Milan Ondrík na zábere z filmu MIKI ©Joseph Marčinský/PubRes

recenzia Miki

Medzi Jánošíkom a Al Caponem?

Katarína Mišíková

Písmo: A- | A+

Kolektívnu pamäť Slovenska tvoria udalosti a postavy, na ktorých spoločenstvo stavia svoju identitu a mení ich na symboly: trebárs Slovenské národné povstanie či Milan Rastislav Štefánik. Lenže z kolektívnej pamäti nemožno vytesniť ani postavy, s ktorými sa spoločenstvo nechce identifikovať. Ako napríklad horehronského mafiána z 90. rokov Mikuláša Černáka.

Režisér Jakub Kroner o ňom nakrútil dvojfilm Miki Černák. Prvý diel mal premiéru v lete, druhý príde do kín budúci rok. A ohlásená je aj televízna miniséria. Projekt sa ešte pred uvedením stal tŕňom v oku vedeniu rezortu kultúry, keďže malo pocit, že sa príliš propaguje postava mafiána na úkor národného hrdinu Goliana.

Hoci virtuálna dilema medzi filmovým hrdinom a zloduchom je vedená na politickú objednávku, otvára zaujímavú otázku. Či sa nám to páči, alebo nie, mafiánski bosovia raného kapitalizmu sú vpísaní do DNA novodobých slovenských dejín. A kinematografia ako jeden zo spôsobov spracúvania kolektívnej pamäti sa s týmito dejinami prirodzene konfrontuje. Kým filmy o významných postavách histórie vznikajú spravidla pri príležitosti výročí, filmy o zločine a mafii sú kontinuálne divácky atraktívne. Lenže ako zločincov portrétovať?

Pomocou sociálnej teórie žánrov možno popularitu gangsteriek vysvetliť tým, že okrem napätia a akcie ponúkajú charizmu gangstra ako antisystémového rebela, projekciu podprahovej diváckej túžby po úspechu aj terapeutickú predstavu o potrestanom zločine. Dejiny kinematografie ponúkajú rôzne modely na portrétovanie gangstra, no v slovenskom filme dominuje model prepájajúci kriminálny žáner a skutočné udalosti, ktorý demaskuje fungovanie štátneho aparátu na princípoch organizovaného zločinu. Miki sa napája skôr na túto líniu než na tradíciu gangsterky, a tým otvára ďalšiu otázku: ako vo filmovej fikcii portrétovať reálnych a v prípade Černáka aj právoplatne odsúdených žijúcich zločincov?

Film sa začína informáciou o tom, že bol inšpirovaný skutočným príbehom. Podobnosť so skutočnosťou je zjavná: počnúc využitím všeobecne známych faktov o Černákovcoch cez skutočné mená až po titulky orientujúce publikum v čase a mieste. Hoci scenárista Miro Šifra navštívil Černáka vo väzení a čerpal aj z vlastných spomienok na Horehronie v divokých 90. rokoch, film Miki sa pohybuje medzi realitou a fikciou. Na ich priesečníku hľadá vysvetlenie toho, ako sa z poctivého Mikiho stal brutálny bos Černák, a modeluje vlastnú interpretáciu skutočného príbehu. 

Rebeka Poláková (v strede) vo filme MIKI / © Pavol Gašpar/PubRes
Rebeka Poláková (v strede) vo filme MIKI / © Pavol Gašpar/PubRes

Kľúče k tejto interpretácii by mohli byť rôzne. Mohol by to byť film o banalite zla, ktoré slušní ľudia prehliadajú, až ich celkom ovládne. Alebo film o rodine hľadajúcej stratégiu prežitia v drsnom kraji a drsných časoch. Príbeh o vzťahu dvoch bratov. Tiež by to mohol byť príbeh o tom, ako sa v 90. rokoch demokracia rodila spoločne s organizovaným zločinom. Alebo aj paródia na sebaštylizáciu okázalého mafiána. Film Miki obsahuje náznaky všetkých týchto výkladov. Zobrazuje matku tvrdošijne prehliadajúcu rastúce bohatstvo, farára, ktorý chváli jej dobrých synov, či úradníčku, ktorá radšej odvráti zrak od krvi vytekajúcej zo skrine, v ktorej černákovci prenášajú mŕtvoly. Zachytáva ekonomickú traumu regiónu po páde socializmu. Načrtáva silný vzťah bratov Černákovcov a charakter rozvážneho staršieho brata Mikiho a impulzívneho mladšieho brata Vlada. Ukazuje prepojenie mafie a sudcov, právnikov a vedenie obchodných podnikov. A tiež zobrazuje Černáka s jeho povestným tigrom, ako priam komicky nasáva silu a ušľachtilosť šelmy. 

