Záber z filmu Pozor, padá SNG! / Zdroj: Film Expanded

Čo sa najviac sledovalo na DAFilms.sk v roku 2024?

Písmo: A- | A+

Streamovacia platforma DAFilms.sk zverejnila svoj tradičný predvianočný program Best of DAFilms 2024. Výber najlepších hraných, dokumentárnych a animovaných filmov zostavili kurátori slovenského portálu na základe diváckej sledovanosti. Zo 400 titulov, ktoré tento rok platforma priniesla, vybrali 25 filmov.

Najsledovanejším filmom na DAFilms.sk bol v roku 2024 dokument Pozor, padá SNG! (r. Jana Durajová, Lena Kušnieriková). Platforma ho v reakcii na odvolanie riaditeľky Slovenskej národnej galérie Alexandry Kusej sprístupnila zadarmo. Druhý najsledovanejší bol portrét herečky Emiílie Vášáryovej Emília v réžii Martina Šulíka. Nasledovali snímky Čierne na bielom koni (r. Rasťo Boroš), Najhorší človek na svete (r. Joachim Trier) a Povaha lásky (r. Monia Chokri).

Do výberu sa celkovo dostalo 14 slovenských a koprodukčných filmov. Okrem spomenutých sú to z hraných titulov napríklad Slúžka (r. Mariana Čengel Solčanská), Invalid (r. Jonáš Karásek) alebo Úsvit (r. Matěj Chlupáček). Z dokumentov potom Svetloplachosť (r. Ivan Ostrochovský, Pavol Pekarčík), Návštevníci (r. Veronika Lišková), Poznámky z Eremocénu (r. Viera Čákanyová) či Všetci ľudia budú bratia (r. Robert Kirchhoff). Vo výbere najsledovanejších filmov sú aj dva slovenské celovečerné animované filmy Tonko, Slávka a kúzelné svetlo (r. Filip Pošivač) a Umelohmotné nebo (r. Tibor Bánóczki, Sarolta Szabó).

Okrem novších titulov výber obsahuje aj staršie klasiky českej a slovenskej kinematografie ako Vražda Ing. Čerta (r. Ester Krumbachová), Utekajme už ide (r. Dušan Rapoš) alebo Srdečný pozdrav zo zemegule (r. Oldřich Lipský). Vo výbere sú tiež výrazné filmy svetovej kinematografie posledných rokov ako Veľryba (r. Darren Aronofsky), Najhorší človek na svete (r. Joachim Trier), Julieta (r. Pedro Almodóvar) či Všetci to vedia (r. Asghar Farhadi)

„V spoločnosti DAFilms.sk sa snažíme popri artovej a festivalovej tvorbe zo zahraničia prinášať aj relevantný obraz domácej kinematografie, a v tom sme jedineční. Snažíme sa byť aktuálni, otvárame témy, ktoré spoločnosť okolo nás prináša a vytvárame si tak osobnejší kontakt s našimi divákmi. Katalóg s viac ako 1300 titulmi predstavuje to najlepšie zo slovenskej, českej a zahraničnej autorskej tvorby, nové distribučné snímky aj detské programy,“ povedala dramaturgička a programová manažérka DAFilms.sk Dorota Zacharová.

Všetky filmy z programového špeciálu Best of DAFilms 2024 je možné si pozrieť online na DAFilms.sk v rámci predplatného. Ročné predplatné je možné zakúpiť aj ako vianočný darček do konca roka za špeciálnu cenu 32 Eur.

Autor:

Záber z filmu Pozor, padá SNG! / Zdroj: Film Expanded

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Alenka a zázrak z cudzej krajiny. Foto: ASFK

recenzia Alenka a zázrak z cudzej krajiny

Dokumentárny film režiséra Daniela Dluhého Alenka a zázrak z cudzej krajiny je viacnásobným road movie – vonkajším aj vnútorným, smerujúcim do cieľa, ale potom zas rýchlo naspäť do oveľa bezpečnejšieho bodu štartu. Mladá žena Alena Horváthová pochádza zo Spiša. Po mnohých osudových peripetiách dnes žije v Nemecku, pracuje, má vlastné bývanie, milujúcich ľudí po boku. A vydáva sa na výlet na Slovensko, ozajstný poznávací zájazd – do detského domova, kde vyrastala; do azylového domu, kde našla útočisko; do chudobnej rómskej osady, kde žije jej biologická rodina. Okrem filmového štábu ju na ceste sprevádza aj tútor Michael Jagdmann, ktorý spolu s manželkou Marion zohral v Alenkinom živote zásadnú úlohu, taký deus et machina. Scenáristi Daniel Dluhý a Lukáš Marhefka vkročili svojím filmom do hneď niekoľkých trinástych komnát – dôvody a spôsoby štátom riadeného odoberania detí z pôvodných rodín, verejné vzdelávanie vo vylúčených komunitách, inštitucionálna starostlivosť o opustené deti, záchytná pomoc pre problematickú mládež, sanácia rodinného prostredia či vlastne jej donebavolajúca absencia, etnická inakosť, problém chudoby, žiaľ, už generačnej, no a napokon napríklad otázky vzťahovej väzby ne/nadobudnutej v útlom detstve, ktoré, možno viac než si vieme predstaviť, hýbu naším svetom. Na šesťdesiatminútovú snímku je to veľké sústo, preto nečudo, že sa autori pri viacerých vstupoch do tých trinástych komnát dopustili aj omylov, či skôr...
Záber z filmu Za oponou veľhôr. Foto: Dayhey

