Dominik Hronec, kreatívny riaditeľ Film Europe. Foto: Archív D.H.

Zásadné filmy Dominika Hronca

Dominik Hronec, kreatívny riaditeľ spoločnosti Film Europe

Písmo: A- | A+

Filmy ma často viedli cestou, ktorú by som inak nespoznal, hoci som ju cítil. Ako Jack vraví Rose v Titanicu: „Keď skočíš ty, skočím aj ja!“

Ktoré filmy ma ovplyvnili a formovali? Ťažká otázka. Keď na ňu odpoviem, poviem viac o sebe, a keby som na ňu odpovedal o mesiac, odpoviem inak.

Od detstva bolo pre mňa zážitkom, ale aj odmenou a komfortom ísť do kina alebo si požičať videokazetu. Pravidelne sa zamýšľam, ktorý film som prvýkrát videl v kine. Neviem si spomenúť, ale viem, že Titanic (1997) som ako sedemročný videl v kine trikrát. Príbehu Jacka a Rose som veril, ako keby som sledoval dokument. Snívalo sa mi o ňom a hral som sa naň vo vani. Titanic Jamesa Camerona som neskôr videl nespočetnekrát. Keď som bol ako 18-ročný na výlete v Taliansku s mojou priateľkou a terajšou manželkou a v izbe lacného hotela dávali Titanic s talianskym dabingom, vedel som jej preložiť všetky dialógy bez toho, že by som rozumel čo len slovo po taliansky. 

Čo je Cameronov Titanic? Napríklad romantizujúca rozprávka o triednom rozdelení spoločnosti, priepasť v ktorej nedokáže zničiť ani ľadovec. Ako sedemročný som prežíval predovšetkým skvelé dobrodružstvo s detailmi, ktorým som nerozumel, ale bavili ma. Keď som skoro o dvadsať rokov neskôr sedel na univerzite na seminárnej projekcii filmu Život je cesta (1942), kde je scéna dvoch zaľúbencov na výletnej lodi prichytených v odstavenom aute, hneď som vedel, koľko bije.

Počas vysokej školy som objavil mnoho filmov a je mi ľúto, že som to nevyužil viac. Stále čerpám z tohto obdobia. Na škole ma zasiahli filmy ako Východ slnka (1927), Otázka života a smrti (1946), Zatmenie (1962), Andrej Rubľov (1966), Tenká modrá čiara (1988), celá Dogma 95, Perverzný sprievodca filmom (2006), Jednotka príliš rýchleho nasadenia (2007) a mnoho ďalších. Mám normálne zimomriavky, keď píšem tento zoznam. V tomto období som pozerával 3 – 4 filmy týždenne niekoľko rokov.

Asi najviac ma vtedy ovplyvnili filmy, ktorými som sa aj intelektuálne do hĺbky zaoberal: diela Stanleyho Kubricka (najmä Spaľujúca vášeň, 1999) a predovšetkým filmy Terrencea Malicka (najmä Strom života, 2011). Písal som o ich tvorbe odborné práce. Som vďačný najmä za ďalšie objavy, ku ktorým ma tieto filmy priviedli. Vďaka Kubrickovým filmom som nakukol do Freuda, Junga a predovšetkým som šiel študovať náboženstvá. Cez Kierkegaarda som zase nabral odvahu preštudovať Strom života (2011) a čítať Heideggera, ktorého Malick preložil.

Skrátka, filmy ma často viedli cestou, ktorú by som inak nespoznal, hoci som ju intuitívne cítil. Ako Jack vraví Rose v Titanicu: „Keď skočíš ty, skočím aj ja!“ 

Na filmy, po ktorých som skočil, myslím dodnes.

Autor:

Foto: Archív D. H.

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Tá druhá. Foto: Film Expanded

recenzia Tá druhá

Žije v tieni mladšieho súrodenca, ktorému musí venovať všetku svoju pozornosť celá rodina. Aj tá, čo sa narodila „prvá“, pretože popri sestre s diagnózou atypický autizmus sa v rodinnom mikrokozme stala „tou druhou“. Česko-slovenský dokument Tá druhá (2024), celovečerný debut režisérky Marie-Magdaleny Kochovej, mal svetovú premiéru v Karlových Varoch a z českého festivalu Jeden svet si koncom marca odniesol Cenu poroty Českej súťaže za najlepší film. Hovorí sa im sklenené deti. Máme ich síce stále na očiach, no akoby sme ich prehliadali. Práve pre špecifické potreby ich mladších súrodencov s rôznymi diagnózami, ktorí si vyžadujú oveľa väčšiu starostlivosť. Režisérka Marie-Magdalena Kochová má s témou sklenených detí osobnú skúsenosť, nechcela však nakrútiť autobiografický film. Rokmi našla odpovede na mnohé z otázok, ktorými sa trápila na prahu dospelosti. Za dôležitejšie považovala vrátiť sa cez hrdinku do obdobia, ktoré človeka formuje azda najvýraznejšie. Najskôr potrebovala nájsť protagonistku príbehu, oslovila preto viac ako štyridsať organizácií pomáhajúcich rodinám s deťmi s poruchami autistického spektra. Chcela, aby záujem vpustiť filmový štáb na dlhšie obdobie do vlastného súkromia vyšiel z konkrétnej rodiny. Keď po viacerých stretnutiach napokon natrafila na Johanu, uvedomila si, že je to „tá pravá“. Skúsenosti, zážitky a pocity sedemnásťročnej maturantky sa vraj veľmi podobali tomu, čím si v jej veku prechádzala ona sama. Dôležité míľniky Johana...
FIlm Karavan slovenskej režisérky Zuzany Kirchnerovej. Foto: nutprodukcia