Problém filmu Miki nie je v tom, či je jedna interpretácia legitímnejšia než iná, ale že žiadna z nich nie je konzistentná. Tvorcovia doň totiž v túžbe nakrútiť mainstreamový film dostali všetko a nič naraz. Rozprávanie radí jednu epizódu k druhej bez dramatickej gradácie. Ilustratívne sa snaží preniknúť do psychológie Mikiho (ako napr. keď v aute čaká na matku, ktorej chce oznámiť smrť brata, a v ruke zviera ruženec). Film premárnil šancu rozprávať o prostredí, z ktorého Černák vzišiel, a nezachránia to ani príležitostné panorámy hornatého kraja. Na rozdiel od iných krimi trilerov ako Únos, Sviňa či Vojna policajtov je v Mikim politické pozadie zločinu prítomné len latentne, hlbšia analýza mocenských sietí sa nekoná. Dobový kolorit zostáva len pri kostýmoch, účesoch a maskách z 90. rokov. A ozaj dobrý kasting nivočia dialógy, v ktorých brutálni zabijaci rozprávajú takmer bez vulgarizmov sťaby z čítanky slovenskej literatúry.

Film Miki tak maľuje portrét Mikuláša Černáka medzi Jánošíkom a Al Caponem. Nejde o to, či má mať valašku alebo klobúk Fedora – oba atribúty môžu reflektovať jeho insitne eklektickú sebaštylizáciu. Ale ak sa tvorcovia nerozhodnú pre tóninu, v ktorej chcú jeho príbeh vyrozprávať, len sotva môže byť výsledok harmonický.

Miki
Slovensko / Česko, 2024
RÉŽIA Jakub Kroner SCENÁR Miro Šifra KAMERA Mário Ondriš HUDBA David Kollár HRAJÚ Milan Ondrik, Gregor Hološka, Michal Kubovčík, Anna Javorková, Rebeka Poláková, Dušan Cinkota, Martin Nahálka, Petra Vajdová, Ivan Vojtek, Juraj Loj a iní
MINUTÁŽ 106 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 15. 8. 2024

O filme MIKI si prečítajte aj v rubrike Nové slovenské filmy

Hodnotenie: 60%

Foto: Milan Ondrík na zábere z filmu MIKI ©Joseph Marčinský/PubRes

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Alenka a zázrak z cudzej krajiny. Foto: ASFK

recenzia Alenka a zázrak z cudzej krajiny

Dokumentárny film režiséra Daniela Dluhého Alenka a zázrak z cudzej krajiny je viacnásobným road movie – vonkajším aj vnútorným, smerujúcim do cieľa, ale potom zas rýchlo naspäť do oveľa bezpečnejšieho bodu štartu. Mladá žena Alena Horváthová pochádza zo Spiša. Po mnohých osudových peripetiách dnes žije v Nemecku, pracuje, má vlastné bývanie, milujúcich ľudí po boku. A vydáva sa na výlet na Slovensko, ozajstný poznávací zájazd – do detského domova, kde vyrastala; do azylového domu, kde našla útočisko; do chudobnej rómskej osady, kde žije jej biologická rodina. Okrem filmového štábu ju na ceste sprevádza aj tútor Michael Jagdmann, ktorý spolu s manželkou Marion zohral v Alenkinom živote zásadnú úlohu, taký deus et machina. Scenáristi Daniel Dluhý a Lukáš Marhefka vkročili svojím filmom do hneď niekoľkých trinástych komnát – dôvody a spôsoby štátom riadeného odoberania detí z pôvodných rodín, verejné vzdelávanie vo vylúčených komunitách, inštitucionálna starostlivosť o opustené deti, záchytná pomoc pre problematickú mládež, sanácia rodinného prostredia či vlastne jej donebavolajúca absencia, etnická inakosť, problém chudoby, žiaľ, už generačnej, no a napokon napríklad otázky vzťahovej väzby ne/nadobudnutej v útlom detstve, ktoré, možno viac než si vieme predstaviť, hýbu naším svetom. Na šesťdesiatminútovú snímku je to veľké sústo, preto nečudo, že sa autori pri viacerých vstupoch do tých trinástych komnát dopustili aj omylov, či skôr...
Záber z filmu Za oponou veľhôr. Foto: Dayhey

