkov nás vtiahne do intímneho prežívania hlavnej hrdinky s ťažkým zdravotným znevýhodnením a my vidíme hrdú a nezávislú osobnosť s trochu drsnejším zmyslom pre humor, ktorá si nárokuje svoje miesto na zemi a citový život. A ono je to aj love story, len celkom iná.

Fotografia z filmu Šedá zóna
Záber z filmu Šedá zóna. Foto: Jana Belišová

Naposledy ma v kinosále úplne rozhodil dokumentárny film Daniely Meressa Rusnokovej Šedá zóna (2024). Scitlivovanie publika je jedným z najvznešenejších kúziel kinematografie a Šedá zóna na našom poľudštení intenzívne pracuje počas celej svojej minutáže. Stačí neodvracať zrak a aspoň na chvíľu sa vcítiť do kože rodičov, ktorým sa po narodení predčasne narodených detí a následných komplikáciách prevrátil život naruby. V obraze aj zvuku decentný dokument, scelený autorským komentárom režisérky, drží balans únosnosti tejto ťaživej témy a odľahčuje ju zábleskmi detskej bezprostrednosti, súkromné svedectvá vyvažuje univerzálnym posolstvom. Tomuto autofiktívnemu denníku by som pritom neupierala ani literárnu hodnotu. 

Autor:

Foto: Jakub Hauskrecht

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Času je málo a voda stúpa. Dežo Ursiny na MFF Karlovy Vary

MFF Karlove Vary pripomenie Deža Ursinyho, uvedie 13 slovenských filmov

Medzinárodný filmový festival v Karlových Varoch sa začína v piatok 4. júla a potrvá  do 12. júla. Jeho 59. ročník uvedie celkovo trinásť slovenských a koprodukčných filmov, z toho tri sa predstavia v súťažných sekciách. V sekcii Návraty k prameňom uvedú film Času je málo a voda stúpa (1997) Deža Ursinyho a Iva Brachtla. Slovensko bude zastúpené aj v Industry programe pre filmových profesionálov. MFF Karlove Vary privíta aj tento rok svetové hviezdy. Krištáľový glóbus za mimoriadny umelecký prínos svetovej kinematografii si prevezme švédsky herec Stellan Skarsgård. Cenu prezidenta MFF KV udelia herečke Vicky Crieps, hercovi  Petrovi Sarsgaardovi a herečke Dakote Johnson. Herec a producent Michael Douglas príde na festival uviesť rekonštruovaný film Miloša Formana Prelet nad kukučím hniezdom (1975). Vernosť bláznivým i vznešeným ľudským ideám V Hlavnej súťaži festivalu bude mať svetovú premiéru nový česko-slovenský dokumentárny film režiséra Mira Rema Raději zešílet v divočine. Vychádza z rovnomennej knihy Aleša Palána a Jána Šibíka o samotároch žijúcich v šumavskej oblasti na juhozápade Čiech. Hlavnými hrdinami filmu sú František a Ondrej, večné deti, dvojčatá na nerozoznanie, žijúce v magickom svete spolu so svojimi domácimi zvieratami. Záber z filmu Raději zešílet v divočině. Foto: Arsy-Versy Remo hovorí, že „ich svet nie je fascinujúci tým, či majú, alebo nemajú techniku, ale tým že sú dvojčatá, ktoré žijú spolu, a...
Správa o stave slovenskej audiovízie v roku 2024

Správa o stave slovenskej audiovízie v roku 2024

Kancelária Creative Europe Desk Slovensko vydáva od roku 2004 každoročne Správu o stave slovenskej audiovízie. V týchto dňoch vyšla ďalšia, v poradí už 21. správa, tentokrát za rok 2024. V 19 kapitolách prináša detailné informácie o všetkých aspektoch slovenskej audiovízie. Návštevnosť európskych kín v roku 2024 mierne poklesla (o 2 %), ale Slovensko zaznamenalo najvyšší nárast (8,33 %).  Slovensko tiež dosiahlo veľmi slušný podiel návštevnosti domácich filmov, 27,7 % divákov v kinách prišlo na slovenský film. Najvyššie tržby v ére samostatnosti Na všetky filmy prišlo podľa správy o stave audiovízie do slovenských kín 5 435 556 divákov. Hrubé tržby vzrástli o 11,74 % a dosiahli 38 663 404 eur. Je to najvyššia suma v ére slovenskej samostatnosti a je to o 1,4 milióna viac než v roku 2019. Dôvodom je, samozrejme, zvýšená priemerná cena vstupeniek na 7,11 eur, čo je o 3,14 eur viac než v roku 2023. Zvýšili sa aj ďalšie čísla - počet predstavení na 224 203, počet uvedených filmov na 962, z nich bolo 366 premiér. Inými slovami – každý deň mal premiéru jeden film!. Pozitívne je, že medzi najnavštevovanejšími filmami sa na najvyšších priečkach umiestnili aj slovenské filmy. Na druhom mieste je Miki s 378 694 divákmi a na treťom Kavej, ktorý videlo 290 640 divákov. Do Top 10 sa dostali aj ďalšie dva filmy so slovenským podielom: Jedeme na teambuilding – 250 331 divákov...
Karavan minoritné koprodukcie slovenských filmov

téma Čo je a čo nie je slovenský film? I.

Nedávno mal na festivale v Cannes, v súťažnej sekcii Istý pohľad premiéru česko-slovensko-taliansky film Karavan českej režisérky Zuzany Kirchnerovej. Na sociálnych sieťach vyvolal diskusiu, nakoľko je pri ňom možno hovoriť o tom, že ide o slovenský film. O viacnárodných a minoritných koprodukciách a ich zmysle pre Slovensko sa diskutovalo aj na Týždni slovenského filmu. Takéto diskusie sa cyklicky vracajú. Rozhodli sme sa preto pozrieť na to, čo je možné považovať za slovenský film? Slovenský Oscar? Kým sa dostaneme k aktuálnej domácej produkcii, vráťme sa na chvíľu do histórie. Keď v roku 2000 Klub filmových novinárov Slovenského syndikátu novinárov usporiadal anketu o najlepší slovenský film 20. storočia, zvíťazila v nej snímka Jána Kadára a Elmara Klosa Obchod na korze (1965). Dodnes sa polemizuje o tom, do akej miery ide o slovenský film. „V súvislosti s filmom Obchod na korze sa často vynára z filmologického pohľadu navonok nepodstatná otázka – či je to film český alebo slovenský. Táto otázka naozaj nie je z hľadiska hodnôt samého filmu a jeho interpretácie vôbec podstatná, no neraz býva predmetom rôznych skreslení či nedorozumení, akým je napríklad aj mediálne občas živený mýtus o slovenskom Oscarovi (...),“ píše v stati v zborníku Interpretácia a film (2007) filmový kritik a historik Martin Šmatlák. „Z prísne faktografického pohľadu, ktorý nazerá na pôvod filmu podľa krajiny jeho vzniku či presnejšie podľa...
Zobraziť všetky články