Milan Ondrík na zábere z filmu MIKI ©Joseph Marčinský/PubRes

recenzia Miki

Medzi Jánošíkom a Al Caponem?

Katarína Mišíková

Písmo: A- | A+

Kolektívnu pamäť Slovenska tvoria udalosti a postavy, na ktorých spoločenstvo stavia svoju identitu a mení ich na symboly: trebárs Slovenské národné povstanie či Milan Rastislav Štefánik. Lenže z kolektívnej pamäti nemožno vytesniť ani postavy, s ktorými sa spoločenstvo nechce identifikovať. Ako napríklad horehronského mafiána z 90. rokov Mikuláša Černáka.

Režisér Jakub Kroner o ňom nakrútil dvojfilm Miki Černák. Prvý diel mal premiéru v lete, druhý príde do kín budúci rok. A ohlásená je aj televízna miniséria. Projekt sa ešte pred uvedením stal tŕňom v oku vedeniu rezortu kultúry, keďže malo pocit, že sa príliš propaguje postava mafiána na úkor národného hrdinu Goliana.

Hoci virtuálna dilema medzi filmovým hrdinom a zloduchom je vedená na politickú objednávku, otvára zaujímavú otázku. Či sa nám to páči, alebo nie, mafiánski bosovia raného kapitalizmu sú vpísaní do DNA novodobých slovenských dejín. A kinematografia ako jeden zo spôsobov spracúvania kolektívnej pamäti sa s týmito dejinami prirodzene konfrontuje. Kým filmy o významných postavách histórie vznikajú spravidla pri príležitosti výročí, filmy o zločine a mafii sú kontinuálne divácky atraktívne. Lenže ako zločincov portrétovať?

Pomocou sociálnej teórie žánrov možno popularitu gangsteriek vysvetliť tým, že okrem napätia a akcie ponúkajú charizmu gangstra ako antisystémového rebela, projekciu podprahovej diváckej túžby po úspechu aj terapeutickú predstavu o potrestanom zločine. Dejiny kinematografie ponúkajú rôzne modely na portrétovanie gangstra, no v slovenskom filme dominuje model prepájajúci kriminálny žáner a skutočné udalosti, ktorý demaskuje fungovanie štátneho aparátu na princípoch organizovaného zločinu. Miki sa napája skôr na túto líniu než na tradíciu gangsterky, a tým otvára ďalšiu otázku: ako vo filmovej fikcii portrétovať reálnych a v prípade Černáka aj právoplatne odsúdených žijúcich zločincov?

Film sa začína informáciou o tom, že bol inšpirovaný skutočným príbehom. Podobnosť so skutočnosťou je zjavná: počnúc využitím všeobecne známych faktov o Černákovcoch cez skutočné mená až po titulky orientujúce publikum v čase a mieste. Hoci scenárista Miro Šifra navštívil Černáka vo väzení a čerpal aj z vlastných spomienok na Horehronie v divokých 90. rokoch, film Miki sa pohybuje medzi realitou a fikciou. Na ich priesečníku hľadá vysvetlenie toho, ako sa z poctivého Mikiho stal brutálny bos Černák, a modeluje vlastnú interpretáciu skutočného príbehu. 

Rebeka Poláková (v strede) vo filme MIKI / © Pavol Gašpar/PubRes
Rebeka Poláková (v strede) vo filme MIKI / © Pavol Gašpar/PubRes

Kľúče k tejto interpretácii by mohli byť rôzne. Mohol by to byť film o banalite zla, ktoré slušní ľudia prehliadajú, až ich celkom ovládne. Alebo film o rodine hľadajúcej stratégiu prežitia v drsnom kraji a drsných časoch. Príbeh o vzťahu dvoch bratov. Tiež by to mohol byť príbeh o tom, ako sa v 90. rokoch demokracia rodila spoločne s organizovaným zločinom. Alebo aj paródia na sebaštylizáciu okázalého mafiána. Film Miki obsahuje náznaky všetkých týchto výkladov. Zobrazuje matku tvrdošijne prehliadajúcu rastúce bohatstvo, farára, ktorý chváli jej dobrých synov, či úradníčku, ktorá radšej odvráti zrak od krvi vytekajúcej zo skrine, v ktorej černákovci prenášajú mŕtvoly. Zachytáva ekonomickú traumu regiónu po páde socializmu. Načrtáva silný vzťah bratov Černákovcov a charakter rozvážneho staršieho brata Mikiho a impulzívneho mladšieho brata Vlada. Ukazuje prepojenie mafie a sudcov, právnikov a vedenie obchodných podnikov. A tiež zobrazuje Černáka s jeho povestným tigrom, ako priam komicky nasáva silu a ušľachtilosť šelmy. 

