Záber z filmu Pozor, padá SNG! / Zdroj: Film Expanded

Čo sa najviac sledovalo na DAFilms.sk v roku 2024?

Písmo: A- | A+

Streamovacia platforma DAFilms.sk zverejnila svoj tradičný predvianočný program Best of DAFilms 2024. Výber najlepších hraných, dokumentárnych a animovaných filmov zostavili kurátori slovenského portálu na základe diváckej sledovanosti. Zo 400 titulov, ktoré tento rok platforma priniesla, vybrali 25 filmov.

Najsledovanejším filmom na DAFilms.sk bol v roku 2024 dokument Pozor, padá SNG! (r. Jana Durajová, Lena Kušnieriková). Platforma ho v reakcii na odvolanie riaditeľky Slovenskej národnej galérie Alexandry Kusej sprístupnila zadarmo. Druhý najsledovanejší bol portrét herečky Emiílie Vášáryovej Emília v réžii Martina Šulíka. Nasledovali snímky Čierne na bielom koni (r. Rasťo Boroš), Najhorší človek na svete (r. Joachim Trier) a Povaha lásky (r. Monia Chokri).

Do výberu sa celkovo dostalo 14 slovenských a koprodukčných filmov. Okrem spomenutých sú to z hraných titulov napríklad Slúžka (r. Mariana Čengel Solčanská), Invalid (r. Jonáš Karásek) alebo Úsvit (r. Matěj Chlupáček). Z dokumentov potom Svetloplachosť (r. Ivan Ostrochovský, Pavol Pekarčík), Návštevníci (r. Veronika Lišková), Poznámky z Eremocénu (r. Viera Čákanyová) či Všetci ľudia budú bratia (r. Robert Kirchhoff). Vo výbere najsledovanejších filmov sú aj dva slovenské celovečerné animované filmy Tonko, Slávka a kúzelné svetlo (r. Filip Pošivač) a Umelohmotné nebo (r. Tibor Bánóczki, Sarolta Szabó).

Okrem novších titulov výber obsahuje aj staršie klasiky českej a slovenskej kinematografie ako Vražda Ing. Čerta (r. Ester Krumbachová), Utekajme už ide (r. Dušan Rapoš) alebo Srdečný pozdrav zo zemegule (r. Oldřich Lipský). Vo výbere sú tiež výrazné filmy svetovej kinematografie posledných rokov ako Veľryba (r. Darren Aronofsky), Najhorší človek na svete (r. Joachim Trier), Julieta (r. Pedro Almodóvar) či Všetci to vedia (r. Asghar Farhadi)

„V spoločnosti DAFilms.sk sa snažíme popri artovej a festivalovej tvorbe zo zahraničia prinášať aj relevantný obraz domácej kinematografie, a v tom sme jedineční. Snažíme sa byť aktuálni, otvárame témy, ktoré spoločnosť okolo nás prináša a vytvárame si tak osobnejší kontakt s našimi divákmi. Katalóg s viac ako 1300 titulmi predstavuje to najlepšie zo slovenskej, českej a zahraničnej autorskej tvorby, nové distribučné snímky aj detské programy,“ povedala dramaturgička a programová manažérka DAFilms.sk Dorota Zacharová.

Všetky filmy z programového špeciálu Best of DAFilms 2024 je možné si pozrieť online na DAFilms.sk v rámci predplatného. Ročné predplatné je možné zakúpiť aj ako vianočný darček do konca roka za špeciálnu cenu 32 Eur.

Autor:

Záber z filmu Pozor, padá SNG! / Zdroj: Film Expanded

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Lapilli / Zdroj: Film Expanded

recenzia Lapilli

Lapilli otvárajú zábery morskej hladiny snímanej z idúcej lode a dunivý, takmer útrobný zvuk trieštiacich sa vĺn. Autorský hlas hovorí: „Prichádzam v momente, keď sa kyslík vydal na ústup.“ Znie to záhadne, priam nepreniknuteľne. Vzápätí obrazy mora vystrieda vyprahnutá krajina, popraskané dno jazera, z ktorého sa vplyvom devastujúcej ľudskej činnosti stala toxická pustatina. Filmové obrazy Lapilli, zábery vyschnutého Aralského jazera, ale aj iných lokalít s nerastnými kvetmi, podivuhodnými farbami skalných stien a kryštalických štruktúr však nie sú nepreniknuteľné. Skrýva sa za nimi autorkina naliehavá potreba hovoriť o smrti, strate a trúchlení. Nejde to hneď; nejde to priamo. Preto Ďurinová použije metaforu o vysychaní jazera a metonymiu kyslíka na ústupe. Je to akási rétorická a poetická fyzikálna chémia. A je to alchýmia. Paula Ďurinová chce hovoriť príbeh svojich starých rodičov, experimentálneho fyzika a učiteľky prekladateľky so záľubou v horách, meditácii a dychových cvičeniach, ktorí krátko po sebe podľahli kovidovému zápalu pľúc, no nemôže prestať myslieť na vysychanie jednej z najväčších vnútrozemských vodných plôch na svete. Navyše sa potrebuje ponoriť do seba. Preto zostupuje do jaskyne, preto nám hovorí, že smútok má svoje štádiá; je ich päť alebo sedem. Päť alebo sedem (z môjho pohľadu šesť) je aj implicitných častí filmu: štádium vyschnutého jazera (hľadania slov, filmovej formy), štádium vodopádu (výtrysku života,...
Záber z filmu Dozorkyňa / Zdroj: ASFK

recenzia Dozorkyňa

Dozorkyňa je čítankou psychologického trileru. Napriek tomu, že má svoje ošúchané stránky, odpísané z iných filmov z väzenského prostredia, stále je to poctivá psychologická dráma, ktorá mrazí nielen svojím severským prostredím. Dej sleduje prísnu, no sympatickú dozorkyňu Evu v stredných rokoch, ktorá pracuje v mužskej väznici. Pôsobí na oddelení pre mladých mužov odsúdených za ľahké zločiny, kde vďaka vzájomnému rešpektu medzi väzňami a dozorkyňou vládne príjemná, takmer táborová atmosféra. Tvorcovia filmu výrazne pracovali aj s dekoráciami a výpravou, aby si pomohli v minimalistickom rozprávaní. Postavami vo veľmi presnej, ale stručnej expozícii sú tak aj široké a presvetlené chodby v symetrickej kompozícii, ktorá evokuje pravidelnosť a poriadok nastolené Evou na oddelení. Eva každého z väzňov pozná po mene, venuje sa im nad rámec svojich povinností a vedie krúžok meditácie, vďaka čomu si ju hneď obľúbime. Takéto uvoľnené pomery však zároveň vyvolávajú napätie, pretože čakáme, kedy krehkosť vzťahov, nutne obmotaných mocenskou dynamikou, pukne. Obzvlášť, ak vzťah tvorí žena (príznačne pomenovaná Eva), ktorej je spoločensky pripisovaná menšia moc, ale v tomto prípade jej povolanie prináša dominanciu voči mužom, ktorých pozícia je vo väzení v porovnaní so stereotypmi mimo tejto inštitúcie podradená. Prostredie väzenia prináša aj napätie podporené strachom z minulosti odsúdených chlapcov a mužov, ktorú režisér naschvál nešpecifikuje, aby nám predstavivosť pracovala na plné obrátky, vždy...
Zobraziť všetky články