Milan Ondrík na zábere z filmu MIKI ©Joseph Marčinský/PubRes

recenzia Miki

Medzi Jánošíkom a Al Caponem?

Katarína Mišíková

Písmo: A- | A+

Kolektívnu pamäť Slovenska tvoria udalosti a postavy, na ktorých spoločenstvo stavia svoju identitu a mení ich na symboly: trebárs Slovenské národné povstanie či Milan Rastislav Štefánik. Lenže z kolektívnej pamäti nemožno vytesniť ani postavy, s ktorými sa spoločenstvo nechce identifikovať. Ako napríklad horehronského mafiána z 90. rokov Mikuláša Černáka.

Režisér Jakub Kroner o ňom nakrútil dvojfilm Miki Černák. Prvý diel mal premiéru v lete, druhý príde do kín budúci rok. A ohlásená je aj televízna miniséria. Projekt sa ešte pred uvedením stal tŕňom v oku vedeniu rezortu kultúry, keďže malo pocit, že sa príliš propaguje postava mafiána na úkor národného hrdinu Goliana.

Hoci virtuálna dilema medzi filmovým hrdinom a zloduchom je vedená na politickú objednávku, otvára zaujímavú otázku. Či sa nám to páči, alebo nie, mafiánski bosovia raného kapitalizmu sú vpísaní do DNA novodobých slovenských dejín. A kinematografia ako jeden zo spôsobov spracúvania kolektívnej pamäti sa s týmito dejinami prirodzene konfrontuje. Kým filmy o významných postavách histórie vznikajú spravidla pri príležitosti výročí, filmy o zločine a mafii sú kontinuálne divácky atraktívne. Lenže ako zločincov portrétovať?

Pomocou sociálnej teórie žánrov možno popularitu gangsteriek vysvetliť tým, že okrem napätia a akcie ponúkajú charizmu gangstra ako antisystémového rebela, projekciu podprahovej diváckej túžby po úspechu aj terapeutickú predstavu o potrestanom zločine. Dejiny kinematografie ponúkajú rôzne modely na portrétovanie gangstra, no v slovenskom filme dominuje model prepájajúci kriminálny žáner a skutočné udalosti, ktorý demaskuje fungovanie štátneho aparátu na princípoch organizovaného zločinu. Miki sa napája skôr na túto líniu než na tradíciu gangsterky, a tým otvára ďalšiu otázku: ako vo filmovej fikcii portrétovať reálnych a v prípade Černáka aj právoplatne odsúdených žijúcich zločincov?

Film sa začína informáciou o tom, že bol inšpirovaný skutočným príbehom. Podobnosť so skutočnosťou je zjavná: počnúc využitím všeobecne známych faktov o Černákovcoch cez skutočné mená až po titulky orientujúce publikum v čase a mieste. Hoci scenárista Miro Šifra navštívil Černáka vo väzení a čerpal aj z vlastných spomienok na Horehronie v divokých 90. rokoch, film Miki sa pohybuje medzi realitou a fikciou. Na ich priesečníku hľadá vysvetlenie toho, ako sa z poctivého Mikiho stal brutálny bos Černák, a modeluje vlastnú interpretáciu skutočného príbehu. 

Rebeka Poláková (v strede) vo filme MIKI / © Pavol Gašpar/PubRes
Rebeka Poláková (v strede) vo filme MIKI / © Pavol Gašpar/PubRes

Kľúče k tejto interpretácii by mohli byť rôzne. Mohol by to byť film o banalite zla, ktoré slušní ľudia prehliadajú, až ich celkom ovládne. Alebo film o rodine hľadajúcej stratégiu prežitia v drsnom kraji a drsných časoch. Príbeh o vzťahu dvoch bratov. Tiež by to mohol byť príbeh o tom, ako sa v 90. rokoch demokracia rodila spoločne s organizovaným zločinom. Alebo aj paródia na sebaštylizáciu okázalého mafiána. Film Miki obsahuje náznaky všetkých týchto výkladov. Zobrazuje matku tvrdošijne prehliadajúcu rastúce bohatstvo, farára, ktorý chváli jej dobrých synov, či úradníčku, ktorá radšej odvráti zrak od krvi vytekajúcej zo skrine, v ktorej černákovci prenášajú mŕtvoly. Zachytáva ekonomickú traumu regiónu po páde socializmu. Načrtáva silný vzťah bratov Černákovcov a charakter rozvážneho staršieho brata Mikiho a impulzívneho mladšieho brata Vlada. Ukazuje prepojenie mafie a sudcov, právnikov a vedenie obchodných podnikov. A tiež zobrazuje Černáka s jeho povestným tigrom, ako priam komicky nasáva silu a ušľachtilosť šelmy. 

Problém filmu Miki nie je v tom, či je jedna interpretácia legitímnejšia než iná, ale že žiadna z nich nie je konzistentná. Tvorcovia doň totiž v túžbe nakrútiť mainstreamový film dostali všetko a nič naraz. Rozprávanie radí jednu epizódu k druhej bez dramatickej gradácie. Ilustratívne sa snaží preniknúť do psychológie Mikiho (ako napr. keď v aute čaká na matku, ktorej chce oznámiť smrť brata, a v ruke zviera ruženec). Film premárnil šancu rozprávať o prostredí, z ktorého Černák vzišiel, a nezachránia to ani príležitostné panorámy hornatého kraja. Na rozdiel od iných krimi trilerov ako Únos, Sviňa či Vojna policajtov je v Mikim politické pozadie zločinu prítomné len latentne, hlbšia analýza mocenských sietí sa nekoná. Dobový kolorit zostáva len pri kostýmoch, účesoch a maskách z 90. rokov. A ozaj dobrý kasting nivočia dialógy, v ktorých brutálni zabijaci rozprávajú takmer bez vulgarizmov sťaby z čítanky slovenskej literatúry.

Film Miki tak maľuje portrét Mikuláša Černáka medzi Jánošíkom a Al Caponem. Nejde o to, či má mať valašku alebo klobúk Fedora – oba atribúty môžu reflektovať jeho insitne eklektickú sebaštylizáciu. Ale ak sa tvorcovia nerozhodnú pre tóninu, v ktorej chcú jeho príbeh vyrozprávať, len sotva môže byť výsledok harmonický.

Miki
Slovensko / Česko, 2024
RÉŽIA Jakub Kroner SCENÁR Miro Šifra KAMERA Mário Ondriš HUDBA David Kollár HRAJÚ Milan Ondrik, Gregor Hološka, Michal Kubovčík, Anna Javorková, Rebeka Poláková, Dušan Cinkota, Martin Nahálka, Petra Vajdová, Ivan Vojtek, Juraj Loj a iní
MINUTÁŽ 106 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 15. 8. 2024

O filme MIKI si prečítajte aj v rubrike Nové slovenské filmy

Hodnotenie: 60%

Foto: Milan Ondrík na zábere z filmu MIKI ©Joseph Marčinský/PubRes

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Zobraziť všetky články