rozhovor Agata Novinski
Sú rukaté, nohaté, okaté, neproporčné. Deti v puberte inšpirovali vzhľad bábok v oceňovanom animáku Keď život chutí.
Sú rukaté, nohaté, okaté, neproporčné. Deti v puberte inšpirovali vzhľad bábok v oceňovanom animáku Keď život chutí.
Je jedným z kľúčových aktérov Novembra ´89. Desiatky rokov usporadúva kultúrne podujatia, ktoré netaja skutočnosť, že v istých momentoch spoločne dokážeme cez umenie a politiku robiť veľké veci. Myslí si, že keby chcel teraz v duchu Novembra 1989 postaviť živý program tak ako kedysi, vo verejnoprávnej televízii by sa ho mohli zľaknúť. Ladislav Snopko teda siahol do televízneho archívu, kde, ako hovorí, je pravda už očividne daná. Dokument Hudba + revolúcia = Nežná revolúcia v réžii Slavomíra Zrebného, ku ktorému napísal námet, scenár a sprevádza ním divákov, odvysiela v premiére 17. novembra večer Dvojka.
S mexickým režisérom Alonsom Ruizpalaciosom sme sa stretli v pražskom Edison Film Hube. V hranom filme debutoval snímkou Güeros (2014), ktorá získala päť mexických národných filmových cien Ariel, vrátane sošky za film roka. Jeho druhý film Museo (2018) si z Berlína odniesol Strieborného medveďa za scenár. Ruizpalaciosov tretí hraný film V kuchyni mal premiéru takisto v hlavnej súťaži v Berlíne a od 7. 11. je v slovenských kinách.
Meno Mareka Šulíka sa v ostatnom čase spájalo s filmami Petra Kerekesa, Roberta Kirchhoffa či Viery Čákanyovej, na ktorých pracoval ako strihač. Aktuálne sa opäť predstavuje aj v pozícii režiséra. Jeho film Prezidentka je výsledkom niekoľkoročnej snahy zachytiť zákulisie politiky a človeka na vrcholnom poste. Popri filmovej práci sa Marek Šulík stále venuje aj projektu Rodinné archívy a pôsobí ako pedagóg.
Tento rok sa mu nahromadili zaujímavé režisérske príležitosti. Do kín vstúpil film Miki, jeho pokračovanie Černák už je nakrútené tiež a 24. 10. má distribučnú premiéru Lóve 2. Patrí k mladej režisérskej generácii a reflektuje dobu, v ktorej vyrastal. Aký štýl rozprávania príbehov je mu blízky, či je naša spoločnosť pripravená reflektovať nedávnu minulosť a prečo je slovenská kinematografia rozdelená – o tom všetkom sme sa rozprávali s režisérom Jakubom Kronerom.
Režisérka Iveta Grófová uviedla svoj najnovší celovečerný film Ema a smrtihlav vo svetovej premiére na MFF Karlove Vary. Po slovenskej premiére na Cinematiku ho čaká uvedenie do kín. Medzitým už Grófovej a autorovi predlohy a pôvodnej verzie scenára Petrovi Krištúfkovi udelili cenu za najlepší scenár na 7. Dunav Film Fest 2024 v Srbsku a Slovenská filmová a televízna akadémia snímku vybrala ako slovenského zástupcu v boji o Oscara.
Eva Križková sa vo svojom dokumentárnom debute Vtáčnik zamerala na rovnomenný kopec nad bratislavským Novým Mestom, ktorý roky zápasí s developerskou horúčkou.
Kameramanka Denisa Buranová nakrútila zatiaľ tri celovečerné filmy, za dva z nich získala cenu Slnko v sieti, pri treťom na ňu bola nominovaná. Okrem toho spolupracuje na dokumentárnych projektoch a každým titulom potvrdzuje svoj talent a kreativitu.
Režisér Miloslav Luther sa tento rok rozlúčil so svojou tvorivou kariérou snímkou Spiaci účet. Filmár, ktorý má na konte snímky ako Kráľ Drozdia brada, Zabudnite na Mozarta, Chodník cez Dunaj, Anjel milosrdenstva či Útek do Budína, si koncom júna na Art Filme v Košiciach prevzal cenu Zlatá kamera.