Obľúbené slovenské filmy Ota Hudeca

Oto Hudec / multimediálny umelec

Písmo: A- | A+

Aj keď Obchod na korze nemožno právoplatne označiť za slovenský film, pre jeho aktuálnosť som sa rozhodol porušiť „pravidlo“ tejto rubriky. A tiež preto, že jeho čaro, grotesknosť, ťažoba, aj občasná láskavosť by nebola možná bez skvelého herectva Jozefa Kronera, malomestských reálií Sabinova a najmä bez pôvodnej literárnej predlohy Ladislava Grosmana.

Kvalitu filmu umocnilo spojenie práce českých režisérov a tvorivého tímu, slovenských hercov a lokality a tiež citlivého prejavu poľskej herečky Idy Kaminskej –  dôkaz, toho, že kvalitná tvorba často nebýva striktne „národná“ –  keď tvorcovia spolupracujú naprieč hranicami štátov a národov, vznikajú silné diela. Hlavný hrdina Tóno Brtko (arizátor), vo svojej podstate nie je ani zlý človek. Vhodený do zlej doby, občas povolí uzdu vlastnej sebeckosti a občas sa v ňom ozve svedomie.

Najsmutnejšie ale je, ako politické zmeny Slovenského štátu plíživo deformujú jeho život a charakter a spolu s ním celej spoločnosti (tichej väčšiny). V situáciách, keď sa lámu dejiny, zdá sa, že doba tvorí svojich hrdinov, ktorí sú ochotní sa vzoprieť aj za cenu osobného strádania, svojich zloduchov, ale aj mnoho takých, ktorí sa zo strachu, či z túžby po lepšom živote, zo všetkých „správnych“ dôvodov pomaly prispôsobujú. V Obchode na korze sa balansovanie Tóna Brtka na hrane ostrej doby končí tragicky. Výnimočnosť tohto oscarového filmu je podľa mňa práve v jeho civilnosti a nedokonalosti  hlavnej postavy. V ťaživej atmosfére diktatúry Slovenského štátu životy obyvateľstva čoraz viac ovplyvňuje nenápadný strach. Kým na námestí rastie drevená veža glorifikujúca jeden malý (slovenský) národ, režim si postupne označuje a neskôr zaberá všetko to, čo stojí mimo jeho predstavy o normalite. A uvoľnené majetky a pozície získavajú často smiešni, ale zároveň nebezpeční oportunisti. Ešte donedávna sa mi mohlo zdať, že film je potrebnou exkurziou do nespracovanej minulosti nášho (Slovenského) štátu, dnes akosi už naberá kontúry podobenstva smutne aktuálneho. A to nielen preto, že počas normalizácie skončil na dlhý čas v trezore.

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Agata Novinski. Foto: Miro Nôta

rozhovor Agata Novinski

„Prajem si, aby sme sa nevzdali, neboli ticho a trpezlivo, dôsledne bojovali za slobodnú kultúru na Slovensku,“ reaguje na dianie v slovenskej kultúre Agata Novinski. V brandži sa pohybuje už roky, ako producentka však na filmovej scéne práve debutuje novým slovenským koprodukčným animovaným filmom Keď život chutí.  Do hĺbky animovanej tvorby ju vtiahol príbeh Bena, bystrého chlapca v puberte, ktorému veľmi chutí jesť. Dedičné gény však spôsobujú, že to je na ňom vidno, a čo čert nechcel, ešte sa aj zaľúbil do najočarujúcejšieho dievčaťa v triede.  Bábkový animák českej režisérky Kristiny Dufkovej zasvietil už na viacerých medzinárodných festivaloch a zbiera významné ocenenia vrátane dvoch nominácií na tohtoročné Európske filmové ceny. Vďaka úspechu vo francúzskom Annecy získal dokonca vstupenku do oscarových nominácií. Do slovenských kín príde 30. januára 2025. Ako ste sa dostali k produkcii tohto filmu? V prípravnej fáze režisérka Kristina Dufková a producentka vývoja Veronika Sabová oslovili Michala Novinského na spoluprácu na hudbe k filmu. Michal si prečítal scenár, pozrel výtvarné návrhy a bol projektom očarený natoľko, že prišiel s návrhom, či by sa spoločnosť NOVINSKI nemohla zároveň stať aj koproducentom filmu. Oslovil mňa, či by som mu s tým producentsky nepomohla, a tak som sa po rokoch vrátila k profesii, ktorú som študovala.  Čo vás presvedčilo?  Ako píšeme v stručnej anotácii k filmu, Keď...
Fotografia z filmu Vlny

Vlny sú o krok bližšie k oscarovej nominácii. Kto im konkuruje?

Americká Akadémia filmových umení a vied, ktorej členovia o nomináciách rozhodujú, zverejnila v utorok 17. 12. takzvané shortlisty – užšie výbery filmov v desiatich kategóriách. Z týchto výberov vzídu pätice snímok, ktoré nakoniec 17. 1. získajú oscarovú nomináciu. Držiteľov cien vyhlási akadémia 2. 3. Slovenským zástupcom v boji o Oscara v kategórii medzinárodných filmov bola vojnová dráma režisérky Ivety Grófovej Ema a Smrtihlav. Medzi filmy na shortliste sa neprebojovala. Film Vlny sa inšpiroval skutočným príbehom skupiny novinárov z medzinárodnej redakcie Československého rozhlasu, ktorí sú odhodlaní prinášať nezávislé správy za každú cenu – aj po vpáde vojsk Varšavskej zmluvy do Československa v roku 1968. V českých a slovenských kinách už Vlny do nedele 15. 12. videlo spolu milión divákov – 825 882 v Česku a 174 238 na Slovensku. V Česku sú Vlny podľa návštevnosti aktuálne tretím najúspešnejším českým filmom od roku 1991 a deviatym najúspešnejším filmom vôbec. Na Slovensku sú podľa počtu divákov najúspešnejším českým filmom v ére samostatnosti. Producentkou filmu je Monika Kristl zo spoločnosti Dawson Films. Za Slovensko film produkovala Wanda Adamík Hrycová so spoločnosťou Wandal Production a Vlny vznikli aj v koprodukcii s RTVS. Zo slovenských tvorcov sa na filme podieľali tiež kameraman Martin Žiaran či kostýmová výtvarníčka Katarína Štrbová Bieliková a vo Vlnách účinkujú aj Táňa Pauhofová, Tomáš Maštalír, Jevgenij Ivanovič Libezňuk alebo Michaela Majerníková....
Václav Polák / Zdroj: SFÚ

Václav Polák

Václav Polák roky úspešne dokumentoval slovenskú kinematografiu. Do štúdií na bratislavskej Kolibe prišiel na konci šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia a začal pracovať pod vedením skúsenej fotografky Zuzany Mináčovej. Rovno ho poslali do terénu. V tých dňoch práve prebiehalo natáčanie dnes už kultovej drámy z vysokohorského prostredia Medená veža (1970). Podľa Polákovych slov to bola veľmi ťažká práca, ktorú však vyvážila prítomnosť významných osobností slovenskej kinematografie, ako napríklad režisér Hollý či kameraman Karol Krška. Nakrúcanie filmu prebiehalo v náročných podmienkach a dokonca sa celá jeho výroba predlžovala. „Hovorili mi, aké dôležité je vybrať si správne prostredie. Nachodil som sa, než som si vybral také, o akých mi režisér básnil. A nie je ľahké urobiť snímky napríklad tak, aby sa zdôraznila výška, respektíve hĺbka priestoru,“ spomínal v minulosti pre Film.sk. V kolibských ateliéroch existovalo v tomto čase aj špeciálne oddelenie, ktoré sa zameriavalo na fotodokumentáciu a propagačné materiály k filmom a aj viacerým filmovým podujatiam. Polák sa v sedemdesiatych rokoch dostal aj k fotografovaniu pri nakrúcaní ďalšieho kultového filmu – Ružové sny (1976) Dušana Hanáka, ktorý rozpráva príbeh poštára Jakuba a mladej rómskej dievčiny Jolanky. Je podpísaný aj pod fotografiami k snímke Jána Piroha Sagarmatha (1988). Pri spomienkach na toto nakrúcanie Václav Polák uvádza, že mal prvýkrát v živote možnosť voľne a blízko sa pohybovať v rómskych osadách. Obyvatelia si...
Zobraziť všetky články