recenzia Za oponou veľhôr

„To znie ako báseň: Za oponou veľhôr,“ ozve sa ktosi z prítmia kinosály. Už samotný názov napovedá, že film sa nebude držať iba horských kontúr či efektných horolezeckých kulís. Nahliadne hlbšie – až za horizont známeho. Hlavnou hrdinkou je československá horolezkyňa so slovenskými koreňmi Dina Štěrbová. Metafyzickým priečelím dokumentu sú kompozičné princípy, ktoré vyrastajú z prieniku hudby a matematiky – harmónia tónov a čísel ako kľúč k pochopeniu vyšších súvislostí: „Dotyk absolútna alebo je to zjavenie krásy – pre mňa to bola hudba a matematika. Celý život som sa živila matematikou, ale len málokoho sa mi podarilo presvedčiť, že je nielen užitočná, ale aj krásna, že má podobnú stavbu ako gotická katedrála; pri troche fantázie si môžeme predstaviť, že tunajšie stĺpy predstavujú základné kamene, alebo axiómy, klenba je celková matematická teória, ktorá z toho plynie, a spolu to tvorí úžasný, vznosný celok. A keď človek naozaj vnútorne pochopí akýkoľvek výsledok v matematike, je to akoby sa dotkol absolútna – je to podobné, ako keď vylezie na vysokú horu,“ opisuje Dina Štěrbová. Celý dokument je majstrovsky pretkaný percepciami a úvahami o živote a bytí. Nestráca pritom zo zreteľa ľudský rozmer. Tieto špecifické rozprávačské prostriedky, ktoré možno interpretovať prostredníctvom komplementárnych funkcií rozprávača, ako ich definuje Gérard Genette, prekračujú konkrétny...
Atmosféra na festivale Jeden svet 2024. Foto: Jeden Svet/Šimon Lupták

Festivaly bez podpory fondu. Ako to ovplyvní ich podobu?

V apríli 2025 zásahom Rady Audiovizuálneho fondu nezískalo šesť slovenských filmových festivalov finančnú podporu na ďalšie obdobie, hoci odborná komisia ich jednoznačne odporučila podporiť. Ako to ovplyvní festivaly Jeden svet, Filmový festival inakosti, Cinedu, Be2Can, Scandi a June Film Fest? Do festivalového diania sa podobnými krokmi vnáša nestabilita a neistota, ktorá môže na fungovanie organizačných tímov pôsobiť negatívne. Narážajú na finančné a časové limity, ktoré spôsobujú sklzy v reťazci celkovej organizácie. Zároveň takto vzniká zlá vizitka smerom k domácim, ale najmä zahraničným partnerom. Oslovili sme festivalové tímy, aby nám priblížili, ako sa so situáciou vyrovnávajú a čo čaká ich podujatia v ďalšom období. Jeden svet Festival Jeden svet zameraný na ľudské práva má domácu i medzinárodnú prestíž, radí sa medzi podujatia so silnou tradíciou a navyše napĺňa európsky akt o prístupnosti filmových diel prípravou audiokomentárov pre nevidiacich či špeciálnych titulkov pre nepočujúcich. Po 25 rokoch fungovania je činnosť najstaršieho festivalu dokumentárneho filmu na Slovensku reálne ohrozená. Organizátori spustili zbierkovú kampaň na platforme Donio, kde ho môžu ľudia priamo podporiť. (Zachráňme festival Jeden svet | Donio) Každý príspevok je hlasom za kultúru bez cenzúry, apelujú v statuse na sociálnych sieťach. „Bez ohľadu na to, akú sumu sa nám podarí vyzbierať, ľudia nás zahrnuli veľkou podporou, nielen finančnou, ale...
Zobraziť všetky články