Záber z filmového týždenníka 1974

Týždeň vo filme 1974: Mená veľkých v malom žánri

Milan Černák

Písmo: A- | A+

Už pri letmom pohľade do zoznamu týždenníkov, ktoré sú na programe v prázdninových mesiacoch, udrie do očí takmer úplná absencia akýchkoľvek šotov zo zahraničia a nezvyčajne široký zoznam režisérov, ktorí sa na tvorbe zúčastnili. Nuž a medzi nimi prekvapivo mená dnes renomovaných filmových tvorcov: Miloslava Luthera (čerstvý nositeľ Zlatej kamery z tohoročného Art Filmu v Košiciach), Petra Hledíka (zakladateľ a dlhoročný riaditeľ Artiflmu Trenčianske Teplice) a Jána Ďuriša (viacnásobný držiteľ Českého leva a Slnka v sieti za kameru), ktorý tu debutoval ako režisér.

Miloslav Luther je v kolekcii podpísaný štyrikrát. Svoj prvý žurnál (TvF č. 4) pojal prekvapivo monotematicky, šiestimi šotmi so zdravotníckou tematikou. Začína reportážou z úspešnej odbočky Červeného kríža v Očovej (k 25. výročiu organizácie), pokračuje novou nemocnicou v Košiciach-Šaci a exportnými výrobkami Chirany v Starej Turej. Ďalej: dizajnéri vylepšujú zubolekárske kreslá. Maturanti premýšľajú o lekárskom povolaní a napokon autor konfrontuje ich predstavy s prvými skúsenosťami začínajúceho lekára.

Aj Peter Hledík začína týždenníkom (č. 12) na jednu tému. V šiestich šotoch sa venuje divadlu Pre dnešného diváka je to atraktívne tým viac, že vidí herecké legendy (niektoré už nie sú medzi nami) v ich začiatkoch: režiséri Ľubomír Vajdička a Peter Opálený, herci Jozef Kroner, Andy Hryc, Vlado Durdík ml., Emil Horváth ml. a herečky Zuzana Kronerová, Viera Richterová, Lenka Košická.

Nuž a režisérskym debutom Jána Ďuriša je monotematická reportáž (č. 13) zo štátnej návštevy československej delegácie v Poľsku, ktorú zvládol nakrútiť sám.

Hoci týždenníky snímky zo zahraničia neponúkajú, Cestovná kancelária mládeže (č. 18) má „dvere do sveta otvorené dokorán“! Čo to predstavuje? Poznávacie zájazdy do európskych socialistických krajín, a okrem toho Mongolsko, Severnú Kóreu a Kubu. Šťastnú cestu…

Tým všetkým – a ďalšími konfrontáciami dnes už historických a pre mladé generácie ťažko pochopiteľných reálií – je prázdninová kolekcia z archívu týždenníkov zaujímavá.

FILMOVÉ TÝŽDENNÍKY NA TA3 – JÚL 2024

Týždeň vo filme č. 3 – 4/1974 – 6. 7.. o 7.30 hod. a 7. 7. o 14.30 hod.
Týždeň vo filme č. 5 – 6/1974 – 13. 7. o 7.30 hod. a 14. 7. o 14.30 hod.
Týždeň vo filme č. 7 – 8/1974 – 20. 7. o 7.30 hod. a 21. 7. o 14.30 hod.
Týždeň vo filme č. 9 – 10/1974 – 27. 7. o 7.30 hod. a 28. 7. o 14.30 hod

FILMOVÉ TÝŽDENNÍKY NA TA3 – AUGUST 2024

Týždeň vo filme č. 11 – 12/1974 – 3. 8.. o 7.30 hod. a 4. 8. o 14.30 hod.
Týždeň vo filme č. 13 – 14/1974 – 10. 8. o 7.30 hod. a 11. 8. o 14.30 hod.
Týždeň vo filme č. 15 – 16/1974 – 17. 8. o 7.30 hod. a 18. 8. o 14.30 hod.
Týždeň vo filme č. 17 – 18/1974 – 24. 8. o 7.30 hod. a 25. 8. o 14.30 hod
Týždeň vo filme č. 19 – 20/1974 – 31. 8. o 7.30 hod. a 1. 9. o 14.30 hod

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Zľava: Marcel Šedo, Katarína Mišíková, Matej Sotník a Martin Ciel počas diskusie na festivale 4 živly. Foto: Imrich Kútik Radosť

4 živly prinesú do Banskej Štiavnice Radosť

Témou nadchádzajúceho ročníka Letného filmového festivalu 4 živly v Banskej Štiavnici bude Radosť. Festival si pre svojich divákov pripravil svieži mix filmov a sprievodných podujatí. V banskom mestečku privíta návštevníkov v stredu 6. augusta a potrvá do nedele 10. augusta 2025. „Čo prináša radosť? Filmový festival 4 živly vie, že správnym fanúšikom kinematografie prinášajú radosť dobré filmy. Zatiaľ čo minulý rok bola témou podujatia Cesta, v nadchádzajúcom 27. ročníku sa 4 živly zamerajú práve na pozitívnu emóciu – Radosť,“ uviedli organizátori. Festival vo svojom programe kombinuje filmy zo zlatého fondu kinematografie s novinkami a potrpí si na žánrovú pestrosť. Aj tento tok tak ponúkne snímky, ktoré by ste v inej kolekcii spoločne nenašli. Tri desiatky filmov V legendárnom filme Sedmikrásky (1966) režisérky Věry Chytilovej publikum rozradostí neviazanosť československej novej vlny, jedného z najplodnejších období domácej kinematografie. Názov filmu slovenského režiséra Dušana Hanáka môže predpovedať festivalovú náladu – Dni radosti (1972). Snímka Don't Cry Pretty Girls (1970) maďarskej režisérky Marty Meszáros rozpovie príbeh o radostiach i starostiach mladosti. Festival vo svojom výbere reflektuje aj úlohu umenia v našich životoch. Hudobný dokument nemeckého režiséra Wima Wendersa Buena Vista Social Club (1999) zachytáva unášajúci pocit z tvorby – aj tej, ktorá vzniká v náročných životných podmienkach. A francúzska hororová...
Režisér Andrej Kolenčík a režisér Peter Begányi pri nakrúcaní spoločného filmu Výstava (2013). Foto: Piknik Pictures

Novým povereným riaditeľom Slovenskej televízie je Peter Begányi

STVR informovala, že novým povereným riaditeľom Slovenskej televízie sa od 3. júla 2025 stal Peter Begányi. V Slovenskej televízii a rozhlase pôsobil od mája 2025 ako poradca generálnej riaditeľky. „Som veľmi rada, že sa mi podarilo presvedčiť profesionála z externého prostredia, ktorý bude pre Slovenskú televíziu skutočným prínosom. Peter Begányi vie aplikovať svoj nezávislý pohľad aj bohaté skúsenosti z audiovizuálnej tvorby do prostredia verejnoprávnej inštitúcie, čo považujem za kľúčové v období zmien a nových výziev,“ povedala generálna riaditeľka STVR Martina Flašíková. Podľa slov generálnej riaditeľky ide dočasné poverenie. Jeho cieľom je vykonať personálny audit televíznej časti STVR, zhodnotiť odborný potenciál a organizačné nastavenie. Finálne personálne nominácie budú nasledovať až po jeho vyhodnotení. „Ponuku viesť Slovenskú televíziu som prijal po dôslednej analýze jej aktuálneho stavu a potrieb. Vnímam ju ako inštitúciu s jedinečným spoločenským významom, ktorá si vyžaduje vecné rozhodovanie, jasnú víziu a efektívnu realizáciu. Mojou stratégiou je posilniť programovú kontinuitu, stabilizovať dramaturgické smerovanie a obnoviť dôveru divákov prostredníctvom kvalitného, verejnoprávne ukotveného obsahu, ktorý reflektuje súčasnosť, pamäť i kultúrnu rôznorodosť krajiny,“ povedal poverený riaditeľ Slovenskej televízie Peter Begányi. Peter Begányi pôsobil ako režisér, scenárista a producent. „Je držiteľom ceny ARTÚR, udeľovanej Divadelným ústavom za dramatickú tvorbu pre deti a mládež. Získal tiež...
KAMERA 2025

Spustili prihlasovanie do súťaže KAMERA 2025

Asociácia slovenských kameramanov vyhlásila 11. ročník udeľovania cien o najlepšie kameramanské výkony – KAMERA 2025. Aj tentokrát sa súťaží v siedmich kategóriách: hraná filmová tvorba, dokument, televízny seriál, krátky film, reklama, videoklip a študentská tvorba. „Do súťaže možno prihlásiť audiovizuálne diela s premiérou po 31. auguste 2023 až do uzavretia prihlášok súťaže, projekt sa tak už oficiálne vracia do svojej dvojročnej pravidelnosti. Prihlásené diela musia byť natočené slovenskou kameramankou alebo kameramanom, nezáleží však, či natáčali na Slovensku alebo v zahraničí,“ uviedli organizátori. Prihlásiť sa možno do 1. augusta 2025 prostredníctvom online formulára. Diela môžu prihlasovať kameramani a kameramanky, ale tiež ich zástupcovia (producenti, agenti a podobne). Limit je stanovený na jedno dielo na jedného kameramana/kameramanku v kategóriách televízny seriál, krátky film, reklama, videoklip a študentský film. Výnimku tvoria hrané a dokumentárne filmy. V týchto kategóriách možno prihlásiť dva filmy na jedného kameramana alebo kameramanku. „Novinkou v 11. ročníku KAMERA 2025 je podmienka, ktorá sa týka kategórie Cena za najlepší študentský film, kde je nutné, aby kameramanka či kameraman prihláseného diela bol študentom/kou počas fázy natáčania prihláseného diela,“ uviedli organizátori. Dodali, že nie je nutné, aby bol študentom/-kou aj počas prihlasovania. Dve kolá hlasovania Víťazi a víťazky v jednotlivých kategóriách budú známi 2. decembra...
Zobraziť všetky články