Problém filmu Miki nie je v tom, či je jedna interpretácia legitímnejšia než iná, ale že žiadna z nich nie je konzistentná. Tvorcovia doň totiž v túžbe nakrútiť mainstreamový film dostali všetko a nič naraz. Rozprávanie radí jednu epizódu k druhej bez dramatickej gradácie. Ilustratívne sa snaží preniknúť do psychológie Mikiho (ako napr. keď v aute čaká na matku, ktorej chce oznámiť smrť brata, a v ruke zviera ruženec). Film premárnil šancu rozprávať o prostredí, z ktorého Černák vzišiel, a nezachránia to ani príležitostné panorámy hornatého kraja. Na rozdiel od iných krimi trilerov ako Únos, Sviňa či Vojna policajtov je v Mikim politické pozadie zločinu prítomné len latentne, hlbšia analýza mocenských sietí sa nekoná. Dobový kolorit zostáva len pri kostýmoch, účesoch a maskách z 90. rokov. A ozaj dobrý kasting nivočia dialógy, v ktorých brutálni zabijaci rozprávajú takmer bez vulgarizmov sťaby z čítanky slovenskej literatúry.

Film Miki tak maľuje portrét Mikuláša Černáka medzi Jánošíkom a Al Caponem. Nejde o to, či má mať valašku alebo klobúk Fedora – oba atribúty môžu reflektovať jeho insitne eklektickú sebaštylizáciu. Ale ak sa tvorcovia nerozhodnú pre tóninu, v ktorej chcú jeho príbeh vyrozprávať, len sotva môže byť výsledok harmonický.

Miki
Slovensko / Česko, 2024
RÉŽIA Jakub Kroner SCENÁR Miro Šifra KAMERA Mário Ondriš HUDBA David Kollár HRAJÚ Milan Ondrik, Gregor Hološka, Michal Kubovčík, Anna Javorková, Rebeka Poláková, Dušan Cinkota, Martin Nahálka, Petra Vajdová, Ivan Vojtek, Juraj Loj a iní
MINUTÁŽ 106 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 15. 8. 2024

O filme MIKI si prečítajte aj v rubrike Nové slovenské filmy

Hodnotenie: 60%

Foto: Milan Ondrík na zábere z filmu MIKI ©Joseph Marčinský/PubRes

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Agata Novinski. Foto: Miro Nôta

rozhovor Agata Novinski

„Prajem si, aby sme sa nevzdali, neboli ticho a trpezlivo, dôsledne bojovali za slobodnú kultúru na Slovensku,“ reaguje na dianie v slovenskej kultúre Agata Novinski. V brandži sa pohybuje už roky, ako producentka však na filmovej scéne práve debutuje novým slovenským koprodukčným animovaným filmom Keď život chutí.  Do hĺbky animovanej tvorby ju vtiahol príbeh Bena, bystrého chlapca v puberte, ktorému veľmi chutí jesť. Dedičné gény však spôsobujú, že to je na ňom vidno, a čo čert nechcel, ešte sa aj zaľúbil do najočarujúcejšieho dievčaťa v triede.  Bábkový animák českej režisérky Kristiny Dufkovej zasvietil už na viacerých medzinárodných festivaloch a zbiera významné ocenenia vrátane dvoch nominácií na tohtoročné Európske filmové ceny. Vďaka úspechu vo francúzskom Annecy získal dokonca vstupenku do oscarových nominácií. Do slovenských kín príde 30. januára 2025. Ako ste sa dostali k produkcii tohto filmu? V prípravnej fáze režisérka Kristina Dufková a producentka vývoja Veronika Sabová oslovili Michala Novinského na spoluprácu na hudbe k filmu. Michal si prečítal scenár, pozrel výtvarné návrhy a bol projektom očarený natoľko, že prišiel s návrhom, či by sa spoločnosť NOVINSKI nemohla zároveň stať aj koproducentom filmu. Oslovil mňa, či by som mu s tým producentsky nepomohla, a tak som sa po rokoch vrátila k profesii, ktorú som študovala.  Čo vás presvedčilo?  Ako píšeme v stručnej anotácii k filmu, Keď...
Fotografia z filmu Vlny

Vlny sú o krok bližšie k oscarovej nominácii. Kto im konkuruje?