recenzia Za oponou veľhôr

„To znie ako báseň: Za oponou veľhôr,“ ozve sa ktosi z prítmia kinosály. Už samotný názov napovedá, že film sa nebude držať iba horských kontúr či efektných horolezeckých kulís. Nahliadne hlbšie – až za horizont známeho. Hlavnou hrdinkou je československá horolezkyňa so slovenskými koreňmi Dina Štěrbová. Metafyzickým priečelím dokumentu sú kompozičné princípy, ktoré vyrastajú z prieniku hudby a matematiky – harmónia tónov a čísel ako kľúč k pochopeniu vyšších súvislostí: „Dotyk absolútna alebo je to zjavenie krásy – pre mňa to bola hudba a matematika. Celý život som sa živila matematikou, ale len málokoho sa mi podarilo presvedčiť, že je nielen užitočná, ale aj krásna, že má podobnú stavbu ako gotická katedrála; pri troche fantázie si môžeme predstaviť, že tunajšie stĺpy predstavujú základné kamene, alebo axiómy, klenba je celková matematická teória, ktorá z toho plynie, a spolu to tvorí úžasný, vznosný celok. A keď človek naozaj vnútorne pochopí akýkoľvek výsledok v matematike, je to akoby sa dotkol absolútna – je to podobné, ako keď vylezie na vysokú horu,“ opisuje Dina Štěrbová. Celý dokument je majstrovsky pretkaný percepciami a úvahami o živote a bytí. Nestráca pritom zo zreteľa ľudský rozmer. Tieto špecifické rozprávačské prostriedky, ktoré možno interpretovať prostredníctvom komplementárnych funkcií rozprávača, ako ich definuje Gérard Genette, prekračujú konkrétny...
Atmosféra na festivale Jeden svet 2024. Foto: Jeden Svet/Šimon Lupták

Festivaly bez podpory fondu. Ako to ovplyvní ich podobu?

V apríli 2025 zásahom Rady Audiovizuálneho fondu nezískalo šesť slovenských filmových festivalov finančnú podporu na ďalšie obdobie, hoci odborná komisia ich jednoznačne odporučila podporiť. Ako to ovplyvní festivaly Jeden svet, Filmový festival inakosti, Cinedu, Be2Can, Scandi a June Film Fest? Do festivalového diania sa podobnými krokmi vnáša nestabilita a neistota, ktorá môže na fungovanie organizačných tímov pôsobiť negatívne. Narážajú na finančné a časové limity, ktoré spôsobujú sklzy v reťazci celkovej organizácie. Zároveň takto vzniká zlá vizitka smerom k domácim, ale najmä zahraničným partnerom. Oslovili sme festivalové tímy, aby nám priblížili, ako sa so situáciou vyrovnávajú a čo čaká ich podujatia v ďalšom období. Jeden svet Festival Jeden svet zameraný na ľudské práva má domácu i medzinárodnú prestíž, radí sa medzi podujatia so silnou tradíciou a navyše napĺňa európsky akt o prístupnosti filmových diel prípravou audiokomentárov pre nevidiacich či špeciálnych titulkov pre nepočujúcich. Po 25 rokoch fungovania je činnosť najstaršieho festivalu dokumentárneho filmu na Slovensku reálne ohrozená. Organizátori spustili zbierkovú kampaň na platforme Donio, kde ho môžu ľudia priamo podporiť. (Zachráňme festival Jeden svet | Donio) Každý príspevok je hlasom za kultúru bez cenzúry, apelujú v statuse na sociálnych sieťach. „Bez ohľadu na to, akú sumu sa nám podarí vyzbierať, ľudia nás zahrnuli veľkou podporou, nielen finančnou, ale...
Zobraziť všetky články