29. Festival študentských filmov Áčko. Záber z festivalovej znelky. Foto: FTF VŠMU/Áčko
Písmo: A- | A+

Filmová a televízna fakulta VŠMU v Bratislave predstaví prácu nádejí slovenského filmu. Od 15. do 18. októbra sa tu koná 29. Festival študentských filmov Áčko. Aktuálny ročník nesie podtitul Somnium, čo je latinský výraz pre sen.

Sen ako spomienka, vízia, alternatívna budúcnosť či paralelný svet. Sen ako priestor, kde sa stretáva realita s fantáziou a rodia príbehy, ktoré nás inšpirujú a posúvajú vpred,“ komentujú organizátori výber témy. „Mnohé z týchto snov už prekračujú hranice školy. Mladí slovenskí filmári a filmárky dnes získavajú uznanie a ceny po celom svete, pričom Áčko je miestom, kde ich tvorba prvýkrát dýcha pred domácim publikom,“ dodávajú.

Neverila tomu, že je to skutočné

Pre mnohých filmárov je snom (často nesplneným) Oscar. Absolventke FTF VŠMU Rebeke Bizubovej sa tento sen splnil. Hoci spočiatku ho možno ani nesnívala. „Nevedela som, že moja škola prihlásila tento film na študentského Oscara,“ povedala Bizubová. „Stále nemôžem uveriť tomu, že je to skutočné,“ uviedla režisérka, ktorá si v noci zo 6. na 7. októbra v New Yorku prevzala strieborného študentského Oscara za svoj absolventský dokumentárny film Spoveď. Z osobnej perspektívy v ňom rozoberá sexuálne obťažovanie v cirkvi a vyrovnáva sa s vlastnou traumou.

Bizubová na Áčku svoj film osobne uvedie. „Následne sa spolu so Zuzanou Gindl-Tatárovou, dramaturgičkou a profesorkou, zapojí do masterclassu o tvorivých procesoch, intuícii a vnútorných dialógoch, ktoré formovali jej dielo. Diskusia bude zároveň intímnym návratom domov k začiatkom, k filmovej škole, ku koreňom, z ktorých sny vyrastajú,“ uviedli organizátori Áčka.

Festival predstaví desiatky študentských filmov v súťažných pásmach. „Zachytávajú svet v jeho najrôznejších podobách. Od animovaných a dokumentárnych filmov cez drámy, komédie až po žánrové experimenty a sci-fi. Každý film je tu ako útržok vízie, ktorý sa pokúsil premeniť na svetlo na plátne,“ uviedli organizátori festivalu.

Cena aj pre Janu Oľhovú

Súťažné snímky sa uchádzajú o ceny v jedenástich kategóriách. Svojho favorita vyberie aj publikum. Víťazné filmy vyhlásia 18. októbra na záverečnom ceremoniáli. Už počas slávnostného otvorenia festivalu si však špeciálne ocenenie od študentov a študentiek prevezme herečka Jana Oľhová. Áčko zároveň uvedie pásmo študentských filmov, v ktorých účinkovala.

Novinkou tohto ročníka je Áčko Pitch Fórum, úplne prvá platforma, kde si študenti a študentky môžu vyskúšať prezentáciu svojich filmov vo vývoji. Cieľom fóra je pripraviť ich na svet profesionálneho filmu, kde je pitching dôležitým nástrojom toho, ako získať partnerov pre svoj projekt. Najlepšie predstavenie projektu získa Best Áčko Pitch Award.

Špeciálne ocenenie pre najlepšie projekty čaká aj účastníkov a účastníčky druhého ročníka Fóra študentskej animácie. To, na čom pracujú predstavia filmovým profesionálom. Fórum sa koná v spolupráci Asociácie producentov animovaného filmu a Ateliéru animovanej tvorby FTF VŠMU.