Americká Akadémia filmových umení a vied, ktorej členovia o nomináciách rozhodujú, zverejnila v utorok 17. 12. takzvané shortlisty – užšie výbery filmov v desiatich kategóriách. Z týchto výberov vzídu pätice snímok, ktoré nakoniec 17. 1. získajú oscarovú nomináciu. Držiteľov cien vyhlási akadémia 2. 3. Slovenským zástupcom v boji o Oscara v kategórii medzinárodných filmov bola vojnová dráma režisérky Ivety Grófovej Ema a Smrtihlav. Medzi filmy na shortliste sa neprebojovala. Film Vlny sa inšpiroval skutočným príbehom skupiny novinárov z medzinárodnej redakcie Československého rozhlasu, ktorí sú odhodlaní prinášať nezávislé správy za každú cenu – aj po vpáde vojsk Varšavskej zmluvy do Československa v roku 1968. V českých a slovenských kinách už Vlny do nedele 15. 12. videlo spolu milión divákov – 825 882 v Česku a 174 238 na Slovensku. V Česku sú Vlny podľa návštevnosti aktuálne tretím najúspešnejším českým filmom od roku 1991 a deviatym najúspešnejším filmom vôbec. Na Slovensku sú podľa počtu divákov najúspešnejším českým filmom v ére samostatnosti. Producentkou filmu je Monika Kristl zo spoločnosti Dawson Films. Za Slovensko film produkovala Wanda Adamík Hrycová so spoločnosťou Wandal Production a Vlny vznikli aj v koprodukcii s RTVS. Zo slovenských tvorcov sa na filme podieľali tiež kameraman Martin Žiaran či kostýmová výtvarníčka Katarína Štrbová Bieliková a vo Vlnách účinkujú aj Táňa Pauhofová, Tomáš Maštalír, Jevgenij Ivanovič Libezňuk alebo Michaela Majerníková....
Václav Polák / Zdroj: SFÚ

Václav Polák

Václav Polák roky úspešne dokumentoval slovenskú kinematografiu. Do štúdií na bratislavskej Kolibe prišiel na konci šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia a začal pracovať pod vedením skúsenej fotografky Zuzany Mináčovej. Rovno ho poslali do terénu. V tých dňoch práve prebiehalo natáčanie dnes už kultovej drámy z vysokohorského prostredia Medená veža (1970). Podľa Polákovych slov to bola veľmi ťažká práca, ktorú však vyvážila prítomnosť významných osobností slovenskej kinematografie, ako napríklad režisér Hollý či kameraman Karol Krška. Nakrúcanie filmu prebiehalo v náročných podmienkach a dokonca sa celá jeho výroba predlžovala. „Hovorili mi, aké dôležité je vybrať si správne prostredie. Nachodil som sa, než som si vybral také, o akých mi režisér básnil. A nie je ľahké urobiť snímky napríklad tak, aby sa zdôraznila výška, respektíve hĺbka priestoru,“ spomínal v minulosti pre Film.sk. V kolibských ateliéroch existovalo v tomto čase aj špeciálne oddelenie, ktoré sa zameriavalo na fotodokumentáciu a propagačné materiály k filmom a aj viacerým filmovým podujatiam. Polák sa v sedemdesiatych rokoch dostal aj k fotografovaniu pri nakrúcaní ďalšieho kultového filmu – Ružové sny (1976) Dušana Hanáka, ktorý rozpráva príbeh poštára Jakuba a mladej rómskej dievčiny Jolanky. Je podpísaný aj pod fotografiami k snímke Jána Piroha Sagarmatha (1988). Pri spomienkach na toto nakrúcanie Václav Polák uvádza, že mal prvýkrát v živote možnosť voľne a blízko sa pohybovať v rómskych osadách. Obyvatelia si...
Zobraziť všetky články