Jana Vicenová, scenáristka, spoluzakladateľka festivalu Fest Anča. Foto: Jakub Hauskrecht

Obľúbené filmy Jany Vicenovej

Jana Vicenová, scenáristka, spoluzakladateľka festivalu Fest Anča

Písmo: A- | A+

Šedá zóna intenzívne pracuje na našom poľudštení. Stačí neodvracať zrak a aspoň na chvíľu sa vcítiť do kože rodičov.

Mnoho filmov má tú moc, že s nami pohne, no niektoré nás v istom životnom okamihu úplne vykoľaja. Možno ich už nikdy nemusíme vidieť opäť, no tá zmena perspektívy s nimi spojená je zásadná.

Ak ma pamäť neklame, prvý film, ktorý ma vystrelil zo starorodičovského divána od čiernobieleho televízora a prinútil ma hľadať papier, ktorý som vzápätí musela s rešpektom zahodiť prázdny, bolo Effelovo Stvorenie sveta (r. Eduard Hofman, 1958). Ten nerealizovaný tvorivý ošiaľ bol zrejme spôsobený fascináciou vlastným univerzom, ktoré dokázal tento vôbec prvý celovečerný animovaný film štúdia Bratři v triku vybudovať, jeho rafinovanou naivitou, radosťou z tvorby i láskavým komentárom Jana Wericha. 

Rešpekt a láska k animovanému filmu mi možno i vďaka tomuto zážitku zostali aj v dospelom veku, keď som vďaka Fest Anči objavovala animovanú tvorbu určenú nielen detskému publiku. Ten súkromný mystický opar okolo Stvorenia sveta sa trochu obávam narušiť jeho opätovným pozretím – navyše som doteraz celkom neakceptovala, že film nie je čiernobiely.

Neskôr ma k dedkovmu divánu a vtedy už našťastie farebnému televízoríku priklincoval seriál Davida Lyncha Mestečko Twin Peaks. Bol to vtedy zjav na televíznej obrazovke, a hoci som sa v tom čase nemala s kým o tomto počine rozprávať, mal nesporný formatívny účinok na mnohých, s ktorými som si neskôr čo povedať mala. Lynchova schopnosť budovať tklivé napätie a zároveň vrstviť úsmevné bizarnosti, rozmarne sa pohrávať so žánrami aj s očakávaniami nás vykázala za hranice rozumového chápania a ešte nás aj vysmiala. 

Na jednom z prvých ročníkov MFF Bratislava mnou zalomcoval austrálsky hraný film Zatancuj mi moju pieseň (Dance Me to My Song, r. Rolf de Heer, 1998) a vzápätí sa po ňom zľahla zem. Neviem sa zbaviť dojmu, že tento takmer nikým nevidený film by si u nás zaslúžil opätovné uvedenie. Bez okolkov nás vtiahne do intímneho prežívania hlavnej hrdinky s ťažkým zdravotným znevýhodnením a my vidíme hrdú a nezávislú osobnosť s trochu drsnejším zmyslom pre humor, ktorá si nárokuje svoje miesto na zemi a citový život. A ono je to aj love story, len celkom iná.

Fotografia z filmu Šedá zóna
Záber z filmu Šedá zóna. Foto: Jana Belišová

Naposledy ma v kinosále úplne rozhodil dokumentárny film Daniely Meressa Rusnokovej Šedá zóna (2024). Scitlivovanie publika je jedným z najvznešenejších kúziel kinematografie a Šedá zóna na našom poľudštení intenzívne pracuje počas celej svojej minutáže. Stačí neodvracať zrak a aspoň na chvíľu sa vcítiť do kože rodičov, ktorým sa po narodení predčasne narodených detí a následných komplikáciách prevrátil život naruby. V obraze aj zvuku decentný dokument, scelený autorským komentárom režisérky, drží balans únosnosti tejto ťaživej témy a odľahčuje ju zábleskmi detskej bezprostrednosti, súkromné svedectvá vyvažuje univerzálnym posolstvom. Tomuto autofiktívnemu denníku by som pritom neupierala ani literárnu hodnotu. 

Autor:

Foto: Jakub Hauskrecht

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Štefan Kvietik a Emília Vášáryová vo filme Medená veža. Foto: Archív SFÚ / Václav Polák

nový pohľad Medená veža

Dá sa o filme populárnom už viac ako päťdesiat rokov povedať ešte niečo nové? Podstatné je, že stále rezonuje a nezapadol do zabudnutia ako mnohé iné diela jeho éry. Rubrika Nový pohľad prináša texty poslucháčiek a poslucháčov Katedry filmových štúdií FTF VŠMU. Oslovili sme ich, aby sa pozreli na slovenskú filmovú klasiku podľa svojho výberu. Pokračujeme Medenou vežou (réžia: Martin Hollý, 1970). Monument odolný zubu času Horský film Martina Hollého ml. Medená veža (1970) je priam notoricky známym čriepkom slovenskej kinematografie sedemdesiatych rokov minulého storočia. Hollý, debutujúci snímkou z „veľkej trojky roku 1962“ Havrania cesta, už vtedy ukázal, že v jeho záujme nie je držať sa schém skupinového hrdinstva ani vytvárať nevýrazné, plocho napísané postavy. Zaujali ho autentické ľudské charaktery – komplexné bytosti vymykajúce sa tradičným budovateľským ideálom. Občas pijú alkohol, bijú sa, nelegálne prekračujú štátne hranice, kradnú... A napriek tomu ich v žiadnom prípade nemožno nazvať antagonistami. Hollého pohľad na príbehy postáv je empatický a ľudský. Prečítajte si archívny rozhovor so Štefanom Kvietikom Bez agitácie Vznik režisérových snímok zo začiatku sedemdesiatych rokov, teda „tatranské filmy“ Medená veža a Orlie pierko (1971), motivovala dobová potreba preorientovať slovenskú tvorbu z inovatívnych pokusov novej vlny späť k jednoduchšie uchopiteľnej narácii a zábave. Divák sa chce zabávať. Hollý tento dopyt naplnil – avšak svojsky....
Záber z filmu Tá druhá. Foto: Film Expanded

V tieni súrodenca

Máme ich na očiach, ale často ich nevidíme. Sklenené deti vyzerajú ako obyčajné deti, doma však žijú v tieni súrodenca, ktorý si vyžaduje väčšiu pozornosť rodiny. Observačný dokumentárny film Tá druhá režisérky Marie-Magdaleny Kochovej približuje prehliadanú tému zdravých súrodencov v rodinách s deťmi so špeciálnymi potrebami. Johana má osemnásť rokov a po maturite sa chystá odísť z rodného malomesta na vysokú školu. Posledný ročník na strednej škole je pre ňu náročnejší než pre jej spolužiakov – vo svojej rodine má totiž nezastupiteľnú úlohu. Denne pomáha so starostlivosťou o mladšiu sestru s postihnutím. Cez všetku lásku sa musí vymaniť z očakávaní blízkeho okolia, nájsť si vlastný priestor a opustiť sestrin tieň. „O deťoch žijúcich s postihnutím a ich rodičoch sme počuli mnoho príbehov. Rodičia však nie sú jediní, ktorí sú silne ovplyvnení špeciálnymi potrebami svojich detí. Často to sú ešte ich súrodenci, bratia a sestry, ktorí sú okolnosťami nútení predčasne dospieť, aby pomáhali s náročnou rodinnou situáciou. Preto som si ako svoju protagonistku vybrala Johanu a rozhodla sa natočiť film, ktorý sprostredkuje perspektívu týchto súrodencov, sklenených detí, tých druhých,“vysvetlila režisérka. „Jej príbeh je tiež mojím príbehom, rovnako ako príbehom milióna ďalších ľudí po celom svete žijúcich v podobnej situácii. Aj ja som sestrou dievčatka s postihnutím. Vyrastala som po jej...
Zobraziť všetky články