Pohľady do zákulisia

Vo svojom programe má festival viacero stretnutí s tvorcami a ľuďmi z filmovej praxe. Kameraman Maroš Žilinčan porozpráva o svojich skúsenostiach z medzinárodného prostredia a práci na seriáli The Ex-Wife z dielne Paramount+. Tému bezpečia a dôvery počas nakrúcania otvorí workshop s certifikovanou koordinátorkou intimity Martinou Čurdovou. Na nové technológie sa zameria QTAKE workshop. Predstaví slovenský softvér, ktorý umožňuje manipulovať s natočeným materiálom v reálnom čase, priamo počas nakrúcania.

Producent Jakub Viktorín (nutprodukcia) a producentky Henrieta Cvangová (Artichoke) a Simona Bago Móciková (Bright Sight Pictures) sa o svoje skúsenosti podelia počas diskusie o filmových debutoch. Do sveta filmovej scénografie nazrie publikum spolu s filmovou architektkou Stellou Šonkovou. A ďalšia diskusia, ktorú 29. Festival študentských filmov Áčko ponúkne, nesie názov Sny, ktoré žijeme: cesty absolventov*tiek po FTF VŠMU.

Festival tiež prichystal spomienku na predčasne zosnulú režisérku, scenáristku a dlhoročnú pedagogičku FTF VŠMU Evu Borušovičovú. A 29. Festival študentských filmov Áčko opäť ponúkne aj špeciálne vydanie Veľkého filmového a seriálového kvízu Petra Konečného.

29. ročník Festivalu študentských filmov Áčko organizuje FTF VŠMU a finančne ho podporili Audiovizuálny Fond a Nadácia Tatra Banky. Viac informácií nájdete na stránke festivalu.

Autor:

Záber z tohtoročnej festivalovej znelky. Foto: FTF VŠMU/Áčko

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

film Štúr Lukáš Pelč ako Ľudovít Štúr a Ivana Kološová ako Adela Ostrolúcka v pripravovanom filme Štúr. Foto: Tina Botková

Štúr príde do kín v januári 2026

Desiaty celovečerný film režisérky Mariany Čengel Solčanskej Štúr príde do kín 15. januára 2026. Práve začiatkom roka 2026 si pripomenieme 170. výročie úmrtia Ľudovíta Štúra. V hlavných úlohách filmu Štúr sa predstavia Lukáš Pelč (Ľudovít Štúr), Ivana Kološová (Adela Ostrolúcka), Richard Autner, Marko Igonda, František Kovár, Jana Kvantiková, Daniel Žulčák, Csongor Kassai, Zuzana Konečná a ďalší. Vznik filmu podporili Audiovizuálny fond, scenár podporil Literárny fond. Štúr vzniká v produkcii spoločnosti The Factory s.r.o., koprodukuje ho STVR. Mariana Čengel Solčanská napísala aj scenár a na filme pracuje od roku 2020. Film je adaptáciou režisérkinho románu Milenec Adely Ostrolúckej (2024). Štúra tak publikum spozná očami zamilovanej ženy. Kodifikátor spisovnej slovenčiny tragicky zahynul ako 40-ročný po nešťastnom postrelení na poľovačke. Prežil život bohatý na dobrodružstvá, búrlivé dejiny a spoločenské premeny. Pre tých, ktorých zaujíma filmové zákulisie, pripravili vo Vysokých Tatrách na Hrebienku výstavu spojenú so vznikom tohoto výpravného filmu. Predstaví fotografie z nakrúcania a filmové kostýmy Michaely Mokrej. „Veríme, že výstava na Hrebienku priláka množstvo ľudí a sme veľmi vďační našim partnerom v Tatrách, že nám umožnili túto krásnu vec zrealizovať,“ povedal Lukáš Pelč, ktorý okrem toho, že stvárnil hlavnú postavu, film aj produkuje. Prvá klapka snímky Štúr padla na jeseň 2024. Nakrúcalo sa v Bratislave, v...
recenzia Dukla. Záber z filmu Dukla. Foto: Slovak Motion Picture

recenzia Dukla

Použiť brechtovský princíp vo filme chce nepochybne odvahu, i keď v kinematografii sa to občas deje. Ale použiť tento typ scudzovacieho efektu v bábkovom filme je riziko. Vo filme Dukla sa riskovať jeho tvorcom jednoznačne oplatilo. Princíp je použitý funkčne a Bertold Brecht by mal radosť. Napätie medzi desivým príbehom a formou, priznanou bábkohrou, sa stalo v Dukle metódou, ktorá rôznymi naratívnymi taktikami vytvára silnú a apelatívnu výpoveď. A čo je mimoriadne dôležité, robí tak (vďaka svojej štruktúre) bez akéhokoľvek pátosu. Podarilo sa tu vytvoriť presvedčivú ilúziu situácie pohyblivého frontu počas vojny – s tým má často problém dokonca i hraný film. https://youtu.be/Don-O4UcvY4?si=T0PfaqWgn3gbNx5n Príbeh je recepčne otvorený, vyrozprávaný štandardne a lineárne, rámcovaný úvodnou a záverečnou scénou pred televízorom, delený na niekoľko nadväzujúcich kapitoliek. Fabula nie je nijako komplikovaná, sujet nepoužíva naratívne ozvláštnenia. Ani nemusí, pretože tým povestným, neoformalisticky povedané „ozvláštnením“ je celá výrazová zložka, včítane dvoch sekvencií s transparentne priznanými rukami ovládajúcimi postavy – bábky. Významy sa tak vytvárajú na základe štylizovaných vizuálnych a auditívnych znakov, ktoré odkazujú na znaky iluzívnej skutočnosti a tie odkazujú na referenčné znaky historickej reality. Táto semiotická hra s interpretáciou interpretácie ale nekončí ako nejaký otravný model. Naopak, ako som spomenul vyššie, pôsobí autenticky a zakladá silnú recepčnú platformu emocionálneho pôsobenia. Je potešujúce, že film Dukla vznikol. V budúcnosti pri výročiach druhej...
29. MFDF Ji.hlava Ilustračné foto. Foto: MFDF Ji.hlava/Lukáš Veselý

ohlasy 29. MFDF Ji.hlava

Na 29. ročníku Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava uviedli viac ako tristo filmov v súťažných aj nesúťažných sekciách. Nechýbali kurátorované pásma, industry program a sprievodné podujatia. Druhá desaťdňová Ji.hlava trvala od 24. októbra do 2. novembra. V retrospektívach sa zamerala na kolektívny film a tému jedla vo filme. V nadväznosti na minulý ročník premietla niekoľko filmov taiwanského režiséra Cai Ming-lianga, ktorý tentoraz v Jihlave počas festivalu nakrútil snímku zo svojej série Walker. Festivalovú znelku pripravil ukrajinský režisér Sergej Loznica. V párminútovej dokrútke zachytil nenápadný, ale rušivý fragment z ukrajinského metra v Dnipre. Ťažoba striebra Ji.hlava spravidla otvára aktuálne spoločenské témy, viac či menej explicitne formuluje otázky týkajúce sa ľudského prežívania v rôznych politických a ekonomických systémoch či počas medzinárodných vojnových konfliktov. Poľská režisérka Natalia Koniarz a kameraman Stanisław Cuske ocenení za film Striebro. Foto: MFDF Ji.hlava/Jan Hromadko Film Striebro, ktorý vyhral hlavnú festivalovú súťažnú sekciu Opus Bonum, približuje život baníkov pracujúcich v najvyššie položenej bani na striebornej hore v Bolívii. Poľská režisérka Natalia Koniarz sleduje banícky kolektív pri náročnom hľadaní a extrahovaní strieborných žíl, ako aj život rodín v izolovanej osade pod vrcholom hory. Baníci pracujú sami na seba, nie sú pod žiadnou firmou, vykorisťuje ich len systém sám. Často...
Zobraziť všetky články