Zo slovenskej produkcie do Cannes putuje Karavan

Na prestížnom filmovom festivale sa tento rok v kategórii Istý pohľad predstaví aj film Karavan režisérky Zuzany Kirchnerovej. David má mentálne postihnutie a jeho mama Ester sa oňho roky stará. Keď jej priatelia navrhnú cestu k moru, je to šanca príjemne sa odreagovať. David však zmenu prostredia neprijíma dobre, a tak sa situácia mení. Matka so synom nasadajú do karavanu a púšťajú sa na cestu naprieč Talianskom. S poetickým road movie Karavan zabojuje režisérka Zuzana Kirchnerová na filmovom festivale v Cannes. Prestížna prehliadka toho najlepšieho zo svetového filmového umenia sa tento rok koná od 13. do 24. mája. Film Karavan vznikol v slovensko-taliansko-českej koprodukcii. V hlavných úlohách sa predstavia Aňa Geislerová a David Vodstrčil. Slovenským koproducentom je Jakub Viktorín a jeho spoločnosť nutprodukcia. Návrat do konkurencie Porote 78. ročníka filmového festivalu v Cannes bude predsedať herečka Juliette Binoche. Zlatú Palmu za celoživotné dielo si počas otváracieho ceremoniálu prevezme legendárny americký herec, režisér, producent a silný obhajca humanistickej spoločnosti Robert de Niro. V hlavnej kategórii tento rok súťažia filmy Wesa Andersona, Richarda Linklatera, Tarika Saleha, Sarly Simón či Joachima Triera. Film režisérky Zuzany Kirchnerovej sa predstaví v sekcii Istý pohľad spolu s ďalšími pätnástimi filmami. Medzi nimi je napríklad aj americká dráma Eleanor the great ako režijný...
Režisér Miloslav Luther pri nakrúcaní filmu Spiaci účet. Foto: ALEF FILM & MEDIA

Slnko v sieti bude online, ocenia aj Miloslava Luthera

Priamy prenos z tohtoročného odovzdávania národných filmových cien Slnko v sieti odvysiela Slovenská filmová a televízna akadémia online na stránke www.slnkovsieti.sk. Cenu za Výnimočný prínos slovenskej audiovizuálnej kultúre udelí akadémia režisérovi Miloslavovi Lutherovi. „Veľmi sa tešíme stúpajúcemu záujmu o udeľovanie ocenení Slnko v sieti. Celkovo bolo prihlásených rekordných 49 filmových a televíznych diel a môžeme potvrdiť, že vzhľadom na výsledky návštevnosti v našich kinách nie je naša domáca tvorba iba záujmom umelcov, ale intenzívne sa o ňu zaujímajú aj mnohí diváci. Tento úspech je výsledkom nielen rastúceho talentu a schopností samotnej filmovej obce, ale aj systematickej podpory nezávislej tvorby – či už filmovej, alebo televíznej. Iba zachovaním a posilňovaním podpory slobodnej tvorby bude možné naďalej rozvíjať žánrovú pestrosť a rastúcu obľúbenosť audiovizuálnych diel, a tým prispieť k celkovému rozvoju kultúry na Slovensku,“ povedala prezidentka Slovenskej filmovej a televíznej akadémie Katarína Krnáčová. Priamy prenos z udeľovania národných filmových cien zvykla v priamom vysielať verejnoprávna televízia. Tento rok to tak nebude a udeľovanie cien sa bude prvýkrát vysielať online. Sledovať ho možno 16. apríla od 19. h na www.slnkovsieti.sk. Výnimočný prínos Miloslava Luthera Najviac, až štnásť nominácií na Slnko v sieti má tento rok historická dráma Vlny režiséra Jiřího Mádla. O dve nominácie menej má dráma z druhej svetovej vojny...
Zobraziť